„Shape Mission” – włoska sztuka projektowania samochodów
Od 10 września do 31 października Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie gości wystawę Shape Mission dokumentującą przeszłość i teraźniejszość dorobku włoskiego wzornictwa samochodowego.
Głownymi organizatorami wystawy są Włoski Instytut Kultury w Krakowie, Włoskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wcześniej mieli okazję oglądać ją mieszkańcy między innymi Nowego Yorku, Sao Paulo, Dubaju i Berlina. Kolebką włoskiego designu motoryzacyjnego są oczywiście Turyn i Piemont. Z tych rejonów pochodzą również firmy zajmujące się sprawnym łączeniem użyteczności, bezpieczeństwa i funkcjonalności z pięknem oraz formą pojazdów. Mowa tu o Carrozzeria Bertone, Pininfarina, Italdesign Giugiaro i I.DE.A Institute. Dzięki zdjęciom i rysunkom, modelom w skali nawet 1:1 czy prezentacjom multimedialnym, na wystawie można podziwiać kolejne procesy, jakie przechodzą samochody od fazy koncepcyjnej do produkcyjnej. I chodzi tu nie tylko o kształt nadwozia, ale również materiały zastosowane do wykończenia wnętrza czy sposoby eliminowania wibracji i hałasu. Inna część wystawy zapozna nas z aerodynamiką pojazdów oraz bezpieczeństwem czynnym i biernym pasażerów.
Bertone, firma powstała prawie 100 lat temu, znana jest głównie wielbicielom takich legend samochodowych jak Lamborghini Miura czy Countach oraz Lancia Stratos. Współpracę nawiązywano również z Alfa Romeo, BMW, Ferrari i na przykład z Fiatem. Owocem tej współpracy był między innymi Fiat Punto Cabrio czy najświeższy sukces rynkowy Fiat Panda. Dziś zadaniami spółki są głównie design, inżynieria, produkcja i serwisowanie. (www.bertone.it) Dużą konkurencją dla Bertone stanowi Pininfarina z Turynu. Nieco młodsza firma, lecz nie mniej prężna. Może się pochwalić współpracą zarówno z firmami włoskimi (Ferrari, Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Lancia) jak i z całego świata (Peugeot, Citroen, Roll-Royce, Bentley, Rover, Honda, Mitsubishi i Ford). Perełkami dorobku tej firmy są między innymi Ferrari Testarossa i Enzo, Alfa Romeo GTV Spider, Maserati Quattroporte czy Peugeot 406 Coupe. A z okazji 75 – lecia założenia fabryki, na wystawie w Genewie, zaprezentowano najnowsze Ferrari F430 Spider i Birdcage 75th. (www.pininfarina.it)
Misją założonego w 1979 roku I.DE.A Institute jest produkcja karoserii i tworzenie prototypów. Z jej dorobku korzystają firmy z całego świata, ale przede wszystkim z Chin i Indii. (www.idea.institute.it)
Wystawa kierowana jest do wszystkich pasjonatów szeroko pojętej motoryzacji, ale również do osób zakochanych w sztuce – zwłaszcza włoskiej. Pozwala ona nie tylko poznać historię i dokonania wcześniej wspomnianych firm, ale i podziwiać efekty kreatywności włoskich stylistów, projektantów i rzemieślników. Po zapoznaniu się z jej eksponatami zachęcam do spaceru po pozostałych pomieszczeniach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie ukazujących nieco mniej barwną, ale ciekawą przeszłość polskiej motoryzacji.