Zwierzęce marki samochodów - część 1
Od ponad stu lat, gdy świat motoryzacji rodził sie na dobre, powstające marki twórców samochodów utożsamiały się z konkretnym logo. Jedni wcześniej, drudzy później ale zawsze konkretna marka posiadała swój identyfikator.
Mercedes ma swoja „gwiazdkę“, Rover miał łódź wikingów a Ford po prostu pięknie napisaną nazwę własną. Na drodze jednak możemy spotkać wiele samochodów, które mocno utożsamiają się ze zwierzętami. Co stało za tym, że dany producent jako logo wybrał sobie po prostu jakieś zwierzę? Czym się w tym momencie kierował? Spróbujmy odpowiedzieć sobie na to pytanie.
Abarth - skorpion
Firma Abarth powstała w 1949 roku w Boloni. Specjalizowali się w uzyskiwaniu jak największej mocy ze stosunkowo małych silników. Jako znak rozpoznawczy Carlo Abarth wybiera swój znak zodiaku czyli skorpiona osadzonego na tarczy herbowej. Według świadomości Abartha, skorpiony mają swoją unikalną dzikość, mnóstwo energii i chęć zwycięstwa. Miłość Carla Abartha do motoryzacji owocuje mnóstwem sukcesów. W ciągu 22 lat istnienia firmy, świętuje ona ponad 6000 zwycięstw i mnóstwo rekordów, w tym rekordów prędkości.
Ferrari - szarżujący koń
Najwspanialsza marka świata została stworzona przez człowieka, który dwadzieścia lat swojego życia przepracował w innych włoskich koncernach. Gdy założył własną firmę, toczyła go magiczna aura. Jego samochody są najbardziej rozpoznawalne na świecie a oryginalne logo dodaje tylko charakteru. Inspiracją dla Enzo Ferrari, by firmie nadać logo szarżującego rumaka były popisy utalentowanego pilota myśliwca z pierwszej wojny światowej. Francesco Baracca miał takie logo na swoim samolocie i pośrednio podsunął pomysł włoskiemu konstruktorowi. Wspaniała marka opatrzona rumakiem, uważanym we Włoszech za symbol szczęścia, wyprodukowała więcej modeli, które przeszły do klasyki niż jakakolwiek inna firma na świecie.
Dodge – głowa barana
„Kiedy tylko patrzysz na Dodge´a, Dodge zawsze patrzy na Ciebie“- mawiają miłośnicy tej amerykańskiej marki. Kiedy w 1914 roku bracia Dodge rozpoczęli budowę samochodów opatrzonych swoim nazwiskiem, jako logo istniały tylko literki „D“ oraz „B“ od nazwy „Dodge Brothers“. Przez całe, początkowe dziesięciolecia firma budowała samochody noszące miano niezawodnych. Rynek amerykański rządził się jednak swoimi prawami i w latach 60tych postanowiono budować bardziej ekstrawaganckie pojazdy. W historii zapisały się takie modele jak Charger, Charger Daytona zwyciężający w NASCAR czy znany Challenger. No ale co z głową barana? Ten emblemat przypisał po prostu firmie koncern Chrysler, który przejął konkurenta w 1928 roku. Wspomniana głowa barana miała podświadomie informować o solidności i mocnej konstrukcji oferowanych pojazdów.
Saab – ukoronowany Gryf
Saab to jedna z nielicznych firm samochodowych, która spróbowała swych sił w różnych dziedzinach transportu. Choć samochody firmy Saab były budowane już od czasów drugiej wojny światowej to jednak zdecydowanie koncentrowano się na budowie samolotów a częściowo też ciężarówek. Nazwa Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) wskazuje na silne związki z lotnictwem. Wspomniany w tytule mityczny Gryf pojawił się w 1969 roku, kiedy to Saab połączył się ze Scanią. Scania, powstała w mieście Malmö na półwyspie Skania a właśnie to miasto opatrzone jest herbem przedstawiającym majestatycznego Gryfa.
Świat motoryzacji nie może się znudzić. Każdy szczegół kryje w sobie mnóstwo ciekawostek. W drugiej części przybliżymy kolejne, zwierzęce sylwetki ze świata samochodów.