Renault – sukcesy 2016 roku i plany na 2017
Grupa Renault sprzedała w Polsce w 2016 roku ponad 50 tys. samochodów. To kolejny rekordowy rok z rzędu, Francuzi mają więc co świętować. A jakie nowości zobaczymy w tym roku?
Miniony rok zapisze się jako rekordowy dla importerów nowych samochodów. W 2016 roku zarejestrowano 475 935 aut osobowych i dostawczych, notując 16,6% wzrost wobec poprzedniego roku. To najlepszy wynik w XXI wieku, tym bardziej zasługujący na uznanie, biorąc pod uwagę fakt, że równolegle sprowadzono ponad milion używanych pojazdów.
Francuski koncern płynie na fali rosnącej sprzedaży i sam w Polsce zanotował o 17% większe zainteresowanie ze strony klientów. To przełożyło się na 51 463 zarejestrowane samochody marek Renault i Dacia.
Renault sprzedało 23 589 samochodów osobowych, co dało mu szóste miejsce w rankingu marek. Największym zainteresowaniem cieszyły się modele Clio i Megane, gonione przez coraz popularniejsze crossovery Captur i Kadjar. Piąte miejsce zajął Talisman. Wśród modeli dostawczych absolutnym hitem jest Master, stanowiący 85% sprzedaży modeli użytkowych tej marki.
Przy tej okazji warto wspomnieć, że nowe stawki kwotowe akcyzy (wciąż na etapie prac) faworyzują samochody z silnikami o pojemności do 2 litrów, nawet wśród nowych pojazdów, co w proponowanej formie uderzy w samochody dostawcze z dużymi silnikami, w tym w Mastera. Wciąż nie wiadomo, czy rząd zamierza zwolnić pojazdy użytkowe z podatku akcyzowego, który w założeniu jest podatkiem od luksusu.
Dla Dacii najważniejszym modelem niezmiennie od lat okazuje się Duster, odpowiadający za niemal połowę rejestracji modeli osobowych rumuńskiej marki (16 949 szt.). Drugie miejsce należy do Sandero, zaś trzecie do Logana (sedan i kombi MCV). Warto dodać, że Dacia uplasowała się na 9. miejscu w rankingu marek pod względem sprzedaży modeli osobowych. Wśród modeli dostawczych gwiazdą jest Dokker, który jest liderem rynku kompaktowych furgonów w Polsce.
Sprzedaż na świecie
Grupa Renault, w której skład wchodzą marki Renault, Dacia i Samsung, sprzedała łącznie 3 182 tys. samochodów, co w globalnym rynku daje jej 3,48% udziałów. Aż 2 487 tys. sztuk przypada na europejską sprzedaż marki Renault, co plasują ją na drugim miejscu w rankingu marek na Starym Kontynencie.
Plany na 2017 rok
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce jest śladowa. Choć Renault jest jednym z liderów sprzedaży w Europie, mając 25% udziału rynku, to w zeszłym roku sprzedano tylko jedno auto elektryczne, model Zoe. Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku w ofercie pojawi się nowa wersja o teoretycznym zasięgu 400 km. Będzie można zakupić auto z leasingiem akumulatorów lub kompletne auto za odpowiednio większą cenę.
W maju swoją premierę będzie mieć Captur po faceliftingu. Zupełnie nowy Koleos trafi do sprzedaży we wrześniu. W październiku zaś w końcu będzie dostępny nowy Renault Alpine, sportowe coupe z silnikiem umieszczonym centralnie.
W czwartym kwartale tego roku można spodziewać się jeszcze dwóch premier, których Renault nie chce na razie nazywać po imieniu. Najprawdopodobniej chodzi o debiut rynkowy pickupa Alaskan, korzystającego z technologii Nissana Navary NP300, ale ubranego w nieco inaczej ukształtowane nadwozie. Można się go spodziewać na przełomie września i października. Drugą premierą ma być Megane RS. Przygotowany do boju z coraz lepszymi hot-hatchami konkurencji. Renault powinno go pokazać pod koniec tego roku, jednak sprzedaż raczej rozpocznie się już w 2018.
Na koniec jeszcze jedna informacja, dotycząca planów Grupy Renault. W kwietniu rusza rywalizacja Duster Cup 2017, w ramach której na rajdowe trasy wyruszą Dacie Duster w specyfikacji S2. Pierwsze zawody odbędą się podczas Baja Drawsko w dniach 7-9 kwietnia tego roku. Ambasadorem serii Duster Cup 2017 jest Krzysztof Hołowczyc.