Toyota i Lexus – sukcesy, inwestycje i plany
Bieżący rok stoi pod znakiem ciekawych premier i inwestycji w polskiej fabryce koncernu. Czy okaże się jeszcze lepszy od poprzedniego, rekordowego pod względem sprzedaży?
Rok 2016 dla Toyota Motor Europe był wyjątkowo udany. Sprzedano w sumie 928 500 samochodów marki Toyota i Lexus, co przełożyło się na udział rynkowy na poziomie 4,7%. Oczywiście nie jest żadnym zaskoczeniem, że najlepiej sprzedającymi się modelami były Yaris, Auris i Rav4. Warto dodać, że już niemal co trzeci samochód, sprzedawany przez koncern na Starym Kontynencie, wyposażony jest w napęd hybrydowy.
Toyota Motor Poland pobiła w 2016 roku rekord sprzedaży. W ręce klientów trafiło 42 913 samochodów, czyli o 16% więcej niż w poprzednim roku. Polski rynek nie jest jeszcze przekonany do napędu hybrydowego jak klienci w bogatszych krajach, ale i tak już co piąte auto, zamawiane w polskim salonie, to hybryda. Najpopularniejsze modele to Yaris, Auris, Avensis i Corolla. Toyota zajęła dopiero trzecie miejsce w rankingu marek za Skodą i Volkswagenem, ale jest najchętniej wybieraną marką wśród klientów indywidualnych w Polsce.
Także dla Lexusa w Polsce miniony rok był rekordowy. Sprzedano 3 703 samochody, co oznacza aż 41% wzrost wobec 2015 roku. W przypadku tej marki udział napędu hybrydowego jest znacznie większy i wynosi imponujące 46%. Najpopularniejszym modelem okazał się crossover NX, na drugim miejscu znalazł się SUV RX, na trzecim IS, sedan klasy średniej.
Nowe modele Toyoty
Podczas salonu samochodowego w Genewie zadebiutuje czwarta generacja Toyoty Yaris. Nowością będzie, oprócz nowej konstrukcji, zastąpienie silnika 1,33 litra większym - o pojemności 1,5 litra. Wynika to z konieczności spełniania coraz surowszych norm czystości spalin, a już dziś wiadomo, że łatwiej jest się do nich dostosować jednostkom o większej pojemności. Oznacza to początek końca downsizingu i powolny proces ponownego konstruowania silników o pojemnościach, jakie rządziły kilkanaście lat temu. Toyota planuje też sportową odmianę Yarisa, który będzie mógł stawić czoła małym hot-hatchom konkurencji.
Kolejną nowością szykowaną w pierwszej połowie roku jest Toyota Prius Plug-in. Większy akumulator litowo-jonowy pozwoli przejechać na napędzie elektrycznym dystans do 50 km, a ładowanie będzie możliwe za pomocą domowej sieci elektrycznej.
W porozumieniu ze swoimi francuskimi partnerami Toyota wprowadzi w 2017 roku do oferty dwie nowe wersje nadwoziowe osobowego modelu Proace. Będzie to bus z nadwoziem o największej dostępnej długości, wynoszącej 5,3 m oraz wersja VIP z jeszcze bogatszym wyposażeniem.
Lexus w natarciu
Bieżący rok stoi pod znakiem nowości w salonach Lexusa. Do sprzedaży już trafiła odświeżona wersja sedana IS, ale to dopiero początek. Na swój rynkowy debiut czeka już topowa limuzyna LS o nowoczesnej stylistyce i zaawansowanej technice oraz budzący sporo emocji model LC. Ten ostatni to odważnie stylizowane coupe z najwyższej półki, które będzie można kupić w wersji hybrydowej, lub klasycznej z wolnossącym silnikiem V8.
Inwestycje – Polska wyróżniona
Polska fabryka w Jelczu-Laskowicach, produkująca silniki wysokoprężne dla modeli Toyoty, została wyróżniona w szczególny sposób. W 2018 roku rozpocznie się w niej produkcja nowoczesnych przekładni, stosowanych w napędach hybrydowych. To pierwszy przypadek, gdy Toyota wyprowadza produkcję tak nowoczesnych elementów poza Japonię. Dodatkowo powstaną dwie linie produkcyjne, na których będą produkowane jednostki benzynowe najnowszej generacji. Pierwsza z nich ma pojemność 1,5 litra i zadebiutuje w najnowszej generacji Yarisa. Jej produkcja ruszy jeszcze w tym roku. Za to w 2019 roku dołączy do niej większy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów. Powyższe inwestycje opiewają na kwotę 650 mln zł.