TOP10 - najpopularniejsze modele samochodów na świecie
Oto dziesięć najpopularniejszych modeli samochodów na świecie. Listę zdominowały wielkie koncerny, ale jest wśród nich jedna niespodzianka.
10 Ford Model T
W 1908 roku Henry Ford przedstawił światu samochód, który miał być idealnym rozwiązaniem dla kierowców niezależne od ich indywidualnych potrzeb. Ten uniwersalny pojazd powstawał jako odpowiednik dzisiejszych aut z nadwoziami typu coupe, sedan, pickup, furgon oraz podwozie do zabudowy. Model T, w zależności od zamówionej wersji, był więc samochodem do codziennego użytku, autem dostawczym, pojazdem farmera, a w specjalnych wzmocnionej wersji (Model TT), także jednotonowym autem ciężarowym. O popularności zdecydowały jednak inne cechy. Zastosowanie produkcji taśmowej pozwoliło na standaryzację części zamiennych, które były dostępne w większości sklepów żelaznych na terenie całych Stanów Zjednoczonych. Sam Ford był prosty w naprawie, co w sumie dawało produkt łatwy w serwisowaniu i tani w utrzymaniu. Dodatkowo wraz ze wzrostem sprzedaży obniżeniu ulegała cena, co skutkowało dalszym wzrostem sprzedaży.. W rekordowym 1923 roku wyprodukowano ich ponad 2 mln. Henry Ford był tak zadowolony ze swojego dzieła, że nie widział potrzeby tworzenia następcy. Model T powstawał w 13 fabrykach Forda w USA oraz w 11 innych krajach. W sumie wyprodukowano 15 mln sztuk tego jednego z najbardziej wszechstronnych samochodów wszech czasów.
9 Volkswagen Passat
Tego samochodu nie trzeba przedstawiać. To najpopularniejszy model klasy średniej w Europie, pracujący na swój sukces już od 1973 roku. Wówczas był to niezwykle nowoczesny samochód oferowany w pięciu wariantach nadwoziowych, z przednim napędem i niezawodnymi silnikami. Z czasem samochód dowiódł swojej trwałości, co jeszcze w latach 70. było niezwykle ważne. Ogromny sukces zawdzięcza nie tylko podbojowi Europy, ale też od lat 80-tych Chin. . Na Starym Kontynencie w utrwaleniu doskonałej opinii pomogły wytrzymałe silniki wysokoprężne 1.9 stosowane w modelu B3. Poważniejsze problemy jakościowe pojawiły się dopiero w generacji B6, ale Volkswagen poradził sobie z nimi, dzięki czemu model cieszy się do dziś sporą popularnością. W 2008 roku zadebiutował model Passat CC, czterodrzwiowe coupe o sportowej sylwetce, a w 2011 roku Volkswagen przygotował oddzielną generację Passata zaprojektowaną specjalnie na rynek amerykański i tam produkowaną. Do dziś powstało 15,5 mln Passatów wszelkiej maści.
8 Honda Accord
Dziś Accord jest uznanym i statecznym modelem klasy średniej, ale początki były „trudne”. Gdy model pojawił się na rynku w 1976 roku, pod względem wielkości mógł konkurować z Fordem Pinto, uznawanym w USA za budżetowe auto kompaktowe. Kolejne generacje stawały się coraz większe i bardziej dopracowane. Prawdziwy rozkwit marki nastąpił pod koniec lat 80., gdy Accord wskoczył na czołówki list sprzedaży w USA. Od tamtej pory jest tam jednym z najchętniej wybieranych sedanów klasy średniej. W połowie lat 90. Honda rozdzieliła modele Accord dla Stanów i Europy, by lepiej dopasować ofertę do oczekiwań klientów. Europejskie wersje były mniejsze, ale lepiej wykończone. W ostatnich latach w Europie widać wyraźny spadek zainteresowania tym segmentem rynku i ósma generacja jest prawdopodobnie ostatnią oferowaną na Starym Kontynencie. W sumie na całym świecie sprzedano do dziś ok. 16,5 mln sztuk.
7 Łada 1200-1500
W 1970 roku w Związku Radzieckim rozpoczęła się produkcja samochodu VAZ Żiguli, znanego u nas jako Łada 1200. Rozmach inwestycji był ogromny, jakby już na początku przewidziano produkcję milionów sztuk tego samochodu. Zakupiono licencję na Fiata 124, dokonano zmian konstrukcyjnych, by uczynić go odpornym na rosyjskie bezdroża, a powstająca fabryka stała się jednym z największych zakładów produkujących samochody na świecie. Pierwszy model nosił oznaczenie VAZ 2101 i wyglądał niemal identycznie, jak włoski oryginał. Z czasem inżynierowie dokonywali niezbędnych modernizacji, by w 1982 roku zaprezentować „ostateczną” wersję 2107 z charakterystycznymi prostokątnymi reflektorami znanym w Polsce jako Łada 1500. Po drodze powstało też kombi, a nawet pickup sprzedawany głównie na rynku lokalnym. Na sukces Łady złożyło się kilka czynników, ale decydująca okazała się trwała konstrukcja odporna na dziurawe drogi i niską kulturę techniczną. W Polsce najbardziej poszukiwane były tzw. wersje fińskie, cenione za niezawodność i bogate wyposażenie. Produkcji w zakładzie w Togliatti zaprzestano dopiero w 2012 roku. W sumie powstało 16,8 mln. sztuk modeli oznaczonych numerami od 2101 do 2107.
6 Toyota Camry
Mało kto zdaje sobie sprawę, że dwa doskonale znane modele Toyoty zaczynały swoją karierę rynkową opierając się na autorytecie modelu Celica. Pierwsza generacja najbardziej sportowego modelu nosiła nazwę Celica Supra, nasz bohater zaś Celica Camry. Żeby było zabawniej pierwszą generację oparto technicznie na modelu Carina. Sprzedaż rozpoczęto w Japonii w 1980 roku. Przy drugiej generacji porzucono pierwszy człon, tak narodziła się „niezależna” Camry. Już po dekadzie była modelem rozpoznawalnym niemal na całym świecie, choć największym rynkiem zbytu niemal od początku były Stany Zjednoczone. Ogromną popularność, jaką ten model sobie tam zaskarbił, zawdzięcza opinii samochodu niezawodnego. Z drugiej strony auto określane jest mianem „beige”, co w języku potocznym oznacza przeciętne, niczym nie wyróżniające się nudne auto. Toyota Camry była także sprzedawana w Polsce na początku lat 90-tych zyskując ogromną popularność w swoim segmencie. Model Camry wycofano ze sprzedaży w Europie w 2001 roku. Do dziś powstało ok. 17 mln sztuk tego modelu, z czego ponad 10 mln sprzedano w samych Stanach Zjednoczonych.
5 Ford Escort
Escort kojarzy nam się z praktycznym przednionapędowym hatchbackiem, ale pierwsza generacja była daleka od takiej charakterystyki mimo, że konkurencja miała już takie modele. Niezbyt nowocześnie wyglądający sedan debiutując w 1968 roku podbił głównie jeden rynek: Wielką Brytanię. Escort to bardzo utalentowany uczestnik rajdów, znakomite wyniki kontynuowała druga generacja, w dużej mierze korzystająca z rozwiązań technicznych poprzednika. Rewolucja pojawiła się w 1980 roku, kiedy zamiast przestarzałego sedana z tylnym napędem w salonach pojawił się nowoczesny hatchback. Auto okazało się na tyle udanym projektem, że nagrodzono je tytułem Car Of The Year na rok 1981. Ostatnia generacja nie miała tak dobrych not, co przyczyniło się do decyzji Forda o zmianie nazwy modelu. W 1999 Escorta zastąpił Focus, zaś ostatnie sztuki zjechały z taśm montażowych w Argentynie w 2004 roku. Escort podbił też Amerykę Północną, początkowo planowano produkcję europejskiej wersji z 1980 roku, ale dyrekcja uznała, że auto jest za małe i amerykański Escort powstawał na podzespołach Mazdy 323 – wszystkie trzy generacje. Produkcję zakończono w 2003 roku, następcą był model Focus. W sumie powstało ok. 18 mln sztuk Escortów różnej maści, ale na tym nie koniec historii tego modelu. Kompaktowy Ford może utrzymać miejsce w rankingu, gdyż w Chinach w 2014 roku rodzinny sedan z granatowym owalem na masce otrzymał doskonale znaną nam nazwę – Escort.
4 Honda Civic
Kompaktowa dziś Honda zadebiutowała w 1972 roku. Ten model często odpowiadał na potrzeby rynku. Pierwsze dwie generacje zyskały popularność jako auta ekonomiczne dzięki nowoczesnym jak na tamte czasy silnikom wyposażonym w katalizatory. W latach 80. Civic zyskał uznanie dzięki dynamicznym silnikom z systemem VTEC. W latach 90. ponownie skupiono się na niskim spalaniu. Jednak najbardziej cenioną cechą kolejnych generacji Civica jest wysoki współczynnik niezawodności, czym Honda dowodzi, iż nie tylko Toyota potrafi produkować samochody, na których zawsze można polegać. Mimo wysokiej pozycji na liście światowych bestsellerów, o powodzeniu swojej głównej rywalki może jedynie pomarzyć. Do dziś powstało niespełna 20 milionów Hond Civic.
3 Volkswagen Garbus/Beetle
Ulubieniec hipisów, trwały, niezawodny i niedrogi Volkswagen zmotoryzował pół Europy i podbił kilka rynków obu Ameryk. A jakie były początki? Samochód dla ludu rodził się dwa razy. Po raz pierwszy w 1938 roku, jednak fabryka w Wolfsburgu wyprodukowała jedynie 94 Garbusy na rynek cywilny, co było spowodowane koniecznością przestawienia się na produkcję dla wojska. Do Garbusa powrócono po II Wojnie Światowej. Od końca lat 40. auto zyskiwało na popularności, jej szczyt przypada na lata 60. Przez ponad ćwierć wieku, do 1972 roku powstało ponad 15 mln sztuk, czym Garbus pobił wówczas rekord produkcji Forda Model T. Auto wciąż modernizowano, a po zaprzestaniu produkcji w Niemczech wciąż kontynuowano ją w Meksyku. Definitywnie zakończono ją dopiero w 2003 roku. Ostateczny wynik to 21,5 mln Gabusów. Ale na tym nie koniec historii, bo nieco wcześniej, w 1997 roku Volkswagen pokazał światu swój nowy pomysł na Beetle'a, tym razem nazwanego tak oficjalnie. New Beetle to samochód lifestylowy, w 2011 roku zastąpiony obecną generacją. Nie można powiedzieć o braku popularności, dotąd powstało ok. 2 mln sztuk nowych generacji Beetle'a, co w sumie daje garbatemu Volkswagenowi wynik 23,5 mln sztuk.
2 Volkswagen Golf
Pod koniec lat 60. Volkswagen szykował się do debiutu nowego modelu, który mógłby godnie zastąpić Garbusa. Pierwsze prototypy miały silniki umieszczone z tyłu pod podłogą bagażnika. Aż strach pomyśleć co by było, gdyby ktoś nie tupnął nogą i nie zarządził zmian. Ostatecznie postawiono na nowoczesny układ z przednim napędem, a projekt nadwozia powierzono Giugiaro. I to okazało się strzałem w dziesiątkę. Samochód zyskał natychmiastową popularność, podsyconą w 1975 roku sportową wersją GTI. Klienci rzucili się na niego, jak na ciepłe bułeczki. Zamiast planowanej limitowanej serii, GTI na stałe weszło do cennika Golfa. Wynik pierwszej generacji to 6,8 mln sztuk. Produkcję kontynuowano w RPA do 2009 roku (Citi Golf). Druga generacja okazałą się bardzo dopracowana, trzecia w momencie debiutu okazała się wyznacznikiem przestrzeni kabiny w swojej klasie. Więcej nie było potrzebna, Golf już „jechał” na swojej opinii. Ale siódma generacja pokazuje, że Volkswagen wciąż jest liderem tego segmentu, w niemal każdej dziedzinie wyznaczając standardy, do których inni dążą. Do dziś wyprodukowano ok. 27,5 mln sztuk tego modelu.
1 Toyota Corolla
Bezkonkurencyjny numer 1 na liście, wciąż tak popularny, że długo żaden konkurent nie będzie w stanie mu zagrozić. Co roku powstaje nawet ok. miliona sztuk Corolli kilku typów. Ile jeździ po drogach całego świata? Całkiem sporo, bo w sumie Toyota wyprodukowała ich już niespełna 42 miliony.
Wszystko zaczęło się w 1966 roku od niewielkiego sedana, trzydrzwiowego kombi i całkiem atrakcyjnego coupe. Już pierwsza generacja okazała się niezawodnym i trwałym autem, co z czasem zaczęło być kojarzone z tym modelem. Nowe generacje pojawiały się niemal z chirurgiczną precyzją co cztery lata. W 1983 roku zaprezentowano Corollę z przednim napędem, ale dla fanów ostrej jazdy inżynierowie stworzyli wówczas tylnonapędowe AE86. Ciekawostką pozostaje fakt, że od 2006 roku w Japonii sprzedawana jest tzw. wąska Corolla Axio/Fielder z nadwoziem o szerokości 1,695 m, co podyktowane jest stawkami podatkowymi uzależnionymi od wielkości samochodów. Obecnie w sprzedaży jest jedenasta już generacja Corolli.