110 lat Castrola
W 1899 roku, sir Charles Cheers Wakefield założył przedsiębiorstwo C.C. Wakefield Co, które obecnie znamy jako Castrol. Założyciel firmy położył nacisk na badania naukowe i stworzył specjalne laboratorium, w którym powstawały przełomowe produkty jak Carbic, Castrolite, R20 czy GTX, które wyznaczały rynkowe standardy.
Laboratorium przekształciło się później w ogromne, nowoczesne centrum badawcze, z którego pochodzą dzisiejsze zaawansowane technologicznie produkty, np. Castrol EDGE.
Niezwykle ważną i nowatorską formą polityki firmy okazała się współpraca z producentami pojazdów mechanicznych. W dwudziestoleciu międzywojennym oleje Castrol rekomendowano już w momencie zakupu samochodu. Przyjęty model współpracy z największymi i prestiżowymi producentami pojazdów, takimi jak Volkswagen, Ford czy BMW, trwa do dziś.
Promocja przez sport
W celu popularyzacji produktów Castrol od samego początku wykorzystywał sporty motorowe i loty samolotowe. Firma „brała udział" w rajdach i wyścigach samochodowych, w tym w Formule 1 (jeszcze kilka lat temu – stajnia Williams), oraz próby bicia rekordów prędkości. Była to podstawowa polityka promocyjna firmy. Dzięki niej padały kolejne rekordy prędkości bite m.in. przez niezapomnianego kapitana Malcolma Campbella w „Bluebird" w 1924 roku. Poza promowaniem się poprzez sporty motorowe Castrol szukał nowych rozwiązań i w 2008 roku zaangażował się w tzw. sponsoring piłkarski. Firma wspierała Euro 2008 oraz finały Pucharu Świata w Piłce Nożnej 2010 i 2014 (World Cup Finals, mylnie nazywanych w Polsce i Niemczech mistrzostwami świata), a ponadto nawiązała współpracę z gwiazdami futbolu. To jednak czysto komercyjna aktywność, ponieważ znani piłkarze czy trenerzy na ogół nie ma nawet pojęcia jakiego typu czy marki olejem zalano silnik samochodu, nie mówiąc o parametrach. To nic dziwnego, mają się znać na grze w piłkę, a nie na smarowaniu ścianek cylindrów itd.
Castrol w Polsce
W naszym kraju Castrol pojawił prawdopodobnie tuż przed wybuchem I wojny światowej, a po jej zakończeniu utworzono oficjalne przedstawicielstwo. Udokumentowanym wydarzeniem jest rejestracja znaku towarowego Castrol w polskim Urzędzie Patentowym w 1927 roku. W czasach PRL, podobnie jak i inne zachodnie koncerny, firma Castrol nie otworzyła oficjalnego przedstawicielstwa w naszym kraju. Wspierała jednak znanych rajdowców, np. Sobiesława Zasadę.
Na drogach, a raczej na samochodach, zobaczyć też można było samoprzylepny pas przyciemniający na przednią szybę z napisem Castrol czy naklejki z logo Castrol GTX. Tego typu „ozdoby" były wówczas modne i ułatwiały odróżnianie prawie jednakowych pojazdów (na rynku było dostępnych w tamtych latach tylko niewiele modeli aut osobowych). Od 1 stycznia 2001 roku, w wyniku globalnego przejęcia firmy Castrol przez koncern BP w 2000 roku, w Polsce połączone zostały biznesy olejowe marek Castrol i BP.
Na rynku olejów w Polsce, marka Castrol od kilku dekad niezmiennie zajmuje miejsce w ścisłej czołówce. W serwisach autoryzowanych od kilku lat jest liderem rynku, a w warsztatach niezależnych – drugą najpopularniejszą marką olejową.