Alfa Romeo Giulietta
W sprzedaży już za kilka miesięcy.
Marka Alfa Romeo walczy o przetrwanie i trzeba przyznać, że robi to coraz lepiej. Przypomina to sytuację w Fiacie przed kilku laty, kiedy kolejnymi sukcesami okazały się modele: Panda, Grande Punto, Bravo i 500. W Centro Stile Alfa Romeo trwają zaawansowane prace nad nowym kompaktowym modelem Giulietta. Nawiązanie do nazwy słynnego modelu z lat pięćdziesiątych nie jest przypadkowe, a sportowe coupe stylistycznie nawiązuje do modeli 8C Competizione oraz MiTo. Od tego ostatniego jest jednak znacznie większe: długość samochodu to 4,35 m, wysokość 1,46 m, szerokość 1,80 m, a rozstaw osi wynosi 2,63 m. Dzięki temu we wnętrzu jest znacznie więcej miejsca, a bagażnik ma pomieścić 350 l.
W nowym modelu znajdziemy oczywiście system Alfa DNA, dzięki któremu zmieniamy właściwości jezdne pojazdu w zależności od swoich preferencji (tryby: dynamic, normal i all weather). Selekcja odbywa się za pomocą przełącznika w konsoli środkowej, a wybór ma wpływ na działanie silnika (sposób reagowania na naciskanie pedału przyspieszenia), układu kierowniczego, elektronicznej blokady dyferencjału Q2, a także układu stabilizacji toru jazdy (VDC, odpowiednik ESP). Z kolei układ kierowniczy nowej generacji, zapewniać ma sportowemu autu „zwinność" na drodze.
Przednia część Giulietty ma charakterystyczny dla marki kształt w formie zbliżonej do trójkąta, z centralnie umieszczoną tarczą Alfa Romeo. Z boku zwraca uwagę linia bocznych okien i ukryte tylne klamki, dzięki czemu auto przypomina coupé. Szybkie postrzeganie na drodze zapewniać mają przednie reflektory (z funkcję świateł do jazdy w dzień – DRL) i tylne lampy zaprojektowane z użyciem technologii LED. We wnętrzu znajdziemy m.in. deskę rozdzielczą z akcentami aluminiowych elementów oraz przełącznikami, przypominającymi te z 8C Competizione.
W chwili rynkowego debiutu oferowane będą cztery silniki spełniające wymogi normy Euro 5 i wyposażone w system Start&Stop (automatycznego wyłączania silnika w czasie postoju i włączania go przy ruszaniu): dwa benzynowe (1.4 TB 120 KM i 1.4 TB Multiair 170 KM) oraz dwa diesle drugiej generacji JTDM (1.6 JTDM 105 KM i 2.0 JTDM 170 KM). Ofertę uzupełnia jednostka 1750 TBI o mocy 235 KM w ekskluzywnej wersji Quadrifoglio Verde.
Standardowe wyposażenie Alfa Romeo Giulietta obejmować ma takie systemy jak: VDC (Vehicle Dynamic Control, odpowiednik ESP), DST (Dynamic Steering Torque), elektroniczna blokada dyferencjału Q2 i selektor Alfa DNA.
Nowa Alfa Romeo Giulietta zostanie zaprezentowana szerokiej publiczności podczas salonu samochodowego w Genewie w 2010 roku. Sprzedaż rozpocznie się na wiosnę przyszłego roku i będzie stopniowo obejmować wszystkie główne rynki w Europie. W dużym stopniu od przyjęcia rynkowego nowego modelu zależeć będzie przyszłość marki. Jeśli powtórzy sukces MiTo, to Alfa Romeo może jak Fiat odzyskiwać utraconych w ostatnich dziesięcioleciach klientów. Znakomite nowe silniki Fiata to duży, jeśli nie najważniejszy, atut nowej Giuletty. Cena wersji bazowej (1.4 120 KM) wyniesie przypuszczalnie ok. 60 tys. zł, czyli nieco więcej niż modelu 147, ale za znacznie lepsze osiągi i najnowocześniejsze technologie silnikowe (np. TB, Multiair – jedyna realna konkurencja dla najnowszych jednostek TSI).