Legalne wyścigi uliczne
Automobilklub Łódzki, jako pierwsza organizacja w Polsce, rozwiązał problem nielegalnych wyścigów samochodowych, które w były organizowane na ulicach miast, stwarzając duże zagrożenie dla innych użytkowników ruchu drogowego.
Klub porozumiał się z organizatorami nocnych wyścigów i od lutego dotychczasowi amatorzy mocnych wrażeń sami mają pilnować, aby nikt nie organizował nielegalnych zawodów. W zamian za to przy Automobilklubie Łódzkim powstała nowa sekcja „Street Legal", która będzie przygotowywała wyścigi w kontrolowanych warunkach, na zamkniętych odcinkach dróg. Zawody są rozgrywane pod opieką licencjonowanych organizatorów i sędziów oraz z zabezpieczeniem policji. Zawody może także oglądać publiczność, ale z bezpiecznej odległości.
Moda na uliczne spotkania kierowców najszybszych pojazdów dotarła do Polski z USA, gdzie uczestnicy nielegalnych wyścigów na odcinku ¼ mili rozpędzają jadące równolegle samochody nawet do 300 km/h.
Pierwsze oficjalne wyścigi „Street Legal" odbyły się 14 lutego br. Do zawodów przystąpiło 66 kierowców, a oglądało je około 2 500 osób w tym przedstawiciele władz miasta Łodzi. Rywalizowano w systemie pucharowym. Gorszy zawodnik w danej parze – odpadał. Na razie startować mogły tylko osoby z województwa łódzkiego. Z tego względu wiele zgłoszeń musiało zostać odrzuconych, ale wkrótce ten wymóg zostanie zniesiony. Obecnie możliwości organizacyjne nie pozwalają na większą imprezę.
– W przypadku tych eliminacji startować mogą tylko ludzie z naszego województwa – powiedział Rafał Włodarczyk, prezes koła AŁ „Street Legal". – Jeżeli włączymy w to całą Polskę, to dnia na same starty nam braknie, że o parkingach nie wspomnę – dodaje.
Licznie zgromadzeni kibice, którzy przyjechali na Olechów mogli podziwiać gamę sportowych oraz tuningowanych aut. Były m.in. bardzo popularne Hondy Civic, starsze Audi Quattro, ale i nowsze auta jak Mitsubishi 3000 GT czy też BMW M3 czy Mitsubishi Lancer Evo IX.
Na imprezie spodziewaliśmy sie ok. 300 kibiców, a według szacunków Policji było 2500 i to jej należą się podziękowania za zmobilizowanie dodatkowych sił – powiedział Lech Ryszewski, prezes Automobilklubu Łódzkiego. Obecnie na marzec spodziewamy się ok. 5000 ludzi i do tej imprezy podchodzimy już inaczej, bo będą wydzielone parkingi dla kibiców i oddzielny wjazd dla zawodników – dodał.
Zwycięzcy poszczególnych kategorii:
Klasa 1
I miejsce – Maciej Lindner – Fiat Seicento
II miejsce – Piotr Barański – Ford Fiesta
III miejsce – Patryk Strzelec – Renault Clio
Klasa 2
I miejsce – Mariusz Klimczak – Honda Civic
II miejsce – Krzysztof Zacharski – Suzuki Swift
III miejsce – Michał Kurek – Suzuki Swift
Klasa 3
I miejsce – Łukasz Granat – Honda Civic
II miejsce – Mariusz Rembieliński – Opel Kadett
III miejsce – Patryk Drygacz – Honda Civic
Klasa 4
I miejsce – Sebastian Garwolski – Audi Coupe Quattro
II miejsce – Mariusz Serafin – Audi Coupe Quattro
Klasa 5
I miejsce – Michał Sochala – BMW M3
II miejsce – Mariusz Kotynia – BMW 328i
III miejsce – Cezary Szymański – Ford Probe
Klasa 6
I miejsce – Krzysztof Zieliński – Mitsubishi 3000 GT
II miejsce – Krzysztof Krzemień – Mercedes
III miejsce – Marcin Łuczak – Mitsubishi 3000 GT
źródło: Automobilklub Łódzki, IBRM Samar
Fot. Magdalena Skorupska