Nowości Mercedesa na targach motoryzacyjnych w Genewie - wywiad z Markiem Sworowskim
Miejsce, w którym Mercedes-Benz prezentuje swoje modele w Genewie, jest widoczne z daleka, a duża liczba dziennikarzy odwiedzających to stanowisko, jest świadectwem niesłabnącego zainteresowania marką z gwiazdą na masce. O prezentowanych nowościach udało nam się porozmawiać z przedstawicielem Mercedesa Markiem Sworowskim.
Maciej Majewski: Stoisko Mercedesa na tegorocznych targach w Genewie wygląda imponująco. Oprócz aut znanych nam z salonów sprzedaży, widzimy tu kilka nowości.
Marek Sworowski: Zdecydowanie najważniejszą dla nas nowością jest Klasa A – kolejny model z nowej generacji kompaktów Mercedesa. Jest to samochód bardzo emocjonujący, o mocno sportowej stylistyce – świadczy o tym choćby jego wysokość, która jest o prawie 20 centymetrów mniejsza, niż w poprzedniej generacji.
MM: Dużym zainteresowaniem dziennikarzy cieszy się też nowy model SL w wersji AMG.
MS: Tak, SL jako model debiutował dwa miesiące temu w Detroit. Teraz w Genewie pokazaliśmy jego najbardziej emocjonującą wersję, czyli AMG dostępną od razu w dwóch wersjach silnikowych – podstawowej, ponad pięciusetkonnej, oraz dzięki pakietowi Performance wzmocnionej do 550 KM.
MM: Jakim powodzeniem cieszyła się poprzednia generacja klasy A i jakie są prognozy sprzedaży, jeśli chodzi o nowy model?
MS: Poprzednia generacja cieszyła się bardzo dużym uznaniem klientów nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Trzeba pamiętać, że A klasa istnieje na rynku od 1997 roku – to już trzecia generacja i mamy nadzieję, że auto będzie sprzedawało się równie dobrze, a nawet lepiej, niż poprzednicy.
MM: Jeśli chodzi o nową A Klasę, to jest to oferta skierowana do młodszego klienta – czym auto ma przekonać do siebie tych właśnie młodych ludzi?
MS: Przede wszystkim wyglądem. Zarząd Mercedesa powiedział inżynierom i projektantom: „Zróbcie coś nowego, zróbcie coś emocjonującego. Nie wzorujcie się na poprzedniej generacji Klasy A – po prostu zaskoczcie nas“. W zeszłym roku w Szanghaju, po odsłonie modelu A-Concept okazało się, że prototyp został dobrze przyjęty i wszyscy mieli nadzieję, że wersja finalna będzie różnić się tylko w niewielkim stopniu od konceptu. Jak widać udało się.
MM: Jakie silniki znajdą się pod maską nowej Klasy A?
MS: W gamie jest sześć silników – trzy jednostki benzynowe i trzy wysokoprężne. Cztery z nich znane są z większej B Klasy. Nowością są dwa najmocniejsze silniki, czyli benzynowy o mocy 211 KM oraz diesel o mocy 170 KM. Trzeba tu dodać, że już wkrótce klienci będą mogli zamówić auto w wersji AMG z napędem 4MATIC.
MM: Na prezentacji widzieliśmy również, że Mercedes wykorzystuje technologię SIRI znaną z produktów firmy Apple. Czy faktycznie ta funkcja będzie dostępna w modelach sprzedawanych w Polsce?
MS: Oczywiście. A Klasa jest pierwszym modelem Mercedesa, który w pełni integruje się z iPhonem. SIRI jest aplikacją iOS, więc jeśli tylko podłączymy iPhone’a do systemu medialnego, to będziemy mogli korzystać z wielu przydatnych funkcji swojego telefonu, w tym z SIRI.
MM: Kiedy będzie można kupić nową A Klasę w Polsce?
MS: Nowy model wchodzi do Polski we wrześniu, wtedy będzie dostępny w każdym salonie.
MM: Czy znane są już ceny?
MS: Niestety jest jeszcze za wcześnie, aby rozmawiać o cenach. Mogę jedynie powiedzieć, że auto będzie tańsze niż Klasa B.
MM: Wróćmy do modelu SL AMG – jakie są najważniejsze zmiany w porównaniu do poprzednika?
MS: Przede wszystkim model SL jest o ponad 150 kg lżejszy od swojego poprzednika, co przekłada się bezpośrednio nie tylko na osiągi, ale również na spalanie. Same jednostki napędowe zostały także poddane modyfikacjom, przez co są oszczędniejsze o około 30%.
MM: Może kilka słów o innowacjach w modelach Mercedesa?
MS: Mamy ich naprawdę sporo. E Klasa z czterocylindrowym silnikiem diesla debiutuje jako hybryda. Auto spala około 4 litrów na 100 km, także jest to świetny wynik jak na limuzynę ważącą ponad 1,5 tony. Kolejną nowinką jest Sport Plus Pakiet AMG dostępny w Klasie C, który oprócz zmian stylistycznych daje nam samochód w pełni przygotowany przez inżynierów AMG. Auto ma zmodyfikowany układ hamulcowy, układ kierowniczy, zawieszenie, a także przeprogramowaną skrzynię biegów jak i mapę silnika.
MM: Czy Mercedes zaskoczy nas, w najbliższym czasie jeszcze jakimiś nowościami?
MS: Oczywiście i to już wkrótce. W tym roku mamy kilka emocjonujących premier przed sobą. Po pierwsze nieśmiertelna G Klasa, która zostanie zaprezentowana z silnikiem V12 AMG. Pod koniec roku pokażemy też nowego GLa, a w Paryżu model CLS Shooting Brake, tak więc czeka nas sporo atrakcji.
MM: Bardzo dziękuję za wywiad i życzę, aby Mercedes nie przestał nas nigdy pozytywnie zaskakiwać.