Rynek autogazu w Polsce rynkiem nasyconym?
Według wielu prognoz i szacunków, po latach dynamicznego rozwoju rynku autogazu w Polsce, weszliśmy w fazę rynku dojrzałego, gdzie liczba rocznie montowanych nowych instalacji stabilizuje się. Czy rzeczywiście spowodowane jest to nasyceniem rynku? Czy to znaczy, że nasz rynek autogazu czeka zastój i nic nie możemy z tym zrobić? A może powinniśmy wziąć pod uwagę zmieniające się oczekiwania właścicieli pojazdów, którym do podjęcia decyzji o adaptacji na gaz nie wystarcza już tylko informacja, że zasilanie gazem jest tańsze? E-GIFT – sposób na dalszy rozwój rynku autogazu?
Autogaz to niewątpliwie paliwo przyszłości i to nie tylko ze względów ekonomicznych. Obecnie uwaga świata jest skierowana na efekt cieplarniany spowodowany przede wszystkim emisją dwutlenku węgla. Spaliny emitowane przez pojazdy samochodowe stanowią bardzo istotną część całej emisji do atmosfery, a Europa stawia coraz wyżej poprzeczkę w dziedzinie ekologii motoryzacyjnej i zaostrza normy emisji spalin. Gaz skroplony LPG jest jednym z najważniejszych paliw uważanych za przyjazne środowisku, w dodatku jest to alternatywne źródło energii dostępne od zaraz. Ponadto postęp technologiczny umożliwia obecniemontaż instalacji LPG również w samochodach klasy wyższej i co ciekawe w samochodach o ewidentnie sportowym zacięciu, ucinając tym samym wszelkie dyskusje na temat gorszych osiągów samochodów zasilanych tym właśnie rodzajem paliwa. Specjaliści branży potrafią przystosować samochody do jazdy na gazie zapewniając dynamikę i inne parametry na poziomie nie odbiegającym od pracy silnika na benzynie.
Rosnącą popularność LPG dostrzegają najwięksi światowi producenci samochodów tacy jak General Motors, PSA Peugeot-Citroen, Ford, DaimlerChrysler, MAN, Volkswagen, FIAT-Tofas, Mitsubishi, Daewoo Motors, Suzuki czy Dewan-Hyundai, którzy wprowadzają coraz to nowe modele samochodów z opcją zasilania gazowego lub dopuszczają montaż instalacji LPG bez utraty gwarancji. Liczba stacji autogazu w Polsce to ok. 6,7 tys. stacji, co oznacza komfortową sytuację kierowców korzystających z tego paliwa. Zasadność inwestycji w instalację gazową nie powinna budzić większych wątpliwości, warunkiem jest jednak posiadanie szerokiej i rzetelnej wiedzy o wszystkich zaletach autogazu.
Co można w takim razie zrobić, aby pogłębić wiedzę i podnieść świadomość społeczeństwa o słuszności zasilania pojazdów paliwami alternatywnymi,a dokładniej gazem?
Rozwiązaniem może być ogólnopolski projekt E-GIFT czyli European Gas Independent Fuel Tour. Co to takiego? To unikalne przedsięwzięcie – Rajd Pojazdów Gazowych - promujące wykorzystanie LPG jako alternatywnego i ekologicznego paliwa do pojazdów samochodowych, którego realizacja planowana jest na wrzesień 2009 r. Czegośtakiego w Polsce jeszcze nie było. To połączenie rajdu różnych pojazdów zasilanych LPG - od motocykla do tira – przez wybrane miasta w Polsce, z konferencjami prasowymi, seminariami, konkursami i prezentacją najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych na rynku autogazu.
Podstawowe cele projektu to:
- szeroko rozumiane propagowanie LPG jako ekonomicznie i ekologicznie przyjaznego paliwa dla transportu samochodowego;
- zwiększenie wiedzy społeczeństwa na temat LPG;
- promowanie głównych uczestników rynku LPG (biorących udział w projekcie);
- przedstawienie LPG jako paliwa przyszłości;
- rozwój rynku LPG w Polsce.
Osiągnięcie tych jakże ważnych celów zależy przede wszystkim od zaangażowania samych firm działających w branży.
W dobie kryzysu takie przedsięwzięcie ma szczególne znaczenie, jednakże to nie tylko obecna sytuacja gospodarcza sprawia, że należy coraz bardziej rozpowszechniać wiedzę o LPG. Przecież jest to paliwo przyszłości przyjazne nam wszystkim!
www.european-gift.pl