Fiat 500 zdobywcą tytułu Car of the Year 2008
Produkowany w polskich zakładach Fiata model 500 został wybrany przez 58 dziennikarzy z 22 krajów Samochodem Roku COTY 2008 (Car of the Year 2008). Wyprzedził Mazdę2 oraz Forda Mondeo, a 32 jurorów wytypowało go na pierwszym miejscu.
Spośród finałowej siódemki Fiat 500 zdobył zdecydowanie najwięcej bo 385 punktów, wyprzedzając Mazdę2 (325 okt.) oraz Forda Mondeo (202 pkt.). Warto odnotować, że zwycięstwa uzyskał także głosy największej liczby sędziów: 57 z 58 członków jury umieściło go na liście swoich preferencji, a 32 (a nie 34, jak podaje oficjalna strona konkursu) wytypowało go na pierwszym miejscu.
Już po raz drugi – pierwszy był Fiat Panda w 2004 roku – model należący do segmentu A zdobył prestiżowe wyróżnienie przyznawane samochodom na całym świecie. To niezwykły rekord, który jednocześnie zwiększa do dwunastu liczbę tytułów zdobytych przez Fiat Group Automobiles: Fiat 124 (1967), Fiat 128 (1970), Fiat 127 (1972), Lancia Delta (1980), Fiat Uno (1984), Fiat Tipo (1989), Fiat Punto (1995), Fiat Bravo/Brava (1996), Alfa 156 (1998), Alfa 147 (2001), Fiat Panda (2004) oraz Fiat 500 (2008).
Sukces Fiata 500 został potwierdzony entuzjastyczną reakcją klientów. Wskazuje na to ponad 105 000 zamówień zebranych w niespełna 4 miesiące i to tylko we Włoszech, i we Francji, ponieważ w pozostałych krajach Europy model jest wprowadzany stopniowo do oferty handlowej (np. w Niemczech, gdzie możliwość ta istnieje dopiero od kilku tygodni zarejestrowano już 6 300 zamówień). W m-cu październiku w Europie Fiat 500 plasuje się na drugim miejscu w segmencie A z udziałem w rynku w wysokości 14,1% (wyprzedza go tylko Fiat Panda z prawie 17 000 zarejestrowanych samochodów i udziałem w rynku rzędu 21,2%).
Fiat 500 to najkrótszy (3,55 m) zdobywca 5 gwiazdek w teście EuroNCAP, a absolutną nowością w tej kategorii jest zastosowanie w wyposażeniu seryjnym aż 7 poduszek powietrznych (wliczając w to poduszkę chroniącą kolana) oraz dostępność systemu ESP opracowanego dla wszystkich wersji silnikowych (w wyposażeniu seryjnym w wersji 1.4 16v 100 KM). Ponadto, to pierwszy przypadek, kiedy auto jest oferowane do sprzedaży od razu w pełnej gamie wersji silnikowych (1.2 69 KM, 1.3 Multijet 75 KM z DPF oraz 1.4 16v 100 KM) przystosowanych do wymogów w zakresie emisji spalin określonych w normie Euro 5 i to z ponad dwuletnim wyprzedzeniem w stosunku do wejścia w życie normy.
Konkurs o tytuł Samochód Roku COTY (Car of the Year) narodził się w 1964 roku. Aby wziąć w nim udział nowości na rynku samochodowym muszą w ciągu roku wejść do sprzedaży na co najmniej pięciu różnych rynkach europejskich. Ocenie poddawany jest: design, komfort, bezpieczeństwo, ekonomia użytkowania, prowadzenie, osiągi, funkcjonalność, poszanowanie środowiska naturalnego i wreszcie cena oraz relacja ceny do wartości. Wśród wszystkich nowych modeli sprzedawanych na przestrzeni roku (w tej edycji były to 33 samochody) dokonuje się wstępnej selekcji – do finału konkursu dopuszczanych jest siedmiu finalistów. Każdy członek jury ma do dyspozycji 25 punktów do podziału pomiędzy siedmioma samochodami z maksimum 10 punktami za pierwsze miejsce. W gronie jurorów znajduje się dwóch Polaków – Wojciech Sierpowski oraz Maciej Ziemek.
Wojciech Sierpowski, związany z tytułami AutoRok i Auto Moto, tak skomentował wyniki: „Tegoroczne wyniki nie są dla mnie zaskoczeniem, bowiem najwięcej punktów przyznałem właśnie Fiatowi 500, później w mojej punktacji ex aequo były Ford Mondeo i Mazda2, a następnie Kia cee’d, Nissan Qashqai, Mercedes C-klasa i Peugeot 308.
Zwycięstwo ´pięćsetki´ ucieszyło mnie, bo pomijając nawet aspekt, że produkowana jest wyłącznie w Polsce, uznałem ją za najbardziej atrakcyjny mały samochód jaki kiedykolwiek się ukazał. Doskonale ze swojego zadania wywiązali się styliści, którzy we właściwych proporcjach zmieszali retro i nowoczesność, natomiast konstruktorzy wykorzystali bardzo dobrą i sprawdzoną bazę jaką stanowi Panda. Nie sposób pominąć faktu, iż 500-ka zdobyła 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Reasumując, jest to kultowy samochód z duszą, w którym pokazać się może każdy – niezależnie od wieku i statusu majątkowego.
Pod względem czysto technicznym najlepszym samochodem w tegorocznych wyborach był Ford Mondeo. W tej chwili jest najlepszym autem segmentu D, i co być może najbardziej istotne – przy uwzględnieniu ceny produktu i rzeczywistej jego wartości – jednym z najlepszych pojazdów na świecie. Ex aequo drugie miejsce przyznałem Maździe2, której twórcy walczący z nadwagą, podążają właściwą drogą. Pod względem designu cenię jej własny, typowo japoński styl, a nie upodobnianie do aut europejskich. Na kolejnym miejscu znalazła się Kia cee’d, którą Koreańczycy dowiedli, że potrafią zaprojektować i produkować najbardziej poprawny samochód segmentu C. A oferowanie 7-letniej gwarancji świadczy o tym, jak pewni są wysokiej jakości swojego wyrobu. Nissan Qashqai pozytywnie zaskakuje swoimi właściwościami jezdnymi. Okazuje się, że można opracować auto uniwersalne, które sprawdzałoby się w mieście, na szosie i w terenie. Qashqai jest właściwych rozmiarów crossoverem na Europę. Na kolejnych pozycjach znalazły się Mercedes C i Peugeot 308, które z pewnością zadowolą swoich nabywców. Należy pamiętać, że nie zajęły ostatnich miejsc, wszak w pobitym polu pozostało jeszcze 25 modeli."
Ceremonia wręczenia nagrody Car of The Year 2008, tym razem organizowana przez niemieckie czasopismo Stern odbędzie się w Berlinie 28 stycznia 2008.
Punktacja COTY 2008
1. Fiat 385 pkt.
2. Mazda Mazda2 325 pkt
3. Ford Mondeo 202 pkt.
4. Kia Cee´d 166 pkt.
5. Nissan Qashqai 147 pkt.
6. Mercedes C-klasa 128 pkt.
7. Peugeot 308 97 pkt.