10. generacja Corolli
Najlepiej sprzedający się samochód na świecie zachowa nazwę tylko w wersji sedan.
Od momentu pojawienia się pierwszego egzemplarza w roku 1966 aż do dnia dzisiejszego sprzedano 32 miliony Corolli, co sytuuje ten samochód na pozycji najlepiej sprzedającego się pojazdu na świecie. Oferowany obecnie model Corolla Sedan nie odstaje od swoich poprzedniczek-rekordzistek, a w roku 2005 na całym świecie sprzedano go ponad 850 tys. sztuk. Przyszła jednak pora na następcę. Kilka dni temu na wystawie samochodowej Helsinki Motor Show 2006 miał miejsce europejski debiut nowej Corolli. 10. generacji.
Projekt nowej Corolli od samego początku zakładał nadwozie typu sedan (wersja hatchback otrzymała nazwę Auris). Charakterystyczna dla tego typu nadwozia tradycyjna 3-bryłowa konstrukcja, została w nowej Corolli zmodyfikowana przez przesunięcie podstawy przedniego słupka ku przodowi oraz połączenie przestrzeni bagażnika z pochyłą krawędzią tylnego słupka nadwozia. W ten sposób uzyskać chciano efekt w postaci jednolitej formy całego nadwozia. To nie jest nadwozie typu hatchback z doczepionym bagażnikiem, ale dopracowany dynamiczny wygląd z boku podkreślony przez długą i nisko umieszczoną płaszczyznę dachu wspartą na smukłych słupkach – podaje Toyota.
Większe nadwozie
W porównaniu do obecnego modelu wysokość nowej Coroll (1470 mm) nie uległa zmianie, powiększeniu zaś uległa przestrzeń kabiny oraz wysokość kabiny nad głowami pasażerów, głównie dzięki przemyślanemu rozmieszczeniu elementów we wnętrzu. Nowy modelu jest o 130 mm dłuższy (całkowita długość 4540 mm) od obecnego, natomiast rozstaw osi nie zmienił się i wynosi 2600 mm.
Prawdopodobnie najbardziej wyróżniającą cechą nowej Corolli są biegnące przez całą długość nadwozia zdecydowanie zarysowane linie, które mają swój początek przy przednim zderzaku i poprzez płaszczyzny drzwi przechodzą ku tyłowi. Dzielą boczne płaszczyzny przedniej i tylnej części nadwozia nadając im charakter złożonej wklęsłej struktury determinującej intrygujący, nowoczesny, a jednocześnie na swój sposób klasyczny wygląd tego wyróżniającego się w swojej klasie sedana. Uzupełnieniem dynamicznej, świeżej stylizacji jest interesujący zestaw 8 dostępnych kolorów nadwozia, z których 4 to kolory całkowicie nowe.
Przestrzeń pomiędzy kierowcą a pasażerami znacznie się powiększyła, szczególnie jeśli chodzi o wysokość kabiny oraz miejsce na nogi. Odległość pomiędzy oparciami przednich i tylnych foteli wynosi 900 mm. Także szerokość i głębokość bagażnika zostały zwiększone, podobnie jak całkowita objętość przestrzeni bagażowej, głównie dzięki zlikwidowaniu niewykorzystanych wnęk pomiędzy wykładziną bagażnika a nadwoziem. Poza tym w kabinie znajduje się jeszcze 15 różnego rodzaju schowków o łącznej objętości 18,9 litra.
Cztery silniki, w tym dwa nowe
Do wyboru mamy 2 silniki benzynowe i 2 silniki Diesla, współpracujące z 3 rodzajami przekładniami. Nowa jednostka benzynowa to motor o pojemności 1,6 litra ze zdwojonym układem zmiennych faz rozrządu (dual VVT-i). Jego maksymalna wynosi 124 KM (91 kW) przy prędkości 6000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 157 Nm osiąga przy przy 5200 obr./min. W ofercie pozostaje znany z obecnej oferty Corolli silnik o pojemności 1,4 litra o mocy 97 KM (71 kW), przy prędkości 6000 obr./min., osiągający maksymalny momentem obrotowy 130 Nm przy 4400 obr./min.
W palecie diesli debiutuje jednostka 2.0 D-4D, znana z Avensisa po liftingu, tu o mocy 126 KM. Silnik ten powstał w oparciu o 2,2-litrowe motory D-4D. W zakresie od 2000 do 2800 obr./min. maksymalny moment obrotowy ma wartość 300 Nm (z filtrem DPF zakres prędkości obrotowych ze stałym poziomem maksymalnego momentu obrotowego jest niższy i wynosi od 1800 do 2400 obr./min.). Nowy silnik D-4D 125 dostępny jest z filtrem cząstek sadzy DPF (Diesel Particulate Filter), który nie tylko radykalnie obniża poziom szkodliwych węglowodorów (HC) i tlenku węgla (CO) tak jak czynią to konwencjonalne katalizatory, ale również wychwytuje cząstki sadzy. Jest przy tym bezobsługowy i potrafi samoczynnie się oczyszczać. W ofercie pozostaje znany z aktualnej Corolli silnik o pojemności 1,4 litra, osiągający moc 90 KM przy 3800 obr./min. i 190 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1800 do 3000 obr./min.
Najbardziej popularna 5-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów dostępna jest z dwoma silnikami benzynowymi oraz silnikiem Diesla o pojemności 1,4 litra. Natomiast silnik diesla D-4D 125 występuje razem z 6-stopniową mechaniczną skrzynią. Dostępna jest także zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów MMT (MultiMode) ze zmianą biegów za pomocą elektrycznych wychylnych przełączników, która to skrzynia umożliwia wybór mechanicznego bądź automatycznego trybu zmiany biegów i dostępna jest z silnikiem benzynowym 1.6 dual VVT-i oraz silnikiem diesla 1.4 D-4D.
Zawieszenie i wyposażenie
Przeprojektowano przednie zawieszenie, które oparto na kolumnach MacPhersona i wahaczach kątowych nadając mu większą zwartość i sztywność. Z tyłu zastosowano nowe rozwiązanie z belką skrętną powiększające przestrzeń bagażnika. Zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPS (Electric Power Steering), dzięki czemu kierowanie i manewry mają być bardziej precyzyjne, a reakcja układu kierowniczego szybsza.
Nowa Corolla wyposażona została w układ ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BA (inaczej asystentem hamowania) oraz EBD, czyli elektronicznym rozdziałem siły hamowania między osie pojazdu. Układ stabilizacji toru jazdy VSC (Vehicle Stability Control, odpowiednik ESP) w zależności od rynku oferowany ma być w ramach wyposażenia standardowego bądź opcjonalnego. Zamówić będzie można ponadto nawet do 9 poduszek gazowych, w zależności od wersji.
Aby przekonać się jak jeździ po polskich drogach nowa Corolla musimy jeszcze trochę poczekać. Podobnie jak na ceny i wersje wyposażenia nowego modelu. Nowa Corolla przeznaczona na rynek europejski będzie produkowana w zakładach Takaoka w Japonii, a rozpoczęcie jej sprzedaży w Europie planowane jest na luty 2007 roku.