Oszczędności – odpowiedzią na drożyznę paliw
Staraniem Autoklubu Dziennikarzy Polskich zorganizowano rajd - test na ekonomię oszczędnej jazdy jedenastu załóg reprezentujących poszczególne marki samochodów dostępne na krajowym rynku.
Rajd odbył się na 555 km trasie (Warszawa - Mińsk Mazowiecki – Łomża – Pisz – Mrągowo – Olsztyn – Mława – Płońsk – Warszawa). W superteście prowadzono kilka klasyfikacji, które wskazywały, że podstawą osiągnięcia dobrego pod względem ekonomicznym wyniku jest spokojna, równa bez niepotrzebnych zrywów i hamowań jazda, właściwe przygotowanie samochodu by wyeliminować opory toczenia i zgodne z zaleceniami technicznymi ustawienie silnika.
Zwycięstwo wśród jedenastki startujących zdobyła załoga
Toyoty Yaris 1.4D-4D
, której przeciętne zużycie paliwa wyniosło 2,77 l/100 km, zaś na całej trasie wyniosło 15,17 l oleju napędowego, którego koszt wyniósł na stacjiStatoil
49 zł 45 gr.W klasyfikacji „zasięgu” na jednym oryginalnym zbiorniku jakim dysponuje dany pojazd pierwszym było
Renault Clio 1.5 dCi
, który na 50 - litrowym baku zużywając 3,06 l/100 km mógłby w takim tempie przejechać 1635 km.Na wyróżnienie zasługiwał największy i najcięższy
Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
, 7-miejscowy, który zużywał 6,64 l oleju napędowego na 100 km.Fiat Panda 1.1
spalający średnio 4,29 l/100 km ze względu na koszt zakupu pojazdu wyprzedził wszystkie auta – zakładając przejechanie np. 100 tys. km. Koszt 1 kilometra wyniesie 46 gr. a w droższej Toyocie Yaris już 55 gr.Jeszcze raz okazało się, że rozważna i spokojna jazda procentuje najniższym zużyciem i co jest nie bez kozery – bezpieczną jazdą do celu o czym warto pamiętać na progu sezonu wakacyjnego i nie tylko.
PS. Wydatnej pomocy organizatorowi
Autoklubowi Dziennikarzy Polskich
udzieliłAutomobilklub Stołeczny MAK
oraz firmaStatoil Polska
.Pełna lista wyników testu znajduje się tutaj