Audi A3 Sportback - przedni napęd kontra śnieg w Krynicy Zdrój
Historia modelu A3 sięga roku 1996, a jej pięciodrzwiowej odmiany zwanej Sportback roku 1999. Tymczasem 14 lat później w pięknej górskiej okolicy Popradzkiego Parku Narodowego mieliśmy okazję przetestować gamę modeli trzeciej generacji. Poprzednia odmiana zanotowała w 2011 roku rekordową sprzedaż zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, a 1/3 wszystkich nowych Audi stanowi właśnie model A3.
Dwudniowa prezentacja została podzielona na 4 części, tak aby sprawdzić Audi w każdych warunkach pogodowych i drogowych. Po wieczornym przyjeździe czekała na nas multimedialna prezentacja omawiająca nowe Audi A3 Sportback od deski do deski. Dzięki temu teoretycznemu wprowadzeniu wiedziałem czego się spodziewać następnego dnia, kiedy to w końcu mogłem wsiąść do samochodu.
Nowy Sportback jest 5-drzwiowym hatchbackiem ze sportowym zacięciem. W obecnej generacji nie wygląda on jak duże kombi, zbudowane na bazie zwykłego A3. Wąski, przeszklony słupek C, spojler oraz lusterka nadają agresywności, a znane z innych modeli: wyrzeźbiony grill oraz lekko klinowate światła wraz z diodami LED przypominającymi brwi, podkreślają elegancję i prestiż auta. Tak jak inne samochody oparte na platformie MQB, tak i A3 Sportback przeszło kurację odchudzającą, zrzucając 90 kg.
Po przespanej nocy mogliśmy w końcu usiąść do samochodów. Przejażdżka 70-kilometrową trasą dostarczyła mi kilku istotnych informacji na temat auta. Wnętrze A3, z bogatym jak na tę klasę wyposażeniem, godne jest miana premium. Nawet w wersji podstawowej, utrzymanej w ciemnoszarej kolorystyce, wykonane jest ono z dobrej jakości plastików, które nie trzeszczą i są przyjemne w dotyku. Ciemne wnętrze przecina wszędobylskie aluminium, a za kierownicą czają się czytelne zegary. Bagażnik w Sportbacku nieznacznie urósł i może pomieścić 380 litrów bagażu, a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1220 litrów. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi pasażerowie zarówno z przodu jak i z tyłu znajdą wystarczającą ilość miejsca.
Nowe technologie to również bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. A3 Sportback oferuje nam możliwość dostosowania jego zachowania podczas jazdy do naszych preferencji, dzięki systemowi drive select. Tryb Dynamic utwardza zawieszenie, przyśpiesza reakcję na gaz oraz zmienia odgłos silnika na bardziej sportowy. Tryb Efficiency ratuje nasze portfele, oszczędzając działanie ogrzewania, klimatyzacji, czy skrzyni biegów. Pozostałe tryby Auto oraz Indyvidual są swoim przeciwieństwem, ponieważ albo to my dostosujemy samochód do siebie albo odwrotnie. Pozostaje jeszcze tryb Comfort, który przynosi nam pełną przyjemność z jazdy. Jako dodatkowe wyposażenie Audi proponuje nam system aktywnego tempomatu (ACC) oraz system awaryjnego hamowania (Audi Pre Sense).
Wracając do samej jazdy, to w trasę wyruszyłem autem z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów. Samochód wyposażony był nawigację, system MMI oraz aktywny tempomat. Dzięki elektronicznych systemom auto prowadziło się łatwo i bezproblemowo. Nawet nieodśnieżone słowackie drogi nie były w stanie wyprowadzić Sportbacka z obranego toru jazdy. Auto świetnie trzyma się drogi, a w górzystym terenie nie brakuje mu mocy. Po przejażdżce komputer pokładowy pokazywał, że A3 zadowoliło się nieco ponad 5l/100km, a biorąc pod uwagę otoczenie, możemy uznać to za przyzwoity wynik.
Ciekawym punktem prezentacji była jazda po specjalnie przygotowanym, zimowym torze wraz z instruktorami Audi. Dzięki częstym zmianom samochodów, mieliśmy okazję poznać różne silniki A3. Producent oferuje w modelu A3 dwie jednostki benzynowe - 1.4 TFSI 122 KM i 1.8 TFSI 180 KM oraz trzy wysokoprężne - 1.6 TDI 105 KM, a także 2.0 TDI w dwóch wariantach 150 KM lub 184 KM.
Pomimo ogromu śniegu i trudnych warunków pogodowych Audi A3 Sportback świetnie spisywało się na górskich drogach. Precyzyjny układ kierowniczy, doskonale zestrojone zawieszenie oraz nowoczesne jednostki napędowe dają dużą radość z jazdy. Dzięki tym zaletom A3 Sportback w dynamiczny sposób korzystając z zapasu mocy i sportowego charakteru spokojnie dowiezie całą rodzinę na ferie. Niestety rodzina ta, musi być dość zamożna, ponieważ koszt pełnego wyposażenie tego kompaktowego może grubo przekroczyć 100 tys. zł. Nowe Audi A3 Sportback będzie dostępne w salonach od lutego bieżącego roku.