Przedsionek dobry na wszystko
Caravaningowcy zwykle zabierają na wypoczynek zbyt dużo rzeczy, a na miejscu okazuje się, że ciągle one przeszkadzają. Drugim problemem jest zbyt mała powierzchnia mieszkalna. Na te kłopoty rozwiązaniem jest dobrze dobrany przedsionek. Przedsionek organizuje nam przestrzeń życiową wokół przyczepy czy kampera.
Co wybrać?
Zmotoryzowani turyści zwykle zaczynają powiększanie swojego stacjonarnego wyposażenia od zadaszenia, ale to po pewnym czasie nie wystarcza.
Nowoczesne przedsionki są bardzo funkcjonalne. Produkuje się je z impregnowanych tkanin poliestrowych lub z bawełny. W Polsce jednym z najbardziej znanych i popularnych producentów przedsionków jest duńska firma Isabella. Wyroby wymienionego przedsiębiorstwa charakteryzują się tym, że można według upodobania konstruować wewnętrzne pomieszczenia dzięki ruchomym ścianom (np. model Forum). Niektóre przedsionki tej firmy mają zamontowane wypusty w dachu umożliwiające przenikanie światła do wnętrza (model Penta). Promienie słoneczne przedostają się do środka również przez okna, które zazwyczaj zaopatrzone są w moskitiery. Poza siatką jest możliwość zamontowania zasłonek i rolet oraz plastikowych szybek. Ścianki boczne można podnosić i zwijać, według upodobania. Większe przedsionki są najczęściej zaopatrzone w systemy wentylacyjne, aby następowała cyrkulacja powietrza. Tylko nieliczne modele mają w standardzie wyposażenia podłogę, wykonaną z PC lub innych materiałów zabezpieczającą przed wilgocią i brudem, łatwą w utrzymaniu czystości. Podłogę dokupuje się na metry. Niektórzy użytkownicy wyposażają się w “ trawniczek" zamiast gładkiego podłoża.
Dodatkowy magazyn
Włoska firma Nova dodatkowo wyposaża swoje produkty w pomieszczenia dla gości. Jest to pokoik wydzielony wewnątrz przedsionka, odizolowany, z osobnym wejściem od wewnątrz. Niektórzy wykorzystują go jako podręczny magazyn. Część modeli ma możliwość dołączenia do przedsionka specjalnych dostawek kuchennych domontowywanych do bocznej ścianki. Są to pomieszczenia dostosowane do przygotowywania posiłków, skonstruowane w ten sposób, żeby opary miały łatwe ujście. Jeśli i pomimo tej dodatkowej powierzchni jest za mało miejsca, istnieje możliwość rozłożenia wolnostojącego namiotowego pomieszczenia gospodarczego przeznaczonego np. do przechowywania rowerów, skuterów, quadów, piłek, pontonów i innych tego typu sprzętów.
Wszystkie przedsionki wyposażone są w system zamków , rzepów, naciągających sznurków .
Jak wymierzyć?
Wymiary przedsionka podaje się jako obwód. Mierzymy go od podłoża do podłoża przerzucając miarę przez dach wzdłuż. Średniej wielkości dostawka ma wielkość 800 – 115 cm, przeciętna waga to 20 –25 kg.
Jeśli kupujemy używany przedsionek warto sprawdzić, czy wszystko działa bez zastrzeżeń i czy nie jest uszkodzone. Najlepiej wówczas go rozłożyć, sprawdzamy stelaż, czy są wszystkie elementy, czy rozmiar pasuje do naszego pojazdu.
Firma Fiamma poza tradycyjnymi przedsionkami zastosowała też nowoczesne rozwiązania: przedsionek, którego dach montujemy bezpośrednio do przyczepy bądź do kampera i dodatkowo ma zapinane boczne ściany. Jest on łatwy w montażu, ale za to niezbyt duży bo ma wymiary około 440 x 225 cm. Kosztuje do 700 euro. Zakłada się go sezonowo.
Co na cały rok?
Jednak caravaningowcy mogą podróżować przez cały rok, a więc również zimą. Są firmy produkujące przedsionki wielosezonowe np. holenderskie przedsiębiorstwo Gerjak., która istnieje od pięćdziesięciu lat na rynku. Produkty tej firmy różnią się szczelnością od pozostałych, ponieważ szczególnie zadbano w nich o to, aby śnieg i woda nie dostawały się do wnętrza. Technika zszywania oraz zastosowane materiały i nici, jak również sposób łączenia elementów stelaża zwiększają jego hermetyczność. Nachylenie przedniej ściany powoduje, że zasłony luźno zwisają , są odsunięte od okna, dzięki czemu nie absorbują wilgoci i łatwiej jest prawidłowo naciągnąć powłoki, co ułatwia spływanie wody. Stelaż wykonany jest z aluminium połączonym z wysokiej jakości elementami z tworzywa sztucznego. Zaokrąglenie zakończeń stelaża eliminuje niebezpieczeństwo przedarcia materiału. Końcówki zaczepów mają blokadę zabezpieczającą przed niekontrolowanym wypięciem z oczka mocowanego na ścianie przyczepy. Mając przedsionek całoroczny można go wykorzystać jako dodatkowa ochronę przed utratą ciepła z przyczepy. Dużą część przedsionków zaopatrzona jest w kłódeczki, aby zapobiec wizytom nieproszonych gości. Cena przedsionka firmy Gerjak waha się w granicach do 3, 5 tysiąca złotych. Produkt ma dwa lata gwarancji. Jest możliwość w modelach tej firmy dołączenia dostawki wielkości 215 x 125 cm, dopinanej do bocznej ściany. Dostawka wykonana jest z PCV.
Na zamówienie
Krajowym producentem przedsionków jest Niewiadów. Produkty tej firmy wykonane są ze specjalnie przygotowanej tkaniny bawełnianej. Są specjalnie dopasowane do konkretnego rodzaju przyczepy. Firma ta produkuje przedsionki na specjalne zamówienie klienta. Ceny wahają się w granicach od 1,5 tysiąca do 3 tysięcy złotych. Natomiast, co zrobić jeśli sami zbudowaliśmy kamper, czy przebudowaliśmy przyczepę i żaden z producentów nie oferuje przedsionka, który pasowałby do naszego pojazdu? Są polskie firmy, które produkują przedsionki na zamówienie np. Active Life. Wówczas można wybrać nie tylko rozmiar, ale także rodzaj stelażu, kolor, materiał, rozwiązania techniczne.
Wybór na polskim rynku
Na polskim rynku możemy również zakupić przedsionki takich firm jak: Omnistor, Fiamma, Brandt, Herzog, DWT, Brand. Przeważają produkty firm niemieckich. Mają one gwarancje od roku do trzech lat. Cechuje je dobra jakość materiału, trwałość. Jeśli się je dobrze przechowuje i konserwuje, dba, aby nie były składane, gdy są mokre mogą przetrwać w bardzo dobrym stanie 15 – 20 lat. Najkorzystniej jest nabywać taki asortyment w ofertach posezonowych. Bardzo ważne jest, by kupić przedsionek, tak aby był on dobrze wypośrodkowany, ponieważ rozmiary są podawane od – do. Warto też zwrócić uwagę na dodatkowe wyposażenie, jaki stanowią przyciemniane klapy okien. To zabezpieczenie przed słońcem i ciekawskimi.