System grzewczy - napełnianie płynem
System grzewczy Alde działa jak centralne ogrzewanie, jest systemem wodnym. Należy regularnie kontrolować poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym systemu grzewczego. Poziom płynu powinien być około 1 cm ponad minimalnym poziomem wskaźnika w zbiorniku. System grzewczy powinien być napełniony mieszaniną wody i glikolu.
W pierwszej kolejności należy używać gotowych mieszanin z glikolem (razem z inhibitorem, czyli czynnikiem hamującym) przeznaczonym do zbiorników grzewczych wykonanych z aluminium. Jeśli używamy koncentratu glikolowego mikstura powinna zawierać 60 proc. wody i 40 proc. glikolu. Jeśli system grzewczy będzie używany w temperaturze poniżej - 25 stopni Celsjusza zawartość glikolu musi być podwyższona, ale nie może przekraczać 50 proc. Mieszanina glikolowa powinna być wymieniana co 2 lata, ponieważ po 2 latach właściwości antykorozyjne płynu pogarszają się. Zawartość glikolu powinna być sprawdzana przed dolaniem nowego płynu.
To upewni nas, że zawartość glikolu w mieszaninie nie jest zbyt wysoka. Jeśli poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym spadnie z innych przyczyn niż parowanie, należy sprawdzić wszystkie połączenia, zawory spustowe, zawory odpowietrzające. Jeśli mieszanina glikolowa wycieknie należy system przepłukać wodą i wytrzeć elementy. Nie należy nigdy pozwolić, aby system grzewczy został pozbawiony glikolu.
Napełnianie systemu płynem glikolowym
Uwaga! Wszystkie naczynia używane do transportu płynu muszą być nieskazitelnie czyste i wolne od jakichkolwiek zanieczyszczeń. To zapobiegnie wzrostowi bakterii w systemie grzewczym. System jest napełniany przez wlew zbiornika wyrównawczego, może być też napełniany ręcznie lub poprzez użycie specjalnej pompy marki Alde napełniającej i odpowietrzającej system zarazem.
Podczas ręcznego napełniania należy odpiąć osłonkę pompy (R) i odłączyć pompę cyrkulacyjną (S) od zbiornika. Należy powoli wlewać mieszaninę glikolową do zbiornika. Następnie, odpowietrzyć system. Dopełnić płynem w zależności od tego, czy podczas odpowietrzania poziom opadł. Należy regularnie odpowietrzać system podczas pierwszego dnia pracy systemu grzewczego.
Odpowietrzanie systemu
W zależności od tego, jak rury zostały zamocowane powietrzne dziury mogą powstawać podczas napełniania systemu płynem z glikolem. Sygnałem, że powietrze zostało uwięzione w systemie jest to, że ciepło uwalnia się z bojlera do rur tylko w odległości około jednego metra od urządzenia. W świeżo napełnionym systemie małe pęcherzyki powietrza mogą wytworzyć w zbiorniku wyjściowym szemrający dźwięk. Jeśli pompa cyrkulacyjna zostanie zatrzymana na kilka minut bąbelki znikną.
Odpowietrzanie
Jeśli zawór odpowietrzający jest zamontowany na wychodzącej rurze należy otworzyć go, zawór musi być otwarty aż do ponownej wymiany wody.
Jeśli bojler jest napełniany przez automatyczny zawór nie ma potrzeby odpowietrzania go ręcznie. Należy uruchomić bojler gazowy. Pompa cyrkulacyjna powinna być wyłączona. Należy otworzyć zawór odpowietrzający systemu (najpierw należy zapoznać się z instrukcją, gdzie zawory są ulokowane). Pozostawić zawór odpowietrzający otwartym aż do momentu ponownego napełnienia płynem, a potem należy go zamknąć. Należy uruchomić pompę cyrkulacyjną i pozwolić jej pracować przez chwilę. Następnie sprawdzić, czy rury i kaloryfery w pojeździe nagrzewają się. Jeśli nie nagrzewają się należy spróbować:
1. W przypadku przyczep jednoosiowych: zatrzymać pompę cyrkulacyjną, obniżyć przód przyczepy jak tylko to możliwe. Pozostawić pojazd w tej pozycji kilka minut, ażeby umożliwić powietrzu uwolnienie się z systemu. Otworzyć zawór odpowietrzający na maksymalną szerokość. Pozostawić zawór otwartym, aż do wymiany płynu glikolowego. Podnieść przód przyczepy tak mocno, jak to możliwe i powtórzyć procedurę. Potem ustawić przyczepę w pozycji horyzontalnej i uruchomić pompę cyrkulacyjną. Następnie trzeba sprawdzić czy rury i kaloryfery wokół bojlera nagrzewają się.
2. W przypadku przyczep dwuosiowych i kamperów: najłatwiejszym sposobem odpowietrzenia systemu grzewczego jest umieszczenie pojazdu na pochylonym terenie lub podniesienie jednego końca pojazdu przy użyciu lewarka. Odpowietrzyć system jak opisano poprzednio.
Gwarancja
System nie powinien pracować bez glikolu. Mieszaninę wody z glikolem można sporządzić samemu, ale wówczas jest ryzyko, że nie będzie miała ona właściwych proporcji składników. Konsekwencją tego może być uszkodzenie systemu grzewczego podczas mrozów lub inne uszkodzenie z powodu np. zbyt dużej zawartości glikolu. Zaleca się spuszczanie płynu z systemu, gdy pojazd nie jest użytkowany. Producent nie uznaje uszkodzeń spowodowanych zamarznięciem płynu w systemie. Gwarancja na produkt to jeden rok.