Wlew gazu LPG w pojazdach samochodowych
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zwróciła się z apelem do organizacji, zrzeszających producentów i importerów pojazdów samochodowych oraz warsztaty montujące instalacje LPG, o montowanie wlewów do instalacji autogazu w bezpiecznych miejscach.
Uważamy, że wlew instalacji autogazu należy umiejscowić w pobliżu istniejącego wlewu do tankowania benzyny, bądź też innym miejscu nadwozia, powyżej zderzaków – tak, by był widoczny oraz możliwe było tankowanie w pozycji stojącej.
Obecnie wlewy montowane są często w trudnodostępnych, słabo widocznych miejscach. Utrudnia to właściwe, bezpieczne podpięcie pistoletu nalewowego do wlewu. Ponadto umiejscowienie wlewów w miejscach trudnodostępnych, takich jak podwozie czy też zderzaki pojazdów, wiąże się z koniecznością klękania, kładzenia się na ziemi, a nawet wczołgiwania pod pojazd w celu zlokalizowania wlewu i podłączenia pistoletu do tankowania. Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych pracownik wykonuje takie czynności w śniegu lub błocie, a zatem na mokrej i zimnej nawierzchni.
W przeważającej większości o zamontowaniu wlewu w trudnodostępnym miejscu (np. w zderzaku czy też podwoziu samochodu) decydują przesłanki zupełnie niezwiązane z kwestiami bezpieczeństwa czy też poprawy funkcjonalności danego pojazdu. Z reguły chodzi o względy estetyczne lub też chęć ukrycia faktu, iż dany pojazd zasilany jest autogazem.
Takie umiejscowienie wlewu utrudnia tankowanie nie tylko pracownikom stacji benzynowych, ale też samym właścicielom pojazdów, którzy podczas wyjazdów za granicę zmuszeni są do samodzielnego tankowania swych samochodów, gdyż poza granicami Polski powszechnie praktykowana jest samoobsługa LPG.W niektórych krajach, np. w Niemczech jest ona dopuszczona również na stacjach bezobsługowych. Wówczas, przy braku doświadczenia kierowcy w samodzielnym tankowaniu, obcojęzycznych instrukcjach obsługi, innym niż w Polsce typie pistoletu oraz trudno dostępnym wlewie do baku, kierowca taki narażony jest na zwiększone ryzyko poparzenia gazem.
Mając świadomość szkodliwych skutków dla zdrowia i warunków pracy, wynikających ze zjawiska instalowania końcówek wlewów do instalacji LPG w trudnodostępnych miejscach w pojazdach samochodowych, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zwróciła się też do instytucji państwowych, takich jak Ministerstwo Infrastruktury i Państwowa Inspekcja Pracy o zwrócenie uwagi na ten problem i podjęcie konkretnych działań w kierunku odpowiedniego zmodyfikowania przepisów prawa.