Volvo P 1800 - nieśmiertelny aktor
Czy przypominamy sobie słynny serial telewizyjny zatytułowany „Święty”? Bardzo przystojny wówczas aktor Roger Moore, zdobywał serca kobiet na całym świecie. Ale nie na tym aktorze chcemy się koncentrować lecz na samochodzie, którym to Roger Moore w filmie, ale także prywatnie, poruszał się po najróżniejszych drogach ówczesnych czasów. Tym wspaniałym i intrygującym wówczas widownie autem było Volvo P 1800.
Samochód ten zaprezentowany został w roku 1960 podczas salonu samochodowego w Brukseli. Panował wówczas rozkwit motoryzacji ale to co najbardziej interesowało twórców samochodów sportowych to potężna konkurencja wśród aut tej klasy. Aby zaistnieć na rynku, trzeba było pokazać coś niezwykłego by przyciągnąć potencjalnych klientów.
Volvo P 1800 pokazał się z jak najlepszej strony. Był solidnie wykonany, co zresztą do dziś jest przypisywane tej marce, był interesujący stylistycznie a wszystkie detale były świetnie wykończone. To dwumiejscowe coupe zdobyło serca wielbicieli na całym świecie przede wszystkim dzięki wspomnianej już stylistyce ale również dzięki oczekiwanemu przez pewien okres nowoczesnemu silnikowi montowanemu w tym aucie. P 1800 napędzał motor o pojemności 1,8 litra i mocy początkowej 100 KM. Silnik ten posiadał pięć łożysk głównych, dwa gaźniki oraz polerowaną głowicę. Samochód początkowo miał tendencję do podsterowności ale rozsądne użycie pedału gazu sprawiało, że bez większych problemów można było kontrolować uciekanie tyłu auta na mokrej nawierzchni. Ten szwedzki klasyk umilał jazdę również dzięki bardzo przyjemnemu i bogatemu wnętrzu. Przyrządy deski rozdzielczej umieszczone były w dwóch poziomach. Przewidziano specjalne miejsce na radio a auto posiadało również ciekawe rozwiązanie, do którego wracają współcześni producenci aut – osobny włącznik rozrusznika, podkreślający charakter pojazdu. Co ciekawe, przełącznik świateł mijania umieszczono na podłodze a nie w zasięgu rąk kierowcy.
Jak na sportowe auto, model Volvo P 1800 posiadał dość spory bagażnik a jakby tego było mało, za fotelami znajdowała się specjalna luka na dodatkowy bagaż. Dzięki tym przemyślanym rozwiązaniom, P 1800 stał się nie tylko znany jako auto sportowe, lecz pełnił również rolę auta doskonale spisującego się w dalekich podróżach - oczywiście dla dwóch osób. Samochód ten posiadał czterobiegową skrzynię biegów z nadbiegiem, a standard stanowiły pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo jako atut, samochód wyposażony był w hamulce Girling ze wspomaganiem. Tarczowe z przodu a bębnowe z tyłu. Ogumienie do auta dostarczała firma Pirelli. Jako ostatnie wcielenie P 1800 na rynku pojawiło się bardzo ciekawe stylistycznie, sportowe kombi. Volvo w tej wersji było tylko trzydrzwiowe co podkreślało sportowe pochodzenie, a tylna klapa charakteryzowała się bardzo dużą szybą, przykuwając przez to szczególną uwagę.
Volvo P 1800 do dziś budzi entuzjazm wielbicieli klasycznych aut i z pewnością wielu przypada do gustu dzięki swojemu interesującemu stylowi. Jak na auto tej klasy i w porównaniu do innych samochodów coupe z tamtych lat, jego cena nie jest aż tak wysoka. Jeśli więc ktoś pragnąłby poczuć się jak Roger Moore w pięknym sportowym Volvo z lat 60 tych, warto by pomyśleć o eleganckim P 1800.