Lepiej uświadamiać, niż ganić!
W dniach 7-9 marca instruktorzy Szkoły Auto szlifowali wiedzę nabytą podczas wcześniejszych etapów szkolenia realizowanych przez ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg. Tematem wiodącym był nowy program szkolenia podstawowego Szkoły Auto.
Ten etap kursu został przeprowadzony w centrum szkoleniowym Szkoła Auto w Kąkolewie niedaleko Grodziska Wielkopolskiego, a prowadził go tak jak wcześniej, instruktor Fahrsicherheitszentrum ADAC Peter P. Ziganki będący jednocześnie autorem nowego programu szkoleniowego Szkoła Auto. Do jego powstania wydatnie przyczynili się również sami instruktorzy Szkoły Auto, doskonale znający specyfikę polskich dróg i poziom wyszkolenia naszych kierowców.
Zdaniem twórcy programu, instruktora Fahrsicherheitszentrum ADAC Petera P. Ziganki - „Dzięki nowemu programowi Szkoła Auto jej instruktorzy będą potrafili bardziej efektywnie przekazać swoją wiedzę z zakresu bezpiecznej jazdy i lepiej zrozumieć oczekiwania kursantów. Poza tym będą mogli również umiejętnie skorygować ich błędy i zachęcić do wykorzystania na co dzień zasad bezpieczeństwa".
Podczas trzech dni nauki instruktorzy Szkoła Auto przerobili m.in. hamowanie awaryjne z prędkości 50 i 70 km/h, w trakcie, którego niemiecki szkoleniowiec analizował czas reakcji kierowców. Celem tego ćwiczenia było dobitne pokazanie, że nawet niewielki wzrost prędkości np. o 20 km/h, znacząco, nawet dwukrotnie, wydłuża drogę zatrzymania pojazdu. Instruktorzy omawiali z Peterem Ziganki wiele szczegółów ta kich jak np.: sposoby dyscyplinowania kursantów, którzy wydają się mało zainteresowani zajęciami (rozmawiają lub odbierają telefony).
W programie kursu podstawowego opracowanego przez Fahrsicherheitszentrum ADAC dla Szkoły Auto znajdują się zagadnienia związane z właściwą pozycją za kierownicą, slalom (będący nauką właściwego trzymania i sprawnego kręcenia kierownicą), ostre hamowanie w sytuacji zagrożenia, omijanie nagłej przeszkody, hamowanie z omijaniem przeszkody do zatrzymania, bezpieczna jazda na zakręcie i hamowanie awaryjne na zakręcie.
Co ciekawe, zwyczaje przyjęte w Fahrsicherheitszentrum ADAC wykluczają tzw. krytykę „na gorąco" nieprawidłowego zachowania kursanta. Praktyka dowodzi, że wytykanie błędów nie jest dobrą metodą nauczania. Nikt nie lubi wysłuchiwać słów dezaprobaty dla swoich umiejętności. Niemieccy instruktorzy starają się w sposób indywidualny i łagodny uświadamiać uczniów oraz pokazywać im prawidłowy sposób wykonywania czynności związanych z prowadzeniem samochodu. Dokładnie tłumaczą, dlaczego taki sposób wykonywania zadania, a nie inny, jest najlepszy.
Co ważne, wypracowane przez lata metody stosowane w Fahrsicherheitszentrum ADAC nie ograniczają kursanta tylko do roli biernego słuchacza. Niemieccy instruktorzy nakłaniają swoich uczniów na każdym etapie szkolenia, do analizy sytuacji oraz wyciągania własnych wniosków.
„Już w tej chwili możemy śmiało powiedzieć, że metody stosowane przez ADAC Fahrsicherheitszentrum sprawdziły się znakomicie w naszych warunkach" - stwierdza instruktor Szkoły Auto Maciej Kaczmarek.
Nasi instruktorzy także udowodnili, że w krótkim czasie potrafią przyswoić szeroki zakres wiedzy z zakresu bezpiecznej jazdy.
„To w dużej mierze zasługa naszego nauczyciela"- dodaje Tomasz Płaczek kierownik ds. szkoleń w Szkole Auto, „Peter P. Ziganki okazał się znakomitym fachowcem, który umie przekazywać swoją wiedzę w przystępny sposób".
„Warto podkreślić, że w trakcie zajęć ogromny wysiłek spada na barki wszystkich instruktorów" - mówi instruktor ADAC Peter P. Ziganki. „Przez kilka, kilkanaście godzin, po parę dni z rzędu, dzielnie starają się wprowadzać w życie nowo nabytą wiedzę".
W pierwszych dniach kwietnia instruktorzy Szkoła Auto przejdą ostatnie już szkolenie, tym razem w ośrodku Fahrsicherheitszentrum ADAC w Linthe pod Berlinem. Efektem tego kursu będzie ukończenie przez nich najwyższego stopienia szkolenia i uzyskanie specjalnych certyfikatów instruktorów ADAC z zakresu bezpiecznej jazdy.