Pontiac odchodzi - smutny koniec marki
Z wielkim żalem przychodzi nam pisanie o nienaturalnej śmierci jednej z najwspanialszych marek świata. Kryzys ekonomiczny zbiera swoje żniwo. Niestety koncern GM, właściciel firmy Pontiac oficjalnie poinformował o likwidacji tej marki do roku 2010. Na naszych oczach zamyka się kolejny rozdział historii. Odchodzi kawał porządnej motoryzacji, której wdzięczni jesteśmy za wyjątkowe, wręcz kultowe samochody.
Pamiętamy film „Nieustraszony" lub „Mistrz kierownicy ucieka"? Oprócz aktorów, podziwiać tam mogliśmy wyjątkowe modele firmy Pontiac. Stały się one obiektem marzeń wielu młodych chłopców a ich przygody niejeden z nas z zapałem śledził na ekranie telewizora. W Polsce marka ta nie była zbyt osławiona ale dzięki niektórym pasjonatom, niejednokrotnie mogliśmy podziwiać te samochody na naszych drogach.
Sama firma Pontiac z Oakland w stanie Michigan gdy tylko powstała, już została przejęta przez General Motors. Jej samochody Pontiac Six z lat 20-tych cieszyły się dużą popularnością, skutecznie umacniając firmę na rynku. W latach 50-tych samochody Pontiac zajmowały mocną pozycję w koncernie GM, ponieważ było mocniejsze, szybsze i lepiej wyposażone niż najlepiej sprzedające się Chevrolety. W latach 60-tych, mimo iż firma nie miała sportowych aspiracji to jednak wypuściła serię sensacyjnie szybkich samochodów Tempest GTO. Po wyprodukowaniu pierwszego GTO i następnie podobnego do Chevroleta Camaro – Firebirda opinia o firmie uległa zmianie. Na dobre zaczęła się produkcja prawdziwych sportowych wozów. Pierwsze samochody Firebird miały duży wybór silników a każdy z nich zapewniał wspaniałe osiągi. Najznamienitsze z nich to topowe V 8-ki. 5340ccm i moc 285 KM lub 5799ccm i 325 KM albo 6558ccm i mocy 345 KM. Zastosowanie silników o tak dużej mocy nadało firmie etykietę producenta samochodów o bardzo wysokich osiągach. Był to okres, kiedy szefem firmy został John Zachary DeLorean (twórca marki DeLorean – samochodu znanego z filmu „Powrót do przyszłości").
Rodzinne samochody Pontiac były bardziej sportowe niż kiedykolwiek przedtem. Firma w latach 80-tych pozwoliła sobie nawet na zbudowanie sportowego modelu Fiero, który miał służyć jako samochód dla osób dojeżdżających do pracy. Firmie Pontiac zawsze dobrze się wiodło, w latach 90-tych Firebird stanowił wciąż atrakcyjną ofertę a rodzinne modele dobrze się sprzedawały. Samochody marki Pontiac zawsze miały zagwarantowane trzecie miejsce w sprzedaży amerykańskich samochodów.
Nawet w czasie recesji w roku 1991 ponad pół miliona modeli opuściło fabrykę. Niestety blisko 20 lat później kolejna recesja nie dała firmie żadnych szans. Dzisiaj jesteśmy świadkami jak flagowa marka amerykańskiej motoryzacji schodzi ze światowej sceny. Pozostawiła po sobie wspaniałe Muscle Cars i wyjątkowe vany, które na szczęście są jeszcze w posiadaniu wielu wielbicieli. Być może za kilka lat, gdy po raz kolejny przyjdzie nam oglądać „Mistrz kierownicy ucieka", przypomnimy sobie o firmie, która miała swój sportowy wkład w bieg amerykańskiej motoryzacji.