Wyniki polskich koncernów paliwowych w I kwartale 2009
Mimo recesji gospodarczej, dwa Polskie koncerny paliwowe Lotos i PKN Orlen podały, że radziły sobie całkiem nieźle w I kwartale. Oba zanotowały wzrost sprzedaży swoich produktów i udział w naszym rynku. Partycypacja w rynku paliw Lotosu wzrosła do 28,3%, czyli o 3,8% więcej niż na początku 2008 r. PKN ORLEN zwiększył swój udział w rynku detalicznym, zwiększając wolumen sprzedaży detalicznej o 4 %. Oba koncerny zanotowały stratę netto: Lotos 659 mln złotych, Orlen 1,1 mld. złotych. Oprócz kryzysu ekonomicznego i co za tym idzie zmniejszonym popytem i niższymi cenami produktów ropopochodnych, firmy tłumaczą to także wysokim kursem dolara w Polsce. Ponadto na wynikach Lotosu zaważył remont postojowy, przeprowadzony na przełomie marca i kwietnia. Dzięki sprawnemu planowaniu i organizacji prac cały remont rafinerii udało się skrócić o 1 dzień do 33. Był to najkrótszy remont w historii Gdańskiej Rafinerii (12 lat temu remont trwał 52 dni, a podczas kolejnych przerw w latach 2002 i 2005 udało się skrócić postoje odpowiednio do 48 i 47 dni ).
Z kolei Orlen podaje, że wyniki finansowe pierwszego kwartału 2009 r. znalazły się pod silnym wpływem czynników zewnętrznych. Największy miał spadek cen ropy Brent o 54% oraz zdecydowane pogorszenie koniunktury w segmencie petrochemicznym. Negatywny wpływ na raportowane wyniki miało przeszacowanie zapasów w wysokości 246 mln zł oraz różnice kursowe w wysokości 842 mln zł. Jak podano w komunikatach, wyniki byłyby jeszcze gorsze, gdyby nie wprowadzone w związku z ogólnoświatową recesją gospodarczą, programy oszczędnościowe.
Ponadto z Gdańska dotarła informacja o tym, że na koniec marca br. zaawansowanie prac prowadzonych w ramach Programu 10+ osiągnęło poziom blisko 72%. W I kw. 2009 r. dokonano również kilku kolejnych ciągnień z linii kredytowych na finansowanie realizacji inwestycji. Ich terminy i kwoty, dostosowane były do bieżącej sytuacji płatniczej Grupy LOTOS S.A. i skali wydatków związanych z realizacją programu. 31 marca 2009 r. wykorzystanie kredytów przyznanych na finansowanie Programu 10+ wynosiło ok. 57%.
Z kolei PKN Orlen uczestniczy w procesie konsultacyjnym prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki, mającym na celu alokację zapasów obowiązkowych do agencji rządowej. Zapasy te obciążają obecnie bilans koncernu kwotą 4,5 mld zł. Orlen opowiada się za rozwiązaniami, które spowodują poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez zwiększenie kontroli państwa nad zapasami obowiązkowymi oraz zdjęcie obowiązku finansowania tych zapasów z podmiotów gospodarczych.