Porsche - tak powstała legenda
Porsche to swego rodzaju żywa legenda. Jest symbolem piękna, zgrabnych kształtów i specyficznego dźwięku silnika. Jest to marka która jako jedna z nielicznych zawsze skutecznie konkurowała z włoskimi potęgami takimi jak Ferrari czy Lamborghini. Porsche zawsze wzbudza w nas pozytywne emocje i niezmiennie ukazuje piękno motoryzacji w swoich specyficznych ale oryginalnych kształtach.
Chociaż dr Ferdinand Porsche był osobą znaną i cenioną w europejskim przemyśle samochodowym to jednak musiało minąć ponad 40 długich lat zanim na rynku pojawiły się pierwsze samochody opatrzone znakiem Porsche. Ferdinand był już wówczas stary a cały ciężar rozwoju i ukierunkowania firmy wziął na siebie jego syn Ferry. Ale zacznijmy wszystko od początku...
Porsche charakteryzował się zdolnością do projektowania unikalnych i praktycznych samochodów a jednym z jego najważniejszych projektów była konstrukcja samochodu Volkswagena Beetle w latach 30tych znanego nam bardziej jako pospolity „Garbus". Samochód ten stał się symbolem odrodzonych Niemiec po drugiej wojnie światowej i przyniósł sławę i zyski nie tylko Volkswagenowi ale i pośrednio właśnie firmie Porsche. Porsche kolejne dzieła swych rąk budował właśnie na bazie podwozia i układu napędowego Volkswagena wierząc przy tym i będąc wręcz pewnym, że najlepszym układem jaki można zastosować w samochodzie jest silnik chłodzony powietrzem i umieszczony z tyłu. Na bazie słynnego „Garbusa" powstał też jeden z najsłynniejszych modeli Porsche 356. Był to oryginalny prototyp o otwartym nadwoziu z centralnie umieszczonym silnikiem zbudowanym na bazie właśnie VW Beetle, który biuro dr. Porsche miało zaprojektować dla Adolfa Hitlera w latach 30tych. Samochód ten zyskał wielu sympatyków, w 1948 roku trafił do salonów wskazując otwarcie jaką drogę wytyczyła sobie ta piękna marka. Niestety Ferdinand jako założyciel firmy nie mógł się zbyt długo cieszyć tym wielkim sukcesem modelu 356 gdyż zmarł trzy lata później w roku 1951.
Firma Porsche postanowiła również spróbować swych sił w wyścigach samochodowych. Sukcesy modelu 550 Spyder popchnęły firmę do przygotowania ulicznej wersji iście sportowego i kultowego modelu 911. Sławny i nieśmiertelny model 911 był ostrożnie brany pod uwagę jako następca modelu 356. Przed zatwierdzeniem projektu dokładnie zbadano rynek i ostatecznie zdecydowano się robić podobny typ samochodu ale większy, szybszy i bardziej luksusowo wyposażony niż jakikolwiek wcześniejszy model Porsche. Firma przy budowie 911 nie popełniła już żadnego błędu skutecznie poprawiając tylko kolejne odsłony znanego do dziś modelu 911.
Lata 70te przyniosły firmie rewolucyjne zmiany. Od roku 1972 trafiła na giełdę i w ten sposób wpadła w ręce akcjonariuszy a jej asortyment zaplanowano wyraźnie poszerzyć. Ferry Porsche wycofał się z zarządu a firma zaczęła przechodzić burzliwe lata. Pod koniec lat 70tych na rynku pojawiły się samochody marki Porsche mające silnik umieszczony z przodu. Takim modelem okazał się na przykład 924. Było to kompletnym zaskoczeniem dla wielbicieli tej marki ale zyskało również wielu entuzjastów. 924, który miał ukazywać się pierwotnie jako VW – Porsche ostatecznie został odkupiony od Volkswagena ale budowany w fabryce Audi na licencji Porsche. Nic dziwnego więc, że wywoływał uśmiech na ustach i budził tyle kontrowersji. Potem nastał czas na modele 928, 924 Carrera, 944, 959 i chociaż wdawałoby się, że firma rozwija się znakomicie to jednak samochody z początku lat 90tych nie różniły się zbytnio od tych sprzed 15 lat a wciąż pozostawały drogie. Klientów ubywało, produkcja spadała i ostatecznie zaprzestano produkcji samochodów z silnikami umieszczonymi z przodu. Na szczęście firma w porę uświadomiła sobie, że Porsche najlepiej odbierane jest w pierwotnej wersji. Postanowiono produkować auta z silnikami umieszczonymi centralnie typu Boxer i nadal udoskonalano najpiękniejszy model 911 co daje się zauważyć po dziś dzień.
Nazwa Porsche jest dziś synonimem najwyższych osiągów, dzięki wyczynom tej marki na torach wyścigowych. Model 917 na przykład, zdominował wyścigi wytrzymałościowe we wczesnych latach 70tych, dzięki silnikowi o mocy wyjściowej przekraczającej 1000 KM. Niezaprzeczalnie jednym z najwspanialszych samochodów świata był model 959 stworzony na potrzeby rajdów do ścigania się w szaleńczej grupie „B". Zrobiono tylko 200 sztuk tego wspaniałego samochodu marzeń o mocy 450 KM i rozpędzającego się do 317 km/h.
Widać zatem, jak marka, która początkowo wkładała całe swoje serce w produkcję powolnego VW „Garbusa" szybko przeistoczyła się w prawdziwe źródło pięknych, sportowych samochodów będących obiektem pasji i pożądania wielu kierowców. A chyba każdy z nas z pewnością ciekaw jest jak zareagowałby Ferdinand Porsche widząc że jego początkowo niewielka firma stała się symbolem najbardziej rozpoznawalnych samochodów świata.