1st Prius Eco Challenge
12 dziennikarskich załóg z Polski walczyło o miano najoszczędniejszej. Wszyscy uzyskali wyniki nie większe niż 4,3 l/100 km, mimo że dwukrotnie jechali w warszawskich korkach.
W zorganizowanych 22-go października 2008 roku zawodach wystartowało 12 dwuosobowych załóg, przy czym dobór składu oraz samochodów był losowy, a zawodnicy nie mieli możliwości wcześniejszego zapoznania się z trasą, a w większości przypadków nawet przypomnienia sobie sposobu jazdy hybrydowym samochodem. Do współpracy przy organizacji rajdu zaproszono Macieja Kaczmarka, byłego kierowcę rajdowego i wieloletniego instruktora doskonalenia techniki jazdy.
Po krótkim wprowadzeniu i omówieniu trasy uczestnicy rajdu zapoznani zostali z podstawowymi regułami ekodrajwingu (ang. eco driving) oraz zasadami punktacji. Przejechanie trasy liczącej około 200 km z Warszawy do Pułtuska i z powrotem (różnymi drogami w czasie poszczególnych etapów zawodów, jednakowymi dla wszystkich uczestników) obwarowane było zmieszczeniem się w limitach czasowych, mających na celu zapobiegnięciu „śrubowaniu" wyników spalania za wszelką cenę. Zwycięzcą rajdu mogła zostać tylko ta drużyna, która w klasyfikacji generalnej uzyskała najniższe zużycie mieszcząc się w narzuconych ramach czasowych. Przy takim samym wyniku spalania decydować miał krótszy czas przejazdu, a w następnej kolejności większa masa zawodników liczona razem z ich bagażem.
Mimo dwukrotnego przejazdu przez Warszawę w godzinach południowych wszystkie 12 załóg uzyskały wyniki spalania nie większe niż 4,3 l benzyny/100 km, tj. wartości podawanej przez producenta dla cyklu mieszanego. Najlepszy rezultat zdobył zespół w składzie Jerzy Dyszy (Auto Technika Motoryzacyjna) i Andrzej Penkalla (Motor) osiągając średnio 3,9 l/100km. Drugie miejsca zajęli Robert Bielecki (AutoCentrum.pl) i Jacek Franek (Auto-Moto) także z wynikiem 3,9 l/100 km, ale nieco gorszym czasem przejazdu. Trzecie miejsce w rajdzie wywalczyli Andrzej Sołdan (Giga Sport) i Arkadiusz Michlewicz (Słowo Podlasia) z wynikiem 4,0 l/ssw100km. Najniższy uzyskany wynik spalania wynosił 3,7 l/100 km, ale ze względu na przekroczenie maksymalnego czasu przejazdu (blisko godzina spóźnienia w stosunku do zwycięzców) damsko-męska załoga otrzymała regulaminową karę i w efekcie zajęła dalsze miejsce, chociaż zdobyła wyróżnienie za najlepsze spalanie.
Warto pamiętać, że wszystkie ekipy poruszały się podczas imprezy seryjnymi, losowo wybranymi Priusami w godzinach południowych trafiając, zwłaszcza w obrębie aglomeracji warszawskiej na wzmożony ruch włącznie z klasycznymi dla stolicy korkami drogowymi (start i meta znajdowały się przy ul. Konstruktorskiej). Biorąc pod uwagę wielkość Priusa, jego masę, łączną moc napędów (ok. 118 KM) i osiągi – uzyskane wyniki są nie do powtórzenia przez podobnej klasy samochód z silnikiem benzynowym o zbliżonej mocy i z automatyczną skrzynią biegów.
Robert Bielecki, uczestnik rajdu: „Prius to wyjątkowo ekonomiczny samochód do jazdy w mieście, pod warunkiem właściwej taktyki jazdy i stosowania zasad ekodrajwingu z poprawką na wolne rozpędzanie. W czasie końcowych 20 km rajdu odbywających się po Warszawie, w tym łącznie z korkiem na praktycznie całej Dolinie Służewieckiej, udało mi się obniżyć wskazanie średniego zużycia paliwa z 4,0 do 3,9 l/100 km, co w przypadku tradycyjnych samochodów nie byłoby możliwe. W dużym stopniu to zasługa podjeżdżania do przodu w korku za pomocą silnika elektrycznego oraz ładowania jego akumulatora w czasie hamowania. Szkoda, że poza miastem bateria wystarcza jedynie na 1,5-2 km, a napęd spalinowy załącza się już przy 50-60 km/h.
Najważniejszy, niezależnie od samochodu, pozostaje styl jazdy, co potwierdza nasz wynik – byliśmy drugą najcięższą załogą w rajdzie (razem z bagażem ważyliśmy ponad 250 kg). Jazda eko nie tylko oszczędza paliwo przy zaledwie kilkuprocentowych różnicach w czasie przejazdu w mieście, ale także czyni jazdę mniej stresową. Dzięki niej wysiadamy z auta wypoczęci, a wyprzedzających nas kierowców i tak spotykamy co chwilę na światłach."
Toyota Prius I generacji była pierwszym seryjnie produkowanym samochodem hybrydowym na świecie (w sprzedaży od 1997 roku). Do tej pory nabywców znalazło łącznie ponad milion Priusów obu generacji z czego ponad 100 000 w Europie. Technologia hybrydowa jest aktualnie adaptowana do innych modeli Toyoty, np. Camry i Highlander. Podczas salonu samochodowego w Detroit (USA) w styczniu 2009 roku pojawi się trzecia generacja modelu Prius.