Renesans Suzuki
Harumichi Uto zapowiada podwojenie sprzedaży w ciągu 3 najbliższych lat
Podwojenie sprzedaży w ciągu 3 lat to ambitne plany.
- To prawda, plany są ambitne, ale ustaliliśmy je na podstawie realnych przesłanek i są one możliwe do osiągnięcia. Suzuki Motor Corporation planuje zwiększenie mocy produkcyjnej fabryki na Węgrzech do 150 tysięcy samochodów w 2005 roku. Dzięki temu będziemy mogli wprowadzić na rynek w latach 2005-2007 trzy nowe modele samochodów Suzuki. Na naszą korzyść działa również fakt, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Dzięki temu nie ma już bariery wysokich ceł na samochody sprowadzane z Japonii i mogliśmy zaproponować polskim klientom japońskie samochody po rozsądnych cenach. Wcześniej nie sprowadzaliśmy do Polski np. modeli: Liana, Grand Vitara w wersji 3-drzwiowej i Jimny, gdyż wysokie cło powodowało konieczność ustalania cen na wyższym poziomie. Teraz ta bariera już nie istnieje.
Uważa więc pan ten rok za przełomowy dla Suzuki Motor Poland?
- Jako moment przełomowy, który rozpoczął „Renesans Suzuki” na polskim rynku traktuję wprowadzenie na rynek Ignisa w styczniu tego roku. Ten model cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów. Dużą popularność zdobyły także różne wersje Grand Vitary: co trzecia osoba kupująca w Polsce samochód z napędem na cztery koła wybiera właśnie Vitarę. W połowie roku wprowadziliśmy na rynek Lianę, która jest również bardzo atrakcyjną propozycją dla polskich klientów. Nasze ambitne plany mają więc swoje oparcie w rzeczywistości – w pierwszej połowie roku zrobiliśmy duży krok naprzód i chcemy iść jeszcze dalej.
Jakie działania zostały zaplanowane, aby osiągnąć cele sprzedażowe?
- Aktywnie przebudowujemy i modernizujemy naszą sieć sprzedaży. W roku 2003 liczba punktów dealerskich zmniejszyła się po wprowadzeniu nowych standardów prowadzenia salonów i serwisu, które nie dla wszystkich dotychczasowych dealerów okazały się możliwe do spełnienia. Od dealerów oczekujemy, że zmodernizują swoje salony i powiększą ich powierzchnię. Sami otworzyliśmy w lipcu w Warszawie nowy, większy salon przy naszej siedzibie, który pozwala na atrakcyjniejszą prezentację oferty i w którym klienci czują się bardziej komfortowo. Sieć dealerska będzie modyfikowana, zachęcamy nowe osoby do zakładania salonów sprzedaży Suzuki, ale jednocześnie dealerzy mają postawione przed sobą jasne cele sprzedażowe, które powinni realizować.
Ile salonów obejmuje obecnie sieć sprzedaży Suzuki?
- Obecnie są to 24 salony, do końca roku zwiększymy tę liczbę do 30, a w przeciągu dwóch trzech lat ich liczba powinna się ustabilizować na poziomie ok. 35 placówek. Jesteśmy mocno skoncentrowani na rentowności osiąganej przez naszych przedstawicieli, więc wybór nowych będziemy realizować z dużą uwagą.
Jakiego wsparcia mogą oczekiwać dealerzy Suzuki?
- Prowadzimy bardzo aktywną działalność marketingową i widać już tego efekty – klienci są lepiej poinformowani o naszej ofercie. Niektóre modele cieszyły się tak dużą popularnością, że musieliśmy zwiększyć wielkość dostaw, które wcześniej planowaliśmy na niższym poziomie. Dostarczamy także dealerom materiały informacyjne, reklamowe, które mogą pomóc klientom w podjęciu decyzji. Niedawno uruchomiliśmy specjalną infolinię: pod numerem 0 801 880 138 klienci są informowani między innymi o tym, gdzie znajduje się salon sprzedaży Suzuki najbliższy ich miejscu zamieszkania. W przyszłym roku czeka nas bardzo atrakcyjna premiera nowego modelu Suzuki, która z pewnością pozwoli naszym dealerom znacząco zwiększyć sprzedaż.
Chodzi o nowego Swifta?
- Tak, wcześniejszy model Suzuki Swift cieszył się w Polsce ogromną popularnością. W roku 2003 został on wycofany ze sprzedaży. Nowy model Suzuki zaprezentowało po raz pierwszy jako samochód koncepcyjny – Concept S – w roku 2002 podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu. Premiera nowego Swifta odbędzie się już lada dzień - podczas tegorocznego Paryskiego Salonu Mondial de l’Automobile, a wprowadzenie do sprzedaży nastąpi wiosną 2005 roku. Nowy Swift stanowi zupełnie nową jakość w porównaniu do poprzedniej wersji tego modelu pod względem technologii, bezpieczeństwa, norm ekologicznych i designu. W zasadzie z poprzednim Swiftem łączy go tylko to, że będzie to atrakcyjny, niewielki, miejski samochód oraz fakt, że prawdopodobnie będzie się cieszył tak dużą popularnością wśród klientów jak model poprzedni. Liczymy na to, że nawet większą. Nowy Swift jest stworzony przede wszystkim z myślą o rynku europejskim. Jego wprowadzenie do sprzedaży będzie dla nas ważnym wydarzeniem. Czekamy na ten moment z niecierpliwością.