Ekologiczne Fiaty na Politechnice Warszawskiej
W związku z nadaniem tytułu profesora Honoris Causa Politechniki Warszawskiej włoskiemu uczonemu Giuseppe Rovera, współtwórcy włoskiej szkoły pojazdów ekologicznych i współpracownikowi koncernu Fiata, zorganizowano wystawę samochodów z ograniczoną emisją toksycznych spalin.
Obszerny wykład w auli politechniki dla bardzo licznego grona naukowców również z zagranicy,
min. Andrzeja Piłata, rektora politechniki, Enrico Pavoni - szefa Fiata w Polsce i Bogusława Cieślara - szefa biura prasowego Fiat Auto Poland
oraz nielicznej grupy dziennikarzy, wygłosił włoski laureat, którego tematem były dotychczasowe osiągnięcia nauki i technologii w stosowaniu niekonwencjonalnych paliw do silników spalinowych.Perspektywy jakie niosą nowe technologie mają bezpośredni wpływ na rozwój nowoczesnych silników spalinowych
ICES
, napędzanychCNG
tj. Gazów Naturalnych, jednostek Hybrydowych a wreszcie systemFuell Cell
tjzasilanych wodorem
. Najdalej zaawansowane są pojazdy komunikacji miejskiej na paliwo CNG, które ze względu na minimalną emisje toksycznych spalin coraz śmielej wkracza na ulice dużych aglomeracji. W tym miejscu nie należy zapominać, że autobusyrodem z Sanoka i Jelcza
wkraczają również na ulice naszych polskich miast, chociaż jak dotąd bardzo nieśmiało.Technologia mieszana tj. gaz i benzyna w związku z tańszą eksploatacją staje się coraz bardziej popularna również ta z napędem hybrydowym, chociaż jest to związane z kosztami stosowania tych nowoczesnych technologii.
Jednostki napędzane wodorem są na bardzo wczesnym i jak dotąd bardzo drogim i nie do końca bezpiecznym etapie rozwoju. Brak infrastruktury również limituje dalszy postęp tej najnowocześniejszej i najbardziej ekologicznej technologii.
W każdym razie jak zapewniał
prof. Giuseppe Rovera
prezentujący osiągnięciaOśrodka Badawczego Fiata (CRF)
, obecny stan wiedzy i technologii oraz coraz droższe źródła paliw konwencjonalnych daje nadzieję na to, że wybrana słuszna droga pozyskiwania i stosowania paliwa wodorowego liczyć będzie dziesiątki lat a nie całe wieki do powszechnego stosowania.Zresztą przykład węgla kamiennego, którego pokłady są jeszcze zasobne ze względów ekologicznych przestaje być stosowany a zastępowany jest innymi źródłami energetycznymi.
Taka transformacja czeka również paliwa zasilające środki transportu, co jest jednak związane i połączone z ogromnym wysiłkiem naukowców, technologów i konstruktorów. Poczekamy i jak sądzę, że się doczekamy.
Tekst i zdjęcia: Wiesław Mrówczyński
PS. Z szeregu prezentowanych pojazdów