Jednym głosem w interesie motoryzacji
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Związek Dealerów Samochodów, Polska Izba Motoryzacji oraz Związek Polskiego Leasingu wypowiedziały się jednym głosem w sprawie kluczowych problemów motoryzacji w Polsce. Efektem kilkumiesięcznej współpracy czterech organizacji jest wydana na początku czerwca publikacja Motoryzacja w Polsce. Analiza, propozycje rozwiązań prawnych i perspektywy rozwoju.
Cztery organizacje – jeden głos
Po raz pierwszy cztery organizacje związane z motoryzacją zjednoczyły się i wspólnie wypowiedziały publicznie w sprawach istotnych z punktu widzenia branży. Analiza powstała dzięki zaangażowaniu przedstawicieli Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Związku Dealerów Samochodów, Polskiej Izby Motoryzacji oraz Związku Polskiego Leasingu, przy współpracy zespołu ekspertów z Baker & McKenzie (Jerzego Martiniego i Łukasza Karpiesiuka), Ernst & Young (Zbigniewa Liptaka i Tomasza Wagnera) oraz MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. Dokument ten jest głosem w dyskusji na temat przyszłości polskiej motoryzacji oraz problemów prawnych stojących na drodze do jej rozwoju.
Zdaniem autorów Analizy, interesy użytkowników pojazdów idą w parze zarówno z interesami państwa (rozwojem gospodarczym, zwiększeniem wpływów do budżetu), jak i branży motoryzacyjnej. Bazując na przykładach europejskich, dokument pokazuje na symulacjach, jak zastąpienie starych regulacji prawnych nowymi usprawnia korzystanie z motoryzacji na poziomie przeciętnego użytkownika ruchu drogowego. Wskazuje również przełożenie nowych regulacji na wymierne korzyści dla budżetu państwa. Do wdrożenia niektórych korzystnych skądinąd rozwiązań w zakresie podatków, leasingu czy kontroli pojazdów, brakuje wciąż odpowiednich aktów prawnych. Warto podkreślić jednak, iż przyczyną takiego stanu rzeczy jest niedostateczne zrozumienie przez społeczeństwo korzyści, jakie niosą postulowane w Analizie zmiany legislacyjne. W Polsce wciąż pokutuje stereotypowe myślenie, wynikające z niewiedzy bądź sprzecznych informacji na temat problemów motoryzacji w kontekście gospodarki i ekologii. Kolejnym wyzwaniem stojącym przed branżą jest zatem dotarcie do świadomości społecznej z przekazem, który zostanie odebrany zgodnie z intencjami przedstawicieli sektora i ominie stereotypowe naleciałości w myśleniu o branży motoryzacyjnej.
Cztery tematy – jeden wspólny cel
Autorzy Analizy proponują podjęcie społecznej dyskusji w zakresie czterech zagadnień: odliczeń podatku VAT, wprowadzenia podatku przyjaznego środowisku, leasingu konsumenckiego oraz poprawy funkcjonowania stacji kontroli pojazdów. Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji, zwraca uwagę na brak możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia samochodu osobowego przez przedsiębiorcę: Kryteria rządzące prawem do odliczenia – mówi – nie przystają do codziennej rzeczywistości. Wprowadzenie pełnego odliczenia VAT od wszelkich samochodów kupowanych przez przedsiębiorców na potrzeby działalności gospodarczej, bezdyskusyjnie uprości skomplikowany system rozliczeń i ułatwi prowadzenie biznesu. To z kolei pociągnie za sobą większą aktywność gospodarczą i większe wpływy do budżetu. Korzyści dla budżetu to także jeden z argumentów za wprowadzeniem w życie projektu zastąpienia podatku akcyzowego podatkiem ekologicznym, na wzór 17 innych krajów europejskich. Przykład innych państw pokazuje, że w kilkuletniej już perspektywie zmiana taka przekłada się znacząco na stabilizację wpływów do budżetu – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Nie należy zapominać o ludzkim wymiarze postulowanej reformy podatku, ponieważ, jak dodaje Faryś: Opodatkowanie uzależnione od względów ekologicznych przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, odciążając przy tym środowisko naturalne.
Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów, zwraca uwagę na czynnik bezpieczeństwa drogowego w kontekście zagadnienia poprawy jakości systemu kontroli pojazdów: Bez odpowiedniego nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów będziemy wciąż obserwować stan permanentnego zagrożenia w ruchu drogowym, czynionego przez pojazdy wypuszczane na drogi po niedokładnych przeglądach. System kontroli wymaga udoskonalenia, ale trzeba się liczyć z tym, że pożądane efekty uzyskamy tylko dzięki skutecznemu egzekwowaniu prawa – mówi prezes Konieczny, zachęcając do zapoznania się ze szczegółowym opracowaniem tematu, zawartym w Analizie.
Zdaniem branży, niezwykle istotnym filarem gospodarki jest również kwestia leasingu konsumenckiego, popularnego w wielu krajach Europy, w Polsce zaś praktycznie nieistniejącego. Możliwość skorzystania z leasingu konsumenckiego oferują nie tylko bogate i rozwinięte gospodarczo państwa. Warto pamiętać, o pewnej prawidłowości – pojazdy nabywane drogą leasingu stanowią dobro tańsze, a przez to łatwiej dostępne. Większa dostępność tanich dóbr gwarantuje stałe wpływy do budżetu z tytułu leasingu samochodów, ale w głównej mierze jest korzystna dla samego konsumenta i to w bardzo znaczącym stopniu - uważa Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.