Początek seryjnej produkcji nowej Astry w Polsce
W gliwickiej fabryce General Motors Manufacturing Poland (GMMP). Docelowo powstawać tu będzie 25 aut na godzinę.
We wtorek 3 listopada 2009 ruszyła seryjna produkcja Opla Astra IV generacji. Wcześniejszy od zakładanego termin umożliwiło wcześniejsze zakończenie finalnej fazy produkcji pilotażowej, trwającej od początku września. W tym czasie potwierdzono prawidłowy przebieg wszystkich procesów produkcyjnych, zapewniających m.in. światową jakość produkowanych samochodów. Łącznie powstało w tej fazie ponad 300 samochodów pilotażowych. Produkcja seryjna będzie stopniowo zwiększana, aby do końca roku osiągnąć poziom 25 Astr IV na godzinę. Astra IV w 5-drzwiowej wersji hatchback produkowana jest na jednej linii produkcyjnej co Astra III sedan oraz Zafira.
Z powodu wysokich wymagań technicznych i jakościowych Astry IV w ramach przygotowań do uruchomienia produkcji rozbudowano poszczególne wydziały fabryki i zrobotyzowano część produkcji. Jak zapewnia producent, nowa Astra to najbardziej zaawansowany technicznie samochód seryjny produkowany w Polsce.
Wydział tłoczni został rozbudowany o ok. 4 000 m2. Zainstalowano nową linię pras oraz kompaktową prasę wielostopniową – obydwie całkowicie zrobotyzowane. Ze względu na bardzo zaawansowaną strukturę karoserii znacznie rozbudowana została linia produkcyjna wydziału Spawalni. Powstała oddzielna, w pełni zrobotyzowana, część linii głównej dla nowego modelu. Zapewnia ona pełną elastyczność i najwyższą jakość produkcji. Łącznie w Spawalni zostało zamontowanych 90 nowych robotów, a sam wydział rozbudowano o ok. 6 000 m2. Z kolei w Lakierni powstała nowa stacja 6 robotów do uszczelnień karoserii oraz został wydłużony piec zabezpieczenia antykorozyjnego, tzw. kataforezy. W wydziale Montażu Głównego wprowadzono nowe rozwiązania z zakresu elektroniki stosowanej, związane z wyższym stopniem informatyzacji nowej Astry. Wszyscy pracownicy produkcyjni zostali przeszkoleni w zakresie montażu nowej Astry bezpośrednio na linii produkcyjnej.
Warto przypomnieć, że premiera Astry IV odbyła się podczas wrześniowego salonu samochodowego IAA 2009 we Frankfurcie nad Menem. Dwa egzemplarze ekspozycyjne tego modelu, specjalnie na to wydarzenie, przygotowane zostały przez zakład w Gliwicach.