Tania klimatyzacja w kamperze
Klimatyzacja to wytworzenie odpowiedniego mikroklimatu w pomieszczeniu, czyli nadanie powietrzu wymaganych właściwości (temperatura, wilgotność, skład). Zazwyczaj stosowane są dwa systemy stacjonarnej klimatyzacji: dla kampera i dla przyczepy kempingowej. Oba systemy mają, jak to zwykle bywa, zalety i wady.
Klimatyzacja dachowa
Zalety
Poprzez zamontowanie urządzenia klimatyzacyjnego na dachu pojazdu idealnie wykorzystuje się prawa natury: wytworzone przez klimatyzator chłodne powietrze opada w naturalny sposób schładzając wnętrze. Następnie, również w naturalny sposób, powietrze unosi się z powrotem dostając się do urządzenia klimatyzacyjnego, co tworzy pełną cyrkulację. Dachowe urządzenia klimatyzacyjne dysponują wydajnością chłodzenia wynoszącą około 2 kW (7 000 Btuh). Gdy na zewnątrz jest gorąco, automatyczna regulacja przepływu zapewnia równomierny rozdział chłodnego powietrza wewnątrz pomieszczenia. Urządzenie montowane do standardowego wycięcia w dachu 400 x 400 mm zużywa około 900-950 WAT. Współczynnik (W/W) jest stosunkowo niski i wynosi 2,1.
Wady
Wada to podwyższenie punktu ciężkości całego pojazdu poprzez umieszczenie na dachu ciężaru około 30-35 kg oraz powstawanie dodatkowych opór powietrza w czasie jazdy, w wyniku czego pogarszają się warunki trakcyjne pojazdu, zwiększa się zużycie paliwa. Ponadto wadą są szumy zewnętrzne i wibracje eksploatacyjne (sąsiedzi na placu kempingowym nie są zadowoleni).
W używanym kamperze
Zakup klimatyzatora dachowego lub kanałowego za 4-6 tys. zł do kilkunastoletniego kampera jest trudną decyzją. Jednak dla zaawansowanych technicznie użytkowników istnieje możliwość własnej adaptacji ogólnie dostępnego klimatyzatora przenośnego o mocy 2,5 kW. Można go umieścić w całości w szafie pozostawiając otwory do koniecznej cyrkulacji powietrza, ale ma to dwie wady: zabiera dużą ilość miejsca) oraz powoduje znaczny hałas pracy kompresora i wentylatora, które nawiewają zimne powietrze i odprowadzają ciepłe powietrze poza pomieszczenie rurą O100.
Split
Aby uniknąć wad występujących w obu systemach zastosowałem system klimatyzacji typu Split, czyli oddzielnie - jednostkę zewnętrzną tj. kompresor i skraplacz umieściłem jak najniżej, a jednostkę wewnętrzną-parownik wysoko. Do tego celu można użyć dowolnego klimatyzatora przenośnego w cenie do 800,00 zł brutto, który należy podzielić. Część zewnętrzną z kompresorem i wentylatorem zewnętrznym odprowadzenia ciepła umieściłem jak najniżej (rurę skierowałem na suszarkę bielizny zawieszaną na drabince), który należy podzielić. Część wewnętrzną natomiast zamocowałem w górnym fragmencie szafy (około 40 cm). Patrząc od dołu jest to: sterownik, kratka zasysania powietrza obiegowego, kratka nawiewu z kierownicą powietrza (powietrze chłodne opada grawitacyjnie). Przewody freonowe oraz elektryczne łączeniowe jednostek przeprowadziłem przez tylną część szafki kuchni, następnie pod podłogą wychodząc w tylnej części szafy. Przewody instalacji w szafie zabezpieczyłem osłoną plastikową (30x 40 mm).
Przed sprzedażą mojego kamperka miałem okazję dwukrotnie sprawdzić działanie tej klimatyzacji. Praca jednostki zewnętrznej i wewnętrznej jest bardzo cicha i charakteryzuje ją wysoka wydajność chłodzenia. Wystarczy dwubiegowy wentylator wewnętrzny (szybkie schłodzenie i utrzymanie temperatury). Należy pamiętać, że każda działająca klimatyzacja powoduje osuszanie powietrza.
Klimatyzator
Moc chłodnicza (W)/(Btu) 2058/7000
Pobór mocy podczas chłodzenia (W) 850
Zdolność osuszania (l/h) 0,8
Wydatek powietrza (m3/h) 350
Ilość prędkości wentylatora 2
Poziom hałasu (dB/A) 44
„Caravaning Ekspert" 1/1 2008