Tankowanie za granicą - rady dla urlopowiczów
Przed nami sezon urlopowy. Bardzo wielu kierowców wybiera się w różne zakątki Europy własnymi pojazdami. Wiąże się to oczywiście z częstym tankowaniem pojazdu. Ale czy wiemy jak w innych krajach nazywają się poszczególne gatunki paliw? Czasem to co wydaje się oczywiste, może nam nastręczyć kłopotów. Paliwa w różnych zakątkach Europy często nie są łatwe do zidentyfikowania.
Diesel, benzyna, Super albo Super Plus – nie w każdym kraju identyfikacja poszczególnych rodzajów paliw będzie dla nas łatwa. Do tego dochodzą inne fakty związane z naszym tankowaniem, które mogą okazać się nam pomocne. Oto kilka podpowiedzi jak radzić sobie z tematem paliw w innych krajach.
Hiszpania: Gasolina czy Gasóleo?
Najpóźniej na pierwszej stacji paliw za granicą zostaniemy skonfrontowani z używanym w danym kraju językiem. W Hiszpanii na przykład pojawia się pytanie: Gasolina czy Gasóleo? Słowa odpowiednie dla benzyny i diesla brzmią w tym wypadku bardzo podobnie a ich pomylenie może mieć katastrofalne skutki dla samochodu i naszego urlopu. Dlatego zalecamy by zawsze przed wyjazdem na zagraniczny urlop zawsze zaopatrzyć się w listę, jak dane paliwo nazywa się w krajach przez które będziemy podróżowali. Dzięki temu uchronimy się przed sytuacją, gdzie w zbiorniku naszego Diesla znajdzie się benzyna, która skutecznie może zniszczyć naszą pompę wtryskową lub wywołać uszkodzenie silnika.
Pomyliłeś się – nie włączaj silnika
Może się zdarzyć, że do naszego zbiornika trafi nieodpowiednie paliwo. W takiej sytuacji kierowca nie powinien pod żadnym pozorem włączać silnika. Najodpowiedniejszym rozwiązaniem będzie odholowanie auta do najbliższego warsztatu i wypompowanie paliwa ze zbiornika. Pamiętajmy, że za każdym razem, gdy tylko przekręcony jest kluczyk stacyjki i włączony zapłon, paliwo ze zbiornika już zmierza do naszego silnika. Po uruchomieniu motoru mieszanka benzyny z olejem napędowym trafia do naszych cylindrów. Stanowi to duże ryzyko uszkodzenia pompy wtryskowej a w nowszych autach także silnika.
Rzadziej przytrafi nam się odwrotna sytuacja, gdzie olej napędowy zatankujemy do zbiornika samochodu benzynowego. Z reguły dystrybutory z olejem napędowym wyposażone są w pistolety o większej średnicy i po prostu nie pasują do naszego wlewu paliwa. Ale pomysłowość co niektórych nie zna granic i w przypadku pomyłki także powinniśmy bez uruchomiania silnika wypompować paliwo ze zbiornika. Mniej katastrofalne w skutkach okaże się zatankowanie benzyny o mniejszej liczbie oktanowej niż zaleca producent a nowe silniki są wyposażone w odpowiednie czujniki na wypadek takiej sytuacji.
Kanistry niekiedy zakazane
Przed wyprawą w daleką podróż niektórzy zabierają z sobą kanistry z paliwem, tak na wszelki wypadek. Warto pamiętać o tym, że w niektórych krajach Unii Europejskiej przewożenie zapasu paliwa w kanistrach jest zakazane. W Bułgarii, Grecji, Rumuni i na Węgrzech jest to na przykład zabronione . We Włoszech i w Austrii zostało to ściśle określone i kierowca może przewozić w kanistrze tylko 10 litrów paliwa. Na promach ze względów bezpieczeństwa będziemy podróżowali z pustym kanistrem.