Premiery salonu w Paryżu od A do Z: marki japońskie
Jak to zwykle bywa z międzynarodowymi targami motoryzacyjnym, liczba premier przygotowanych na tegoroczny Salon Samochodowy w Paryżu potrafi przyprawić o zawrót głowy. Aby nie pogubić się w natłoku nowości, postanowiliśmy przedstawić Wam pokrótce, co przygotowały firmy z poszczególnych części świata. Na początek sprawdźmy, co nad Sekwanę dotarło z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Honda
Najważniejsze miejsce na paryskim stoisku Hondy zajmuje europejski wariant nowego CR-V. Czwarta generacja popularnego również w naszym kraju SUV-a kusi przede wszystkim wnętrzem, w którym oprócz przestrzeni wygospodarowano mnóstwo funkcjonalnych dodatków. Auto oferowane będzie początkowo z dwoma 155-konnymi silnikami do wyboru (benzynowym 2.0 i-VTEC i dieslem 2.2 i-DTEC), a na rynku pojawi się już w październiku.
Do debiutu na rynku szykuje też Honda CR-Z po face-liftingu, w której delikatnie odświeżono wygląd zewnętrzny i subtelnie "podkręcono" napęd. Karoserii zafundowano przeprojektowany pas przedni i nowy dyfuzor tylny. Co do zmian technicznych, wzmocniono zarówno silnik benzynowy, jak i ten elektryczny uzyskując w sumie 137 KM i 190 Nm. W efekcie, czas sprintu do 100 km/h obniżono z 9,7 do 9 sekund. Spalanie wyniosło natomiast 5 l/100 km.
Najnowsza, IX. generacja Hondy Civic doczekała się na salonie w Paryżu dwóch nowości. Pierwsza z nich to nowy diesel reprezentujący najświeższą serię Earth Dreams Technology. 1,6-litrowy i-DTEC rozwija 120 KM i 300 Nm, spalając przy tym 3,6 l/100 km i emitując 94 g/km. Druga premiera Civica to prototyp wersji nadwoziowej kombi, o której na chwilę obecną nie mamy jeszcze żadnych konkretnych informacji.
Lexus
Odwiedzających stoisko Lexusa przyciąga przede wszystkim najnowszy koncept japońskiej marki, LF-CC. Jego mocno wyrzeźbione i uzbrojone w nowoczesne detale nadwozie pokazuje nam, jak będą wyglądać przyszłe produkty seryjne z "L" na (a propos ogromnym) grillu. Samochód otrzymał też futurystyczną kabinę pasażerską i hybrydowy napęd, w którym znalazła się 2,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka benzynowa.
Choć nie tak spektakularnie jak LF-CC, ale nadal bardzo wyraziście prezentuje się druga premiera Lexusa, LS 600h F-Sport. Co kryje się pod tą nazwą? LS oznacza, że mamy do czynienia z flagową limuzyną Lexusa. 600h z kolei, że auto napędza hybryda z 400-konnym "benzyniakiem" i dwoma silnikami elektrycznymi. F-Sport informuje nas natomiast, iż auto wyposażono w pakiet wizualny dodający sporo sportowego "zacięcia".
Mazda
Dokładnie rok po odsłonięciu udanego CX-5, Mazda prezentuje publiczności targów w Paryżu nową odsłonę "szóstki". Trzecia generacja japońskiego modelu klasy średniej to auto kapitalnie wystylizowane, duże, a co za tym idzie obszerne w środku, a na dokładkę nowoczesne dzięki mechanice z rodziny "SKYACTIV". Tę ostatnią reprezentują m.in. silniki nowej Mazdy 6 - 2.0/150 KM oraz 2.5/192 KM.
Najpopularniejszy roadster na świecie - model MX-5, znany także jako Miata - doczekał się w tym roku kolejnego już liftingu. Podobnie jak poprzedni, ograniczył się on do drobnych usprawnień. Z zewnątrz odświeżoną Mazdę rozpoznamy po przeprojektowanym zderzaku przednim, poprawionym grillu i nowych felgach, wewnątrz zaś po zmienionych elementach wykończenia.
Mitsubishi
Nowości spod znaku trzech diamentów reprezentuje nowa generacja Outlandera w hybrydowej wersji PHEV. Produkcyjne rozwinięcie prototypu PX-MiEV ma 2-litrowy silnik benzynowy, 2 silniki elektryczne rozwijające 82 KM każdy oraz akumulator o pojemności 12 kWh. Według zapewnień producenta, całość spala tylko 1,7 l/100 km i gwarantuje zasięg na poziomie 880 km (55 km w trybie elektrycznym).
Równie ważną nowością jest też Mitsubishi Mirage w specyfikacji na rynek europejski. Auto najłatwiej opisać mianem skromnego, bo skromne są jego gabaryty (długość sięga 3,7 m), skromnie prezentuje się jego wnętrze, a silniki umieszczone pod jego maską oferują skromną moc (1-litrowy 70 KM, zaś 1,2-litrowy 80 KM). Produkcję Mirage'a zlokalizowano w Tajlandii.
Salon Samochodowy w Paryżu wybrano ponadto za miejsce europejskiej premiery Mitsubishi ASX po restylingu. Samochód wyróżnia się na tle dotychczasowego modelu przeformowanymi zderzakami, nowymi felgami, jak i drobnymi poprawkami deski rozdzielczej.
Nissan
Kolejną marką, która przybyła do Paryża z Japonii jest Nissan. Największą gwiazdą jego stoiska jest koncept TeRRA - 4,2-metrowy, mocno zaokrąglony SUV, w którym znalazło się nowoczesne wnętrze i nowoczesny napęd. To pierwsze oferuje tablet, za pomocą którego sterujemy funkcjami auta, natomiast w napędzie znajdziemy układ trzech silników elektrycznych zasilanych wodorem.
Na paryskich targach zadebiutowały też dwie nowości wśród samochodów sportowych. Pierwsza to 370Z po kuracji odświeżającej, która przyniosła japońskiemu coupe odnowiony pas przedni, zaktualizowane wnętrze i kilka nowych elementów wyposażenia. Na drugim biegunie stoi Juke NISMO, któremu daleko może do wersji Juke-R, ale ma na pokładzie mocny, bo ponad 200-konny silnik oraz całą masę dodatków stylistycznych świadczących o jego rasowym charakterze.
Wśród innych modeli zaprezentowanych przez Nissana warto wymienić mały, ekologiczny prototyp PIVO 3, Qashqaia w specjalnej wersji 360, Micrę w unikatowym wydaniu Elle, jak również model NV200 w wariancie dla taksówkarzy.
Suzuki
Znane przede wszystkim z małych, miejskich hatchbacków Suzuki zaserwowało publiczności paryskiego autosalonu prototyp S-CROSS. Ten mierzący 4310 mm długości, 1840 mm szerokości i 1600 mm wysokości crossover przykuwa wzrok bardzo masywną sylwetką oraz oryginalną linią szyb i dachu. Suzuki nie ujawniło szczegółów technicznych na temat S-CROSS'a, zdradziło za to, że jest on zapowiedzią seryjnego, przyjaznego naturze crossovera segmentu C.
Toyota
Największą gwiazdą stoiska Toyoty jest zdecydowanie nowy Auris. II generacja tego kompaktowego modelu zrywa z nudnym stylem poprzednika, fundując nam nadwozie pełne ciekawych kształtów i niepowtarzalnych detali. Skoro już mowa o nadwoziu, warto dodać, że u boku hatchbacka pojawiło się także pierwsze w historii Aurisa kombi. Pod maskę trafiło z kolei pięć nowoczesnych i oszczędnych jednostek - benzynowe 1.33/99 KM i 1.6/132 KM, wysokoprężne 1.4/90 KM i 2.0/124 KM oraz hybrydowa o mocy 136 koni.
Dla zwolenników rodzinnych minivanów Toyota przygotowała premierę Verso 2013. Choć jej wygląd wyraźnie nawiązujący do Aurisa II sugeruje, że to nowy model, do czynienia mamy jedynie z odświeżonym autem. Odświeżonym za to bardzo pieczołowicie - japońscy konstruktorzy zafundowali Verso aż 470 nowych elementów włącznie z podzespołami nadwozia i detalami wnętrza. Zmiany nie objęły za to aspektów technicznych.
Z myślą o innej grupie potencjalnych nabywców, a dokładnie o młodych kierowcach, powstały dwie kolejne nowości Toyoty. Zarówno Yaris w wersji Trend, jak i GT86 w wariancie TRD odróżniają się od standardowych modeli lekkim body-kitem nadwozia, unikatowymi felgami czy wnętrzem zaopatrzonym w parę ozdobników.