Motocykle II wojny światowej
Historia II wojny światowej zaczęła się w Polsce i zakończyła zaledwie 120 km od naszych granic – w Berlinie. Przez nasz kraj przeszły dwa główne fronty tego globalnego konfliktu – w 1939 i w 1944/1945 roku. Pozostałością po walkach było kilkanaście tysięcy motocykli zdobytych na wrogu lub pozostawionych na polu walki.
Były to przeróżne motocykle wojskowe, przeważnie produkcji niemieckiej, choć nie brakowało tam również motocykli amerykańskich, angielskich, austriackich, belgijskich, czechosłowackich, duńskich czy francuskich, które Niemcy zdobyli podczas kolejnych kampanii i wcielili do służby w swoich oddziałach.
W pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej zaczęły do nas również trafiać motocykle armii tworzących front zachodni. Były to przeważnie pojazdy produkcji angielskiej. Kultowe dziś amerykańskie motocykle wojskowe Harley-Davidson i Indian przyjechały do nas razem z Armią Czerwoną i oddziałami Ludowego Wojska Polskiego.
Dla biednej ekonomicznie Polski, która znalazła się pod protektoratem Związku Radzieckiego, pozostałe po wojnie motocykle wojskowe przez długi czas były ważnym elementem taboru transportowego.
Dziś motocykle wojskowe, używane podczas II wojny światowej, stanowią najliczniejszą grupę pojazdów zabytkowych w naszym kraju. Czasami są pomalowane w barwy cywilne, jednak stworzone były po to, aby służyć w wojsku i robiły to pod różnymi sztandarami.
Specyfika konstrukcji i wykorzystania motocykli wojskowych fascynuje wciąż nowe osoby, przez co przybywa miłośników i właścicieli tych pojazdów. Dużą barierą w dogłębnym poznaniu tematu pojazdów wojskowych był brak polskojęzycznej literatury. Dziś, za sprawą wydawnictwa L&L, sytuacja ta zmienia się. Do sprzedaży trafia właśnie książka Motocykle II wojny światowej autorstwa Tomasza Szczerbickiego.
Opracowanie to omawia zarówno motocykle, jak również kulisy produkcji i przyjmowania maszyn do służby w wojsku oraz wojenne losy niektórych modeli.
Tomasz Szczerbicki
Autor należy do wąskiego grona dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy o pojazdach militarnych wiedzą wszystko. Tomasz Szczerbicki, publikujący artykuły w czasopismach branżowych ukazujących się na całym świecie, przedstawił czytelnikowi wyjątkowe kompendium, zawierające przekrojowy i zarazem unikatowy materiał na temat jednośladów używanych podczas drugiej wojny światowej. W książce zawierającej kilkaset fotografii – udostępnionych przez liczne archiwa, muzea oraz kolekcjonerów prywatnych – przedstawiona została historia motocykli w poszczególnych krajach – między innymi Francji, Niemczech, ZSRR, a także Polsce (rodzimym jednośladom został poświęcony obszerny rozdział). Wyjątkowa szata graficzna oraz przejrzysty podział zawartości na części – w tym aneks z danymi technicznymi poszczególnych modeli i typów motocykli w przejrzystych tabelach oraz wkładka z fotografiami pojazdów, które dorwały do dziś lub zostały pieczołowicie zrekonstruowane, to atuty tej pozycji.