Supertest Ekonomii 3 czerwca 2009
VI edycja Supertestu Ekonomii, zaplanowana na 3 czerwca 2009 roku, zapowiada się bardzo emocjonująco. W imprezie zadebiutuje samochód zasilany gazem ziemnym – Fiat Panda CNG, wygrywający rankingi ekonomii bieżącej eksploatacji oraz marka Subaru, wystawiająca „czteronapędowy” model Legacy z silnikiem Boxer Diesel. Łącznie rywalizować będzie dziesięć samochodów osobowych. Poza wymienioną dwójką: Skody Fabia i Octavia, drugi Fiat Panda (prawdopodobnie 1.3 Multijet), Renault (nie podano jaki model), Toyota Yaris, Volkswagen Passat BlueMotion oraz dwa jednakowe Ople Astra III wyposażone w różne opony Michelin, co ma pokazać potencjał oszczędności „zielonego” ogumienia.
Organizatorem Supertestu Ekonomii jest tradycyjnie Stowarzyszenie Auto Klub Dziennikarzy Polskich, a sędziowie Automobilklubu Stołecznego MAK będą czuwać nad regulaminowym i sprawnym przebiegiem imprezy. Paliwo dostarcza firma Statoil Polska, a na jej stacjach paliw zlokalizowany został start i meta zawodów. W gronie współorganizatorów znalazł się także Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, który będzie informował o przebiegu odbywającej się po raz szósty rywalizacji.
Odpowiednie tempo jazdy zapewnia regulamin, narzucający limity czasowe, zmuszające do jazdy tuż poniżej maksymalnych prędkości dopuszczalnych przez przepisy i zapobiegające ślamazarnej jeździe. W tym roku zaplanowano także dłuższy odcinek jazdy autostradą, co spowoduje podniesienie średniej prędkości jazdy. Właśnie z powodu wspomnianych limitów nie zostaną raczej poprawione rekordowe wyniki początkowych edycji Supertestu Ekonomii.
Zwycięzcy poprzednich edycji Supertestu Ekonomii:
2004: 2,77 l/100 km Toyota Yaris 1.4 D
2005: 2,84 l/100 km Fiat Panda 1.3 MultiJet
2006: 2,92 l/100 km Peugeot 107 1.4 HDi
2007: 3,11 l/100 km Toyota Prius
2008: 3,20 l/100 km Skoda Fabia II 1.4 TDI
Trasa testu prowadzić będzie z Warszawy drogą nr 7 do Płońska, a dalej przez Sierpc, Rypin, Brodnicę do Grudziądza i autostrady A1 (90 km). Następnie uczestnicy imprezy pojadą drogą ekspresową S6 i DK6 przez Gdynię do Redy i dalej drogą nr 216 do Władysławowa. Ta urozmaicona pod wieloma względami trasa liczyć będzie ponad 410 km, z czego blisko połowę stanowić będą drogi dwujezdniowe, a drogi wojewódzkie prawie jedną czwartą (100 km).
Bardzo ciekawie zapowiada się rywalizacja między Skodą Fabią (Greenline), Toyotą Yaris 1.4 D4D, a Fiatem Panda (Multijet), o ile wystartują właśnie te wersje. Niekwestionowanym faworytem rankingu kosztów eksploatacji jest Fiat Panda CNG, który powinien przejechać prawie cały dystans przejechać „na gazie". Emocje wzbudzić może także ranking diesli w klasie średniej, którą reprezentują: Volkswagen Passat Blue Motion, Subaru Legacy Boxer Diesel i ewentualnie Skoda Octavia (nie podano wersji silnika).
Klasyfikacja generalna 2008 (średnie spalanie na dystansie ok. 440 km):
1. 3,20 l ON/100 km Skoda Fabia II 1.4 TDI
2. 3,54 l ON/100 km Fiat Panda 1.3 Multijet
3. 3,62 l ON/100 km Hyundai i10 1.1 CRDI
i Renault Modus 1.5 dCi
5. 3,86 l Pb/100 km Toyota Prius 1.5
6. 3,93 l ON/100 km Peugeot 308 1.6 HDi FAP
7. 4,09 l ON/100 km Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi
8. 4,13 l ON/100 km Seat Ibiza Ecomotive (silnik 1.4 TDI; poprzednia generacja Ibizy)
9. 4,40 l Pb/100 km Mazda 2 1.3
10. 4,79 l Pb/100 km Renault Clio Grandtour 1.2 TCE
11. 4,98 l Pb/100 km Citroen C3 1.4 16V Stop&Start