Szampańska impreza
Dzięki staraniom i zabiegom Tomasza Skrzelińskiego, prezesa Klubu Pojazdów Zabytkowych Fundacji Ochrony Zabytków Militarnych, 13 polskich załóg wyjeżdża do stolicy Szampanii, by wziąć udział w imprezie pod tytułem „48 Godzin Antycznych Automobili w Troyes.”
Ta wielka i ekskluzywna impreza organizowana co dwa lata już po raz 13-ty, jest wspaniałym przeglądem historii pojazdów mechanicznych i wielkim świętem we Francji. Uczestnictwo przeszło 500 pojazdów, odrestaurowanych i wypieszczonych, wielka gala uczestników w strojach epoki odgrywających rodzajowe scenki przed komisją kwalifikującą samochody i ich załogi, rajd po Szampanii oraz wizyty w największych winnicach, to naprawdę wielkie wydarzenie.
|
|
|
Piszę na ten temat, ponieważ kilka lat temu byłem świadkiem wygrania swojej klasy przez Józefa Kołoczko z Rybnika na Mercedesie Posen z 1912 roku. Nasz zwycięzca, który wraz z najbliższą rodziną (żona i dwie córki), pięknie ubrani prezentując sędziom pojazd, podniósł pokrywę silnika, postawił kieliszki na jego kadłubie, napełniając je szampanem, uruchomił następnie Mercedesa i nie uronił nawet kropelki perlistego napoju, co wzbudziło powszechny aplauz widzów.
Każdorazowo impreza wzbudza powszechne zainteresowanie Francuzów i zbiega się z szampańskimi dożynkami. Zwycięzcy nagradzani są taką ilością znakomitego napoju ile sami ważą wraz z fotelem i pucharem. Tym razem nasza ekipa, dzięki materialnej pomocy firmy GTS Energis, wspierana materiałami o naszym kraju przez Departament Promocji i MSZ oraz Polską Organizację Turystyczną a także ubrana w jednolite stroje motoryzacyjne otrzymane od Exxon – Mobil – Poland, weżmie udział na najlepiej odrestaurowanych pojazdach elity polskich kolekcjonerów.
Są to:
Samochody:
1. FORD model „T" z 1915 roku, Tomasza Skrzelińskiego z Warszawy
2. CITROEN C-3 z 1925 roku, Tadeusza Vorbrodta z Warszawy
3. ESSEX Super Six z 1927 roku, Bianki Naciążek z Legionowa
4. DODGE model Standard 140-SIX z 1928 roku, Piotra Markowskiego z Łodzi
5. OLDSMOBILE F-32 SIX z 1932 r., Ryszarda Dziewy z Jastkowa (Lubelskie).
6. MG-TA z 1938 roku, Dariusza Filipowicza z Lublina.
7. BMW model 327 z 1938 roku, Elżbiety Nowakowskiej ze Szczecina
8. MG-WA z 1939 roku, Jana Pedy z Gostynia Wielkopolskiego
9. TRIUMPH TR-3A z 1961 roku, Zbysława Szwaja z Mielca
10. AUSTIN-HEALEY 3000 MK1 z 1962 r. Włodzimierza Sadowskiego z Raszyna
Motocykle:
1. MOTOSACOCHE +kosz z 1930 r., Bogdana Strzeleckiego Dąbrowy Górniczej.
2. BSA-350 z 1932 roku , Aleksandra Turela z Białegostoku
3. JAWA-250 z 1954 roku, Jerzego Zawistowskiego z Warszawy
Warto dodać, że jest to impreza z najwyższej półki europejskiej, organizowana przez FIVA (Międzynarodową Federację Pojazdów Zabytkowych) a udział w niej Polaków jest uznaniem dokonań krajowych kolekcjonerów a także nobilitacją dla naszej ekipy.