Geoinformacja w służbie motoryzacji.
GeoInvent i Partnerzy to odpowiedź na lawinowe zapotrzebowanie rynku na inżynierię informacji przestrzennej.
Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Komunikacyjnych zorganizowało ciekawą konferencję prasową traktującą ostatnie zdobycze inżynierii informatycznej opartej na najnowszych osiągnięciach techniki.
PPWK to przedsiębiorstwo geoinformatyczne o randze europejskiej, które oparte o solidną bazę technologiczną przy współpracy sieci partnerów oferuje zaawansowane usługi z dziedziny inżynierii i informacji przestrzennej dla różnych użytkowników.
Tak w wielkim skrócie można określić firmę, której początki sięgają 1921 roku jako wydawnictwa kartograficznego pod nazwą „Książnica Polska” a które drogą przekształceń, sukcesji a wreszcie w 1991 roku prywatyzacji przemianowano niedawno na PPWK GeoInvent Sp. z o.o., przeznaczoną dla rozwoju nowoczesnej platformy teleinformatycznej. Wszystko to z myślą o szerokiej rzeszy odbiorców wśród organizacji rządowych, firm i użytkowników indywidualnych.
Ostatnie przekształcenia były przyczyną konferencji prasowej przy udziale partnerów krajowych oraz z Francji, Niemiec, Irlandii i Wielkiej Brytanii a także platformą umożliwiającą orientację zaawansowania zakresu i poziomu współpracy GeoInventu z firmami z Polski i z zagranicy.
Obecne usługi realizowane przez GeoInvent to bardzo szeroki zakres kompetencji kartograficzno-geodezyjnych w połączeniu z nowymi technologiami informatycznymi, pozwalają wdrażać systemy informacji przestrzennej a w połączeniu z doświadczeniem i rozwiązaniami firm telematycznych udostępnia mapy i funkcje operowania w systemach ochrony, monitorowania, lokalizowania oraz nawigowania pojazdów i osób. Ponadto od 2004 roku jest współtwórcą i dystrybutorem danych Tele Atlasu w Polsce., t.zn.. posiada pełną bazę danych geograficznych Europy.
O wielkości, mobilności i zapotrzebowaniu na te technologie niech świadczy wypowiedź przedstawiciela Francji na tej konferencji to wielkość budżetu przeznaczona na ten cel, która w bieżącym roku wynosi 10,5 biliona euro...!. Bagatela ! A zapotrzebowanie na te technologie powiększają kraje takie jak Polska, Hiszpania, gdzie jest dużo do zrobienia a kraje magrebu to pustka, którą trzeba dopiero zacząć wypełniać.
Ogromną prężność wykazuje AutoGuard & Insurance, który jest liderem w zakresie dostarczania usług telematycznych w Polsce i w Europie. Jak powiedział prezes AutoGuardu Robert Rozesłaniec, działalność opiera się na aktywnej satelitarnej ochronie pojazdów w systemie GPS, wykorzystującej amerykańskie satelity geostacjonarne Navstar krążące wokół Ziemi po 6 kołowych orbitach na wysokości ponad 20 tys. km (Global Position System) oraz naziemną sieć telefonii komórkowej. Usługi AutoGuard to nie tylko profesjonalna ochrona pojazdu ale idealny sposób na usprawnienie organizacji pracy, logistyki oraz kontrola pracy kierowcy. Jak twierdzą kierujący flotami wprost nieodzowny czynnik zarządzania ekonomią, techniką, serwisem a także nawigowania tego skomplikowanego organizmu. Ale o tym na innym miejscu. Optymalizacja, planowana kontrola, ochrona i zarządzanie przy pomocy telematyki, to już najbliższa nieodzowna przyszłość.
Także nawigacja i dane teleadresowe w poszukiwaniu konkretnego miejsca wzbogaconego kolorową lub czarno-białą mapą będzie wkrótce dostępna nawet użytkownikom telefonii komórkowej.
Reasumując gołym okiem widać jak szalenie wzrastają oczekiwania rynku na informację przestrzenną o najnowsze technologie telematyczne oraz GPS-u które pozwalają pozycjonować, nawigować, ochraniać pojazdy i transport w szerokim słowa tego pojęciu. Przyszłość transportu kołowego oraz turystyki autokarowej ich rozwój i bezpieczeństwo a zarazem .wydajne zarządzanie nimi skupi się i będzie bezsprzecznie uzależnione od tych nowoczesnych technologii.
Tekst: Wiesław MrówczyńskiFoto: Autor