Szkoła Auto IV
Gość majowego odcinka Szkoły Auto to popularny piosenkarz, gwiazdor filmowy, tancerz, a ostatnio także… restaurator – Michał Milowicz.
Życie jak kalejdoskop
„Urodziłem się by grać i śpiewać" – mówi Michał Milowicz. Już w czasach szkolnych był wędrownym trubadurem ogniskowym z nieodłączną gitarą. Szersza publiczność poznała go dzięki „Metro". Ten świetny musical, pierwszy stworzony z takim rozmachem w Polsce, otworzył Milowiczowi drogę do sławy.
Aktorstwa uczył się eksternistycznie, w prywatnej szkole u Janusza Józefowicza. Dziś równie często jak na estradzie widujemy Michała Milowicza również na ekranach telewizyjnych i kinowych. Występował w serialach („Lokatorzy", „Zostać miss", „Na dobre i na złe") i na dużym ekranie („Killerów dwóch", „Poranek Kojota"). Rolę niespełnionego gangstera Bolca z „Chłopaki nie płaczą" wspomina dziś jako najtrudniejszą, ale i sprawiającą ogromną satysfakcję. „Ta postać była jakby obok mnie" – stwierdza aktor.
Dziś życie układa mu się w dynamiczny kalejdoskop zdarzeń. Występuje w teatrze, gra w serialach (ostatnio „Sąsiedzi") i poświęca się swojej restauracji „Maska", założonej półtora roku temu przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.
Czy sława bywa dla niego uciążliwa? „Bywa" - przyznaje Milowicz. „ Szczególnie, gdy chcę odpocząć. Ale można się przyzwyczaić. Niestety, u mnie nie pomaga przebieranie się, ciemne okulary i czapki z daszkiem. Ludzie rozpoznają mnie nawet po chodzie!"
Wielu fanów kojarzy Milowicza z Elvisem Presley’em. Nasza gwiazda podkreśla jednak, iż nie naśladuje Króla: „Po prostu śpiewam jego piosenki. Urodziłem się z Elvisem, bo cała moja rodzina słuchała Elvisa. Potem szczęśliwie okazało się, że mam tembr głosu podobny do niego."
Wracając do tematów motoryzacyjnych… Michał Milowicz zdobył prawo jazdy 18 lat temu. Prowadzenie samochodu sprawia mu satysfakcję, chociaż w dalsze podróże po Polsce często jeździ pociągiem lub pozwala kierować swojemu menedżerowi. Zdobył samochód swoich marzeń – 10-letniego Forda Mustanga w idealnym stanie. Za kierownicą stara się nie przeceniać swoich możliwości, tym bardziej, że jako osiemnastolatek miał poważny wypadek, który szczęśliwie zakończył się tylko niegroźnymi obrażeniami.
Na lotnisku w Kąkolewie Michał Milowicz, w towarzystwie innych kursantów, wziął udział w szkoleniu podstawowym Szkoły Auto, zgodnym ze standardami ADAC. Największe wrażenie zrobił na nim pokaz wpływu wzrostu prędkości na rzeczywistą drogę zatrzymania samochodu (łączącą czas reakcji kierowcy na nagłe zagrożenie i drogę hamowania pojazdu). Dodatkowo aktor potrenował jazdę na trolejach i wziął udział w rywalizacji gwiazd Szkoły Auto. Zachowawczy i defensywny styl jazdy – duża zaleta na co dzień – dał mu bezbłędny przejazd slalomu w czasie 1"09’19 s.
Szkolenie z zakresu doskonalenia techniki jazdy Szkoła Auto
Program szkolenia Szkoły Auto, zgodny ze standardami ADAC Fahrsicherheitszentrum, obejmuje wiele zagadnień przydatnych każdemu kierowcy. Całość zajmuje około 7 godzin. Zajęcia odbywają się zwykle w grupie kilkunastoosobowej, podzielonej na podgrupy 4-osobowe, ćwiczące w tym samym czasie różne umiejętności.
Kurs Szkoły Auto rozpoczyna się od omówienia problemów i doświadczeń uczniów, które pojawiają się podczas jazdy samochodem. W ten sposób instruktorzy oceniają umiejętności kursantów za kierownicą. Dzięki temu mogą zaplanować na jakie elementy treningu należy położyć szczególny nacisk.
Wypracowane przez ponad 20 lat, fundamentalne zasady pracy instruktorów ADAC wykluczają tzw. krytykę na „gorąco" nieprawidłowego zachowania kursanta za kierownicą. Praktyka dowodzi, że wytykanie błędów nie jest dobrą metodą nauczania, gdyż nikt nie lubi wysłuchiwać słów dezaprobaty dla swoich umiejętności. Instruktorzy starają się w sposób indywidualny i łagodny uświadomić uczniów oraz pokazują im prawidłowy sposób wykonywania czynności związanych z prowadzeniem samochodu. Dokładnie tłumaczą dlaczego taki sposób zachowania, a nie inny, jest najlepszy. Na każdym etapie szkolenia, instruktorzy nakłaniają uczniów wiele razy do wysnuwania własnych wniosków z obejrzanych pokazów i przebiegu zajęć.
W świadomości wielu kierowców pokonuje błędne przekonanie, że mogą zatrzymać każdy nowoczesny samochód jadący 100 km/h na dystansie około 40 metrów. Zapominają, że tak naprawdę, w praktyce, ten odcinek wydłuża się o czas reakcji kierowcy na dostrzeżone zagrożenie. Według statystycznych pomiarów ten czas wynosi przeciętnie około jednej sekundy. Przy 100 km/h samochód pokonuje w ciągu 1 sekundy dystans prawie 28 metrów. Dlatego jednym z elementów szkolenia Szkoła Auto, robiącym na kursantach ogromne wrażenie, jest pokaz rzeczywistej drogi zatrzymania pojazdu z 30, 50 i 70 km/h. Taka demonstracja udowadnia, że relatywnie niewielki wzrost prędkości (o 10 km/h) znacząco wydłuża drogę zatrzymania pojazdu.
Kadra instruktorów Szkoły Auto przeszła intensywne 4-miesięczne szkolenie pod kierunkiem ADAC Fahrsicherheitszentrum. W efekcie – jako jedyna w Polsce – dysponuje certyfikatami instruktorów ADAC. Dodatkowo od niedawna może posługiwać się nowym programem szkoleń stworzonym w oparciu o wieloletnie doświadczenie i wiedzę niemieckich instruktorów. Eksperci z Linthe będą także regularnie kontrolować, czy zajęcia w Szkole Auto są prowadzone ściśle według programu szkoleniowego ADAC.
Szkoła Auto:
- jedyna szkoła bezpiecznej jazdy, która posiada program szkoleniowy autoryzowany przez ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin – Brandenburg,
- certyfikowana kadra instruktorów,
- własna flota nowych samochodów treningowych,
- własny ośrodek szkoleniowy pod Poznaniem,
- dla klientów flotowych szkolenia na terenie całego kraju,
- organizacja eventów oraz imprez integracyjnych.
Zapraszamy do Szkoły Auto
Zapisy:
www.szkola-auto.pl
biuro@szkola-auto.pl
tel. 061 893 24 53
Tomasz Płaczek - kierownik do spraw szkoleń Szkoły Auto
„Podczas jednego z ostatnich szkoleń Szkoła Auto był między innymi kursant, doświadczony kierowca, który początkowo odnosił się do całego szkolenia z niechęcią i znudzeniem. Uważał, że nie jest mu to do niczego potrzebne. Przekonaliśmy go jednak, aby cierpliwie przeszedł całe szkolenie z pozostałymi. Na końcu złożył nam szczere podziękowania. Z przekonaniem stwierdził, że musi na nowo popracować nad prawidłową pracą rąk na kierownicy oraz zlikwidować nadużywanie sprzęgła.
Maciej Wisławski - gospodarz Szkoły Auto
„W mojej karierze zawodniczej, jak i w życiu codziennym, przejechałem miliony kilometrów. Przemierzałem rozmaite drogi w najprzeróżniejszych warunkach pogodowych. I zawsze, bezpieczeństwo było dla mnie ważne. Owszem – coraz więcej bezpieczeństwa zapewniają nam nowoczesne auta, na przykład Skody. Wyposażone we wszystkie możliwe systemy dbające o to, abyśmy bezpiecznie i komfortowo dotarli na miejsce. Ale nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa i najsprawniejsze samochody wymagają świadomego kierowcy – kierowcy z wyobraźnią. Kierowcy, który będzie potrafił przewidzieć wiele potencjalnie niebezpiecznych sytuacji mogących zdarzyć się na drodze, i który będzie potrafił sobie z nimi poradzić."
Wybrane elementy szkolenia
- Właściwa pozycja za kierownicą
- Demonstracja rzeczywistej drogi hamowania i zatrzymania pojazdu.
- Slalom (m.in. jako ćwiczenie prawidłowej pracy kierownicą przed przejściem do trudniejszych ćwiczeń).
- Hamowanie (awaryjne, w sytuacji zagrożenia, na nawierzchni przyczepnej i śliskiej; hamownie do celu na zatrzymanie w określonym miejscu, hamowanie na nawierzchni jednostronnie śliskiej),
- Omijanie przeszkody (zmiana pasa ruchu), omijanie przeszkody z podwójną zmianą pasa ruchu, hamowanie z kierowaniem, omijanie przeszkody na nawierzchni przyczepnej i śliskiej),
- Jazda w zakręcie
- Hamowanie w zakręcie (awaryjne, z zachowaniem toru jazdy hamowanie z kierowaniem na zakręcie)
Wypadki drogowe w 2005 roku
W ciągu 2005 roku odnotowano w Polsce 48 100 wypad-ków drogowych, w których zginęły 5444 osoby, a 61,191 osób zostało rannych. Odnotowano 401,440 kolizji. Aż 31,9 % odnotowanych wypadków, to potrącenia pieszych.
Głównymi przyczynami wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (11,419 wypadków), nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (9,511 wypadków) i nieprawidłowe wykonywanie takich manewrów jak wyprzedzanie, omijanie, wymijanie (4,487 wypadków).
Najwięcej zdarzeń odnotowano w piątki (16,5% ogółu). Aż 67 % wypadków wydarzyło się w dobrych warunkach atmosferycznych, a ponad połowa na prostych odcinkach dróg. Sprawcami 82,6 % wypadków byli kierowcy pojazdów.
Statystyki wykazują, że największe ryzyko wypadków drogowych występuje w godzinach 16–19 (zwłaszcza między godziną 16 a 18). Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym odnotowuje się jednak w godzinach 17–19 i 20-21.
Generalnie w statystykach zauważa się jednak korzystny trend. Od 1998 roku liczba wypadków drogowych wolno, lecz systematycznie spada. W 2005 roku - w porównaniu do 2004 r. - odnotowano spadek liczby wypadków o 5,8 %, liczby zabitych w ich wyniku o 4,7 %, a rannych o 5,4 %. (źródło: Komenda Główna Policji)
Po co dodatkowe szkolenie?
W krajach o wyższej kulturze komunikacyjnej popularne są kursy doskonalenia jazdy dla kierowców, zarówno indywidualnych, prowadzących samochody służbowe jak i dla zawodowców.
W krajach skandynawskich i Austrii ukończenie podstawowego szkolenia doskonalenia jazdy – składającego się z zajęć teoretycznych, praktycznych i nauki udzielania pierwszej pomocy - jest obowiązkowe w ramach kursu na prawo jazdy. Bardziej zaawansowane szkolenia przechodzą wszyscy kierowcy pojazdów uprzywilejowanych i policjanci sekcji ruchu drogowego.
Kursy podwyższające umiejętności za kierownicą są szczególnie popularne wśród kierowców aut firmowych. W Polsce nie prowadzi się dokładnych statystyk dotyczących zdarzeń drogowych z udziałem takich kierowców. Z badań prowadzonych na świecie wynika jednak, iż ponad 30 % wypadków drogowych ma miejsce w czasie pracy za kierownicą. W biznesie nie sposób pominąć aspektu ekonomicznego – każdy wypadek z udziałem samochodu służbowego jest równoznaczny ze znacznymi stratami w działalności firmy (koszty leczenia ofiar, ich absencja w pracy, utrata zniżek ubezpieczeniowych).
Współczesne kursy pomagają rozwijać umiejętności pomagające wyjść kierowcom obronną ręką z niebezpiecznych sytuacji. Dodatkowo starają się kształtować ich świadomość i wyobraźnię za kierownicą. Te dwa przymioty najskuteczniej zapobiegają łamaniu przepisów ruchu drogowego, zwłaszcza jeździe z prędkością zbyt wysoką do aktualnych warunków drogowych.
W czasie ułamków sekund decydujących czy dojdzie do wypadku, czy nie, kierowca nie ma czasu na przemyślenie nagłej zmiany sytuacji. Pierwszorzędne znaczenie mają wtedy jego instynkt, wyuczone odruchy, nabyte umiejętności i … doświadczenie.
Współczesne samochody posiadają wiele przydatnych urządzeń pomagających kierowcy w podbramkowych sytuacjach. Są one jednak tylko mechanicznymi i elektronicznymi pomocnikami, które nie zastąpią zdrowego rozsądku, wyobraźni i umiejętności mierzenia sił na zamiary. Statystycznie najbardziej zawodnym i omylnym elementem samochodu jest sam kierowca!
Nigdy nie jest za późno na doszkalanie umiejętności za kierow-nicą. Podstawy prowadzenia samochodu opanowuje się szybko. Po paru latach często mamy złudne wrażenie, że umiemy sporo. Dopiero z upływem czasu dociera do nas świadomość, że tak naprawdę uczymy się całe życie. Nawet po pokonaniu kilku milionów kilometrów może nas spotkać na drodze zaskakująca sytuacja, z którą do tej pory nie mieliśmy do czynienia.
Zapraszamy do oglądania programu „Szkoła Auto" na antenie TVN Turbo w poniedziałki o 19.30 i czwartki o 22.30