Astra III sedan z Gliwic
Dziś rano pierwsza nowa Astra sedan zjechała z linii produkcyjnej w zakładach General Motors w Gliwicach. Czterodrzwiowy model, który zadebiutował w listopadzie ubiegłego roku podczas Salonu Samochodowego w Stambule, powstał z myślą przede wszystkim o rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. To trzeci model po Astrze Classic i Zafirze produkowany w Gliwicach.
Zakład General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach, który rozpoczął produkcję w 1998 roku, cieszy się doskonałą reputacją ze względu na jakość produkowanych tam samochodów i jest uważany za modelowy zakład GM. Wykorzystuje globalny system produkcji GM, zakładający koncentrację na wysokiej jakości, nieustanne doskonalenie, standaryzację, zaangażowanie pracowników i krótkie czasy realizacji wszystkich operacji. Dyrektor Generalny GM Poland, Romuald Rytwiński, uważa decyzję o produkcji nowej Astry sedan w Gliwicach za potwierdzenie świetnej opinii, którą cieszy się zakład: „Jestem przekonany, że nasi pracownicy dołożą wszelkich starań, aby produkowane przez nas Astry sedan były jak najwyższej jakości, z której słyniemy".
Nowa Astra sedan (długość/szerokość/wysokość: 4618/1754/1458 mm) jest kontynuacją dawnej tradycji. Obie pierwsze generacje tego modelu dostępne były w wersji czterodrzwiowej z dużym, wydzielonym bagażnikiem. Konstruktorzy nowego modelu przejęli z wersji kombi długi rozstaw osi (2703 mm), co zapewniło dużą przestrzeń z tyłu i obszerny bagażnik (500 litrów). Technologiczne ciekawostki w bogatym wyposażeniu Astry obejmują takie innowacje jak biksenonowe reflektory, system wspomagania ruszania pod górę (HSA) czy elektryczny system dogrzewania „Quickheat".
Pod maską nowego modelu zamontowany może zostać jeden z dwóch silników benzynowych lub dwóch wysokoprężnych o mocach od 90 do 140 KM. Wszystkie wersje posiadają hamulce tarczowe z przodu, system ABS, system wspomagania hamowania w zakrętach (CBC), wspomaganie nagłego hamowania i elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (EHPS) w standardzie, jak również takie podwyższające komfort użytkowania rozwiązania jak centralny zamek, elektryczne okna z przodu i dzielone w proporcji 60:40 oparcie tylnej kanapy.
Wersje sedan cieszą się ogromną popularnością na tych silnie rozwijających się rynkach. 67 procent klientów w Turcji, decydujących się na samochód klasy kompaktowej, wybiera wersję sedan. W Rosji wartość ta wynosi 65 procent, zaś średnia w Polsce i Europie Południowo-Wschodniej to 15 procent. Na zachodzie starego kontynentu ta wersja nadwozia odgrywa mniejszą rolę – jej udział w rynku oscyluje na poziomie pięciu procent.
Historia zakładu GMMP w Gliwicach
Na początku wszystko było wielką przygodą. Oficjalne rozpoczęcie budowy zakładu GM miało miejsce 2 października 1996 roku. W ciągu 22 miesięcy na obrzeżach dawniej górniczego miasta powstał zakład o powierzchni 70 hektarów, który tchnął nowe życie w ten region, tradycyjnie związany z przemysłem ciężkim.
Długo oczekiwana zmiana strukturalna i odejście od węgla i stali było możliwe dzięki inwestycjom General Motors o wartości całkowitej ponad 700 milionów euro. Kapitał ten przeznaczono na wybudowanie nowego zakładu produkcji samochodów, który obecnie zatrudnia ponad 3000 wykwalifikowanych pracowników. Produkcję Opla Astry rozpoczęto w 1998 roku, a od lutego 2000 roku zakład wytwarzał również model Agila. Fabryka o powierzchni przekraczającej 100 000 metrów kwadratowych to podręcznikowy model nowoczesnej produkcji z wbudowanym programem wszechstronnej kontroli jakości. Długoletnie tradycje przemysłowe Gliwic, doskonała lokalizacja i atrakcyjne warunki inwestycyjne, przyczyniły się do podjęcia przez GM decyzji o wybudowaniu tu zakładu produkcyjnego w 1996 roku. Okazała się ona korzystna zarówno dla zakładu, jak i dla Śląska.
Dla firmy General Motors Śląsk to idealne środowisko. Jest to region o wysoce wykwalifikowanej sile roboczej, długoletnich tradycjach przemysłowych i wyjątkowo korzystnej lokalizacji. Zakład znajduje się niedaleko Czech, Słowacji, Austrii, Węgier i Niemiec, co zapewnia bliską współpracę z międzynarodowymi dostawcami.
Produkcja
W 2006 roku zakład wyprodukował ponad 186 300 pojazdów, z czego 90 procent przeznaczone było na eksport. Od 2003 roku, kiedy to z taśmy zjechało ponad 76 700 pojazdów, wydajność zakładu wzrosła o ponad 240 procent. Firma General Motors Manufacturing Poland przez pięć kolejnych lat otrzymywała nagrodę prezesa – Chairman’s Honors.
Produkcja w zakładzie GMMP prowadzona jest z uwzględnieniem potrzeb ochrony środowiska. W pełni ekologiczne rozwiązania stosowane są między innymi w lakierni, skonstruowanej i wybudowanej zgodnie z rygorystycznymi normami środowiskowego bezpieczeństwa pracy Unii Europejskiej. Karoserie samochodów pokrywane są warstwą bezołowiowego lakieru antykorozyjnego najnowszej generacji, a wszystkie podkłady i powierzchnie są środkami wodnymi, co oznacza brak emisji szkodliwych dla środowiska organicznych rozpuszczalników. Zastosowanie najlepszych robotów lakierniczych i nowoczesnego systemu oczyszczania ścieków umożliwia ograniczenie ilości odpadów.
Obecnie w Gliwicach produkowane są modele Astra III Sedan, Astra Classic i Zafira, zaś wkrótce dołączy do nich kolejny kompaktowy model GM najnowszej generacji. General Motors Manufacturing Poland wytwarza około jednego procenta polskiego PKB. Jest to jeden z ważniejszych pracodawców i, jako pierwszy większy inwestor zagraniczny w regionie, okazał się pomocny dla województwa i regionu Śląska jako całości, jeśli chodzi o przyciągnięcie kolejnych.
Miasto Gliwice
Gliwice to także ważny ośrodek naukowy Unii Metropolitalnej Górnego Śląska i miejsce, z którego pochodzi wielu znanych ludzi, w tym Jerzy Buzek – były premier polskiego rządu, piłkarz Bayern Monachium i reprezentacji Niemiec – Lukas Podolski, Ernst Degner – wyścigowy motocyklista Grand Prix i designer, czy Oskar Troplowitz – aptekarz i wynalazca kremu do skóry Nivea. Gliwice mają w Europie siedem miast siostrzanych: Bottrop i Dessau w Niemczech, Doncaster w Anglii, Kežmarok na Słowacji, Salgótarján na Węgrzech i Valenciennes we Francji.