Volkswagen Scirocco R Cup - 275 KM z biopaliwa
Maciek Steinhof i Adam Gładysz zdominowali pierwsze treningi.
Sporty motorowe i biopaliwa tylko pozornie nie mają ze sobą wiele wspólnego. Dlaczego? Wyścigi, czy rajdy, to doskonałe miejsce do testowania biopaliw oraz ich wpływu na silnik i jego osprzęt. Ekstremalne warunki eksploatacji znacznie przyspieszają zużywanie się komponentów w porównaniu z normalną eksploatacją, co pomaga w weryfikacji parametrów zastosowanych materiałów i udoskonalaniu obecnych produktów, czy opracowywaniu ich kolejnych generacji. To bardzo ważne, ponieważ nowe silniki samochodów osobowych muszą niezawodnie pracować na paliwach z coraz większym udziałem biopaliw w benzynach i olejach napędowych. Volkswagen, lider w dziedzinie konstrukcji i produkcji silników o średniej pojemności skokowej, pokazuje, że zaangażowanie w sport i troskę o czystsze środowisko można ze sobą pogodzić, a zdobyta wiedza przypuszczalnie znajdzie zastosowanie w produkcji masowej. Jeśli tak, to brawo.
„W ramach Scirocco R Cup 2010 odbędzie się 9 wyścigów, które rozegrane zostaną podczas 7 weekendów. Kierowcy będą ścigać się niemal wyłącznie na niemieckich obiektach, z których jeden położony jest niedaleko naszej zachodniej granicy –EuroSpeedway Lausitz. Słynny owal znajduje się na południu Brandenburgii, tuż przy autostradzie Berlin-Drezno (po jej wschodniej stronie). Gigantyczny parking zapewnia miejsca dla wielu tysięcy pojazdów, ale w dniu zawodów wjazd i wyjazd zajmują nawet ponad godzinę, w zależności od chwilowego tłoku i sektora. "
Pucharowy Scirocco R napędzany jest dwulitrowym turbodoładowanym czterocylindrowym rzędowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa. To zmodyfikowana jednostka 2.0 TSI montowana w Scirocco R, czyli najbardziej sportowej fabrycznej wersji modelu z dopuszczeniem do poruszania się w ruchu drogowym. W przypadku nowego pucharu silnik jest jednak napędzanym gazem, a dokładniej biogazem, w 100 procentach wytwarzanym z biomasy lub odnawialnych surowców. Ponadto podczas spalania biogazu emisja dwutlenku węgla jest o co najmniej 80 procent mniejsza niż w przypadku benzyny. Co bardzo ważne, nie trzeba rezygnować z dobrych osiągów – wyścigowe „biogazowe" Scirocco R osiąga moc maksymalną 275 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 275 Nm. W czasie normalnej wyścigowej jazdy kierowca ma dyspozycji tylko 225 KM, a dodatkowe 50 KM dostępne jest dzięki innowacji pucharu Scirocco R – systemowi Push-to-pass, który na polecenie kierowcy zwiększa na krótko ciśnienie doładowania. Aby wyrównać szanse kierowców, częstotliwość użycia i czas wykorzystywania „przycisku wyprzedzania" (na kierownicy) są oczywiście limitowane. Napęd przenosi dwusprzęgłowa 6-biegowa przekładnia DSG, obsługiwana za pomocą łopatek przy kierownicy lub dźwigni selekcyjnej w konsoli środkowej.
Emocje zapewnić powinno ciekawe zestawienie zawodników. W rywalizacji udział biorą kierowcy z 8 krajów, podzieleni na dwie klasyfikacje: Junior-Cup i Pro-Cup oraz gościnnie startujący słynni zawodnicy wyścigowi i rajdowi. Koncepcja Volkswagena zakłada, że młodzi utalentowani kierowcy, startujący według sprawdzonej koncepcji „Szkoły Samochodów Turystycznych", będą ścigać się z profesjonalnymi zawodnikami, w gronie których znaleźli się dwaj Polacy – Maciek Steinhof, mistrz niemieckiego Pucharu Volkswagena Polo 2009, oraz Adam Gładysz, wielokrotny mistrz Polski w wyścigach samochodowych, podobnie jak Timmy Megenbier (USA), zwycięzca amerykańskiego pucharu Jetta TDI. W każdym z dziewięciu wyścigów pucharu Scirocco R wystartuje ponadto pięciu słynnych kierowców. Podczas pierwszego wyścigu w Hockenheim będą to: Carlos Sainz, Derek Bell, Martin Brundle, Jacques Laffite i Frank Biela.
Lista zawodników Volkswagen Scirocco R Cup 2010
Junior-Cup (numer, kierowca, narodowość, kraj zamieszkania, kolor auta):
2 Jann-Hendrik Ubben (Niemcy) Ihlow (Niemcy) biały
3 Sonke Schmidt (Niemcy) Syke (Niemcy) biały
4 Kris Heidorn (Niemcy) Wunstorf (Niemcy) biały
5 Arne Larisch (Niemcy) Ottersberg (Niemcy) czerwony
6 Dennis Rieger (Niemcy) Kempten (Niemcy) czarny
7 Isabelle Biela (Czechy) Monako (Monako) pomarańczowy
8 Christian Schweiger (Niemcy) Pollenried (Niemcy) czerwony
9 Daniel Bohr (Niemcy) Wasserbillig (Luksemburg) pomarańczowy
10 Nicolas Schneider (Niemcy) Einhausen (Niemcy) biały
11 Philipp Glauner (Niemcy) Remchingen (Niemcy) żółty
12 Ola Nilsson (Szwecja) Hassleholm (Szwecja) czerwony
Pro-Cup (numer, kierowca, narodowość, kraj zamieszkania, kolor auta):
14 Aditya Patel (Indie) Chennai (Indie) pomarańczowy
15 Berke Bayindir (Turcja) Stambuł (Turcja) biały
16 Peter Schleifer (Niemcy) Gunzburg (Niemcy) czarny
17 Timmy Megenbier (USA) Melrose Park (USA) biały
18 Felix Tigges (Niemcy) Wolfsburg (Niemcy) czarny
19 Adam Gładysz (Polska) Tarnów (Polska) czerwony
20 Maciek Steinhof (Polska) Kraków (Polska) biały
21 Stefano Proetto (Niemcy) Monachium (Niemcy) żółty
22 Eve Scheer (Niemcy) Kolonia (Niemcy) czerwony
Kalendarz wyścigów Volkswagen Scirocco R Cup 2010
23-24 kwietnia Hockenheimring, Niemcy
04-05 czerwca EuroSpeedway Lausitz, Niemcy
02-03 lipca Norisring (Niemcy)
06-08 sierpnia Nürburgring (D, dwa wyścigi)
03-04 września Brands Hatch (GB)
17-19 września Motorsport Arena Oschersleben (D, dwa wyścigi)
15-16 października Hockenheimring (Niemcy)
Polacy praktycznie zdominowali pierwsze sesje treningowe (14 i 15 kwietnia w Hockenheim), w czasie których zawodnicy poznawali nowy sprzęt, system Push-to-pass, ćwiczyli start i przeszli szkolenia teoretyczne. Adam Gładysz uzyskał najlepszy czas w trzech z sześciu treningów, w dwóch sesjach był drugi, a w jednej zajął piąte miejsce. Z kolei Maciek Steinhof dwukrotnie uzyskał drugi wynik, a w pozostałych treningach zawsze zajmował miejsce w czołowej piątce. Rok temu Maciek Steinhof podobnie zaczynał rywalizację w pucharze Polo, którą w pięknym stylu wygrał.
Maciek Steinhof, mistrz Volkswagen Polo Cup 2009: „Rozpoczynam nowy sezon z bardzo dużą motywacją. Dla sportowego kierowcy celem jest zwycięstwo w każdym biegu, ale udział w pierwszym wyścigu pucharu Scirocco R może dać dodatkowy powód do dumy. Szczególnie wziąwszy pod uwagę fakt, że startują w nim juniorzy, profesjonaliści i legendy."
Adam Gładysz: „Po oficjalnych dwóch dniach treningowych jestem bardzo zadowolony. Samochód spisuje się świetnie, zwłaszcza skrzynia biegów DSG oraz system Push-to-pass, który dodaje walce dodatkowego smaczku. Jestem bojowo i optymistycznie nastawiony. Z niecierpliwością czekam na sygnał do rozpoczęcia walki".
Kris Nissen, dyrektor Volkswagen Motorsport: „Wyścigami Scirocco R Cup Volkswagen otwiera nową erę markowych pucharów. Wprowadzamy w życie innowacyjne idee przyjaznego dla środowiska napędu, innowacyjne technologie i nowe zasady sportowe. W Hockenheim młodzi zdolni kierowcy spotkają się z profesjonalistami i prawdziwymi legendami sportu motorowego. To jest właśnie urok Scirocco R Cup. Jestem pewien, że pierwszy wyścig będzie udanym początkiem tego wyjątkowego pucharu."
Pierwsza eliminacja odbędzie się już 23 i 24 kwietnia w Hockenheim. Z Polski najłatwiej dojechać na EuroSpeedway Lausitz – słynny owal na południu Brandenburgii. Tor znajduje się tuż przy autostradzie Berlin-Drezno, po jej wschodniej stronie.