EkoFlota – I Międzynarodowe Targi Floty Ekologicznej
Pośród targów samochodowych z wieloletnią historią, jak choćby coroczne Motor Show w Poznaniu, przyszła kolej na pierwsze w Polsce targi floty ekologicznej.
20 października w warszawskiej hali MT Polska odbyły się pierwsze Międzynarodowe Targi Floty Ekologicznej EkoFlota. Ponad 46 wystawców prezentowało wiele innowacyjnych i przede wszystkim ekologicznych modeli. W światłach reflektorów stanęła między innymi niedawno pokazana Toyota CH-R Hybrid i świeżo debiutujący Hyundai Ionic w trzech odmianach – hybrydowej, hybrydowej plug-in i stricte elektrycznej. Na zielonym dywanie stanęły także znane już ekologiczne auta – Toyota Prius, BMW i3 oraz i8, Nissan e-NV200 oraz Tesla. Mniej ekologiczną (ale za to bardziej dostojną) grupę reprezentował Mercedes Klasy E w odmianie kombi, który podczas targów EkoFlota miał swoją oficjalną polską premierę.
Poza oglądaniem aut w blasku fleszy, blisko 1500 uczestników miało możliwość na własnej skórze przekonać się na co stać pojazdy hybrydowe i elektryczne. Organizatorzy na zewnątrz hali przygotowali specjalna strefę, gdzie można było przetestować około 30 pojazdów jak między innymi Volkswageny e-Golf i Passat GTE, BMW i3 czy Nissan Leaf. Toyota i Lexus przygotowali swoją własną strefę, gdzie można było poznać auta hybrydowe tych marek.
Innowacyjne targi floty ekologicznej to jednak nie tylko lśniące auta i próby parkingowe. Podczas całego dnia w sali konferencyjnej odbywały się spotkania i prelekcje. Jako pierwszy głos zabrał dr Andrzej Szałek z Toyota Motor Poland, opowiadając o technologiach jakie znajdziemy w pojazdach hybrydowych i o tym, jakie może być ich zastosowanie w firmowych flotach. Później przyszedł czas na wypowiedzi przedstawicieli marki Nissan, na temat ich strategii rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Nie mogło także zabraknąć wypowiedzi dotyczących infrastruktury, która umożliwiłaby nam korzystanie z aut w pełni elektrycznych. Niestety przy obecnej liczbie stacji szybkiego ładowania, kupowanie „elektryka” nie zawsze jest idealnym rozwiązaniem. Michael Warner z firmy Fortum przybliżył jak wygląda w tej kwestii Skandynawia, wiodąca prym w Europie jeśli chodzi o infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Tematyka pojazdów hybrydowych, elektrycznych, infrastruktury i zasadności wymiany flot samochodowych z napędem konwencjonalnym właśnie na auta hybrydowe bądź elektryczne, przewijała się przez cały dzień spotkań i konferencji. Na zakończenie odbył się panel dyskusyjny na temat przyszłości pojazdów z napędem alternatywnym na naszym rynku. Wzięli w nim udział: Beata Bublewicz – wieloletnia posłanka na Sejm RP, Michał Baranowski – autor pierwszej edycji raportu dotyczącego niskoemisyjnej motoryzacji „Samochody Elektryczne i Hybrydowe – kompendium wiedzy kierowcy”, Jacek Chrzanowski – prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Szczecinie, Jakub Faryś – prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, prof. nzw. dr hab. inż. Wojciech Gis – sekretarz naukowy Instytutu Transportu Samochodowego, Andrzej Krzemiński – przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, Marek Michna z firmy KPMG oraz analityk rynku Dariusz Wołoszka – specjalista ds. wartości rezydualnych.
Organizatorzy I Międzynarodowych Targów Floty Ekologicznej postanowili podczas trwania imprezy wręczyć kilka nagród. Tym sposobem zielone szklane statuetki w kształcie liścia powędrowały do firm 99Rent za innowacyjną ofertę wynajmu pojazdów na stacjach Lotos, Egro Hestia za flotę ekologiczną roku, Ursus za ekologiczny pojazd roku oraz do firmy Ecologic, za swoją Platformę Ecologic, która uzyskała tytuł rozwiązania mobilnego roku.
To była pierwsza edycja Międzynarodowych Targów Floty Ekologicznej. Organizatorzy przyznają jednak, że już szykują się na kolejny rok.