Młodszy brat - Premiera Forda Transita Connect i Tourneo Connect
Niewielki, funkcjonalny i praktyczny samochód dostawczy wydaje się wręcz idealny na coraz bardziej zatłoczonych ulicach miast. Ford stara się to udowodnić prezentując nowy model w dwóch wersjach - Transit Connect i Tourneo Connect.
Dotychczas Ford konstruując niewielkie samochody dostawcze opierał się na autach osobowych podobnie, jak i inni producenci. Tak było z Fiestą, czy Escortem Courier. Najnowsza propozycja Forda – Transit Connect jest zupełnie samodzielną konstrukcją, nie mającą nic wspólnego z samochodem osobowym. Model ten stanowi odpowiedź firmy na coraz większą popularność aut segmentu samochodów dostawczych w Europie.
Podstawę dla tego auta stanowi platforma, specjalnie opracowana dla pojazdu dostawczego, co zapewnia wysoką wytrzymałość i trwałość. Jednocześnie część elementów podwozia wykonano z podwójnych blach. Pozwoliło to na stworzenie średniej wielkości samochodu o wytrzymałości dużego pojazdu dostawczego. Dzięki wykorzystaniu materiałów o podwyższonej wytrzymałości oraz dodatkowych wzmocnień uzyskano wysoki stopień bezpieczeństwa. Jednolity przedni zderzak wykonany ze stali i z poszyciem z tworzyw sztucznych pochłania energię powstałą w chwili zderzenia przy prędkości do 4 km/h. Transit Connect może się również poszczycić największym w tej klasie pojazdów prześwitem poprzecznym (166 mm), pozwalającym na uniknięcie uszkodzeń podwozia.
Stylistyka nadwozia nawiązuje nieco do najnowszych modeli osobowych Forda, ale widać jednak wyraźne różnice. Wnętrze pomyślano jako funkcjonalnie zaprojektowane miejsce pracy kierowcy. Dziwić może fakt, że fotel pasażera nie posiada żadnej regulacji. Ułatwieniem jest natomiast podnoszone siedzisko. W wersji bez przegrody ułatwia to przewożenie długich przedmiotów (do 2714 mm długości). W podstawowej wersji brakuje również wieszaków na ubrania. Przewidziano natomiast miejsce na różnego rodzaju drobne przedmioty. Są to kieszenie na drzwiach, miejsce między przednimi fotelami, schowek w desce rozdzielczej, w którym można postawić np. termos. Ponadto miejsce na górnej części deski rozdzielczej i półka nad całą szerokością przedniej szyby. Na polski rynek wprowadzono wersję z dłuższym rozstawem osi (2912 mm) i podwyższonym dachem (wys. 1906/1981 mm) Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,7 m sześc. Po złożeniu fotela pasażera można otrzymać 4,4 m sześc. Ładowność w zależności od wersji może wynosić 825 kg (model o symbolu T 220) lub 900 kg (T 230). Transit Connect oferowany jest w wersjach bez bocznych drzwi załadunkowych, z drzwiami po jednej lub po obu stronach.
Wyposażenie standardowe obejmuje między innymi wspomaganie kierownicy, poduszkę powietrzną kierowcy, dwuobwodowy układ hamulcowy, trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, immobilizer.
Nabywcy Transita Connect mają do wyboru dwie jednostki napędowe. Są to silniki wysokoprężne Duratorq – TDDi 1.8 o mocy 75 KM i momencie obrotowym 175 Nm oraz 90-konny 1.8 TDCi (220 Nm) z układem wtrysku common rail drugiej generacji. Obydwie te jednostki są ekonomiczne i trwałe. Wyróżniają się również nikim zużyciem paliwa. Średnie spalanie wynosi 6,3 l/100 km (1.8 TDDi) i 6,5 l/100 km (1.8 TDCi). Trwałość układu napędowego producent zwiększył do 240 000 km.
W układzie jezdnym wykorzystano - z przodu kolumny McPhersona, wyposażone z trwalsze amortyzatory gazowe zapewniające nie tylko lepsze trzymanie się drogi ale również większe przebiegi. W tylnym zawieszeniu zastosowano resory piórowe ze stabilizatorem przechyłów. Rozwiązanie tego typu pozwala na zapewnienie odpowiedniego skoku zawieszenia, dzięki czemu pojazd może utrzymywać bezpieczną wysokość, bez względu na jego obciążenie. Jednocześnie we wszystkich wersjach – z przodu i tyłu – wykorzystano zderzakowe ograniczniki wielkości skoku zawieszenia. Mają one na celu kontrolowanie skoku zawieszenia w chwili najechania na większe nierówności. Wszystkie odmiany Transita Connect i Tourneo Connect wyposażone zostały w stabilizatory przechyłów nadwozia w przednim jak i w tylnym zawieszeniu.
Obydwie wersje pojazdu produkowane są w najnowocześniejszej obecnie fabryce pojazdów dostawczych Forda, znajdującej się w Kocaeli, w Turcji. Mimo, że Transit Connect debiutuje na polskim rynku z ponad dwuletnim opóźnieniem, jest interesującą propozycją. Plasuje się między dużym Transitem a autami klasy Citroena Berlingo, VW Caddy. Samochód objęty jest 10-letnią gwarancją na perforację nadwozia oraz 2-letnią gwarancją mechaniczną bez limitu kilometrów. Cena (brutto) podstawowego modelu (T 220) Furgon napędzanego 75-konnym silnikiem wynosi 66. 978 zł a Tourneo 73.078 zł.