Autobusowe premiery na..... wyścigach !
Na torze wyścigów konnych na warszawskim Służewcu Firma SOLARIS z Bolechowa zaprezentowała dwa nowe autobusy rodzimej produkcji SOLARIS Urbino 10 i SOLARIS Vacanza 13.
Pierwszy z nich to niskopodłogowy autobus miejski o długości prawie 10 m., zabierający 82 pasażerów w tym 20 na miejscach siedzących. Na podstawie dotychczasowej eksploatacji - jak twierdzą przedsiębiorcy - jest bardzo ekonomicznyny a kierowcy i pasażerowie wyrażają swoje zadowolenie. Silnik
IVECO NEF
o pojem. 5,9 l i mocy 176 kM wyposażony w układ zasilania Common Rail zapewnia sprawną i oszczedną jazdę a w ramach instalacji CAN przesyłane cyfrowo informacje pomiędzy układami elektronicznymi sterującymi wyposażeniem nadwozia jak drzwi, skrzyni biegów, silnika i układu hamulcowego wyposażonego w EBS. Wszystko to jest czytelne dla kierowcy na centralnym wyświetlaczu. Sama sylwetka pojazdu spokojna i typowa dla miejskich autobusów a wyróżniająca jest tylko głębsza dolna linia przedniej szyby z prawej strony kierowcy co zezwala na lepszą obserwację krawędzi jezdni i chodnika przez kierującego a co znakomicie wyróżnia go z plejady miejskich środków komunikacji wśród wielu różnych marek jakie niestety jeżdżą po ulicach polskich. W całej Europie a nawet na Świecie publiczny tabor miejski opanowany jest przez wytwórców narodowych. W Polsce jest niestety inaczej... zapomina się o krajowym przemyśle na korzyść zagranicznego utrudnia to serwis i znakomicie podraża koszty eksploatacji i nie tylko.!„Dla pasażerów wakacje muszą się rozpoczynać się z chwillą wejścia do autobusu a nie po przyjeżdzie na miejsce....”. Z tą myślą projektowano SOLARIS Vacanza 13 przeznaczonego do przewozu turystów na odległość ca. 1000 kilometrów, mając na względzie wygodę i bezpieczeństwo pasażerów , łatwość obsługi przez kierowcę i ekonomiczną eksploatację dla płacącego za pojazd i jego właściciela. Ten sposób myślenia doprowadził do zaistnienia VACANZY 13. Ten nowoczesny pojazd posiada 48 miejsc (w drugiej wersji 53) , samonośne nadwozie na trzech osiach przy założonym czasie eksploatacji 7-15 lat., z silnikiem DAF XE 315 C spełniającym wymogi Euro 3.Wnętrze wyposażone jest we wszystkie elementy przyczyniające się do podniesienia standardu podróżowania na znaczących odległościach a dostarczone przez najlepsze renomowane specjalizujące się w tym firmy. Bezpieczeństwo i wygoda podrózowania – jak twierdzą konstruktorzy - jest naczelnym hasłem dla VACANZY 13. Jest jeszcze coś co moim zdaniem wyróżnia ten pojazd wśród plejady autobusów komunikacji turystycznej pozostawiając trwałe i estetyczne wrażenia wzrokowe. To „coś” to trapezowa sylwetka , takież przestronne okna , przyjemna kolorystyka nadwozia i zharmonizowane z nią wnętrze.
Myślę , że nie należy zapominać o całej serii testów jakim poddano obydwa autobusy , a wszystko dla bezpieczeństwa oraz by spełnić oczekiwania przyszłych użytkowników i zapewnić sobie sukces rynkowy na trudnym i konkurencyjnym rynku producentów autobusów w Kraju i w Europie.
PS. Na koniec podzielę się pewną refleksją...? Państwo Olszewscy zaproponowali dziennikarzom uczestnikom konferencji krótką naukę prowadzenia autobusów Solaris pod okiem naprawdę wspaniałych instruktorów kierowców doświadczalnych. Miałem rownież taką przyjemność i z tego tytułu otrzymałem właściwy certyfikat. Jeden z kolegów po piórze tak rewelacyjnie prowadził obydwa pojazdy, że (jak pokątnie szeptano wśród kolegów)zapronowano by zmienił pióro na kierownicę autobusu miejskiego.....!