Limit szybko wyczerpany
To była seria przeznaczona dla bardzo bogatych, czego sygnałem był choćby wybór miejsca, gdzie pokazano ten samochód – na salonie samochodowym w Moskwie, gdzie kłucie w oczy bogactwem to jeden z wyróżników elity. W tym wypadku wartość samochodu podniesiono jeszcze ograniczając liczbę planowanych egzemplarzy do 500 sztuk. Nie w Moskwie, w ogóle.
Cenę samochodu ustalono na 245 000 dolarów, a mimo to w dwa miesiące po debiucie nie ma już czego szukać w salonach dealerów.
Co takiego ma w sobie Porsche GT2 RS? Może tytuł najszybszego dopuszczonego do jazdy po drogach samochodu, jaki wyprodukowała ta marka?
W porównaniu ze zwykłym Porsche 911 GT2 wersja RS jest o 70 kg lżejsza i o 90 KM mocniejsza. Wagę obniżono m.in. dzięki zastosowaniu w tylnym zawieszeniu aluminiowych elementów i wykorzystaniu włókien węglowych w spojlerach i zderzakach. Szyby tylnego i bocznych okien zostały wykonane z poliwęglanu. Zmniejszono także wagę drzwi, maski i akumulatora.
Kolejne elementy zbijania wagi to kubełkowe fotele z włókien węglowych. Panele z tego materiału znalazły się też na drzwiach. Po odchudzeniu samochód waży 1370 kg.
Silnik natomiast z pojemności 3,6 l wyciska moc 620 KM. Sześciocylindrowy bokser uzyskuje taką moc i maksymalny moment obrotowy 700 Nm, m.in. dzięki dwóm turbosprężarkom o zmiennej geometrii.
Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów przenosi napęd na tylne koła.
Na osiągnięcie prędkości 100 km/h wystarcza 3,5 sekundy. Prędkość 200 km/h samochód osiąga po 9,8 sekundy, a do 300 km/h samochód rozpędza się w 28,9 sekundy. Od tej granicy już niewiele zostaje do maksymalnej prędkości Porsche 911 GT2 RS, która wynosi 330 km/h.
Wzrostowi mocy i poprawie osiągów towarzyszy obniżenie spalania, choć i tak Porsche GT2 RS do ulubieńców ekologów należeć nie będzie – pali średnio 11,9 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla to 284 g/km.
Poprawiając osiągi Porsche zadbało także o zwiększenie stabilności samochodu, podnosząc o 10 mm tylną krawędź spojlera, co zwiększyło siłę dociskającą auto do nawierzchni. Poszerzono rozstaw kół, nieco zmieniono charakterystykę zawieszenia oraz ustawienia systemów PASM (adaptacyjne zawieszenie) i PSM (układ zarządzania dynamiką). W standardowym wyposażeniu znalazły się bardzo skuteczne sportowe hamulce z ceramicznymi tarczami PCCB.
Z drugiej strony nie po to kupuje się takie aut, żeby bać się jego możliwości. Nabywcom GT2 RS to raczej nie grozi. Wraz z kluczykami do auta dostają zaproszenie na kurs w ośrodku szkoleniowym Porsche Experience Centre przy torze Silverstone.
Wnętrze samochodu wydaje się równie jadowite co jego osiągi. Dominuje oczywiście matowa czerń, która dzięki zastosowaniu różnych materiałów nie jest monotonna. Ton kabinie nadaje jednak mocna czerwień tkaniny Alcantara, wykorzystanej na fotelach, podsufitce, kierownicy i elementach pokrycia drzwi.
Wyjątkowy charakter tego auta i jego cena wymogły także zastosowanie w każdym z aut systemu bezpieczeństwa Porsche Vehicle Tracking System. Może taki system namierzania pomagać też będzie tym, którzy będą szukać Porsche 911 GT2 RS w salonach używanych samochodów. Już tylko tam można je znaleźć. Przynajmniej do czasu, kiedy zaczną trafiać do domów aukcyjnych.