SUPERTEST EKONOMII 2005 rozstrzygnięty
Stowarzyszenie Autoklub Dziennikarzy Polskich zorganizowało tradycyjny Supertest Ekonomii, w którym wzięło udział 7 firm, których samochody dostępne są na naszym krajowym rynku.
Dziennikarzom pomagał stołeczny Automobilklub MAK, Bank Dominet oraz Statoil Polska zaopatrując startujących w paliwo. Jeszcze raz okazało się, że spokojna, zrównoważona i przewidywalna jazda i to w różnych warunkach drogowych, przy małym i dużym natężeniu ruchu, w mieście i po za , na prostych i krętych trasach, może przynieść rzeczywiście niespodziewane rezultaty, o których nie śniło się nawet Szkotom.
Trasa rajdu wiodła z Warszawy, z ul. Modlińskiej (stacja Statoil), przez Nowy Dwór Mazowiecki, Płońsk, Olsztyn, Mrągowo, Mikołajki, Pisz, Łomżę, Ostrów Mazowiecką, Mińsk Mazowiecki z powrotem do Warszawy na metę przy ul. Modlińskiej 144 – stacja paliwowa.. Załogi poszczególnych samochodów składały się z przedstawicieli firm uczestniczących w rajdzie oraz dziennikarzy wśród których prym wiódł znany nie tylko z Radia Kierowców wszędobylski Grzegorz Chmielewski.
Uzyskane rezultaty mimo sporych podwyżek cen paliwa – są porównywalne do uzyskanych na tej samej trasie w podobnych warunkach w ubiegłym roku. Zwyciężył utytułowany „Samochód Roku” Fiat Panda 1.3 Multijet, który zużył na pokonanie tej trasy 15, 96 l oleju napędowego (2,84 l/100 km), co kosztowało 58,25 zł. Licząc można przekonać się, że Fiat Panda na 1 km zużywa paliwa za 44 grosze, pod warunkiem właściwej i przewidywalnej jazdy.
Drugie miejsce wśród najoszczędniejszych diesli zajął Citroen C3 1.4 HDi, zużywając zaledwie 0,02 l/100 km więcej paliwa. Ubiegłoroczny zwycięzca Toyota mimo zgłoszenia dwóch samochodów, z niewiadomych przyczyn nie stawiła się na starcie.
W klasyfikacji samochodów z silnikami benzynowymi zwyciężył Mitsubishi Colt 1.1, który spalał w teście 3,69 l/100 km. Na kolejnym miejscu znalazła się Kia Picanto, zużywając w teście 4,07 l/100 km a na zbiorniku liczącym 35 l ma zasięg 860 km, podczas gdy zwycięska Panda 1232 km. Warto wspomnieć o Citroenie C3, który dysponując 47-litrowym bakiem mógłby przejechać 1643 km. Mały Fiat okazał się również zwycięski w eksploatacji , biorąc pod uwagę cenę zakupu auta.
Jedyne użytkowe auto biorące udział w Superteście, Renault Kangoo dCi również można zaliczyć do oszczędnych, mimo jego wagi, mocy i przeznaczenia. Zużycie tego „pracowitego” samochodu wyniosło 3,91 l/ 100 km oleju napędowego.
Przy ciągle drożejącym paliwie teraz w okresie wakacyjno-urlopowym jak się wydaje warto zastanowić się nad planowaniem czasu wyjazdu i przejazdu samochodem aby zminimalizować koszty eskapady urlopowej, bo jak wskazują wyniki Supertestu, można przy większych odległościach sporo zaoszczędzić.
A tak naprawdę spokojna i zrównoważona jazda nie tylko oszczędza pieniądze i środowisko ale również nas samych, zwiększając bezpieczeństwo na zatłoczonych i ryzykownych polskich drogach.
Dyplom dla zwycięzkiego Fiata Panda 1.3 z rąk prezesa AKDP red. Aleksandra Żyżnego odebrał szef Biura Prasowego Fiata Auto Poland dyr. Bogusław Cieślar.