Pomóż swojemu samochodowi!
Oglądając wyścigi Formuły 1 z pozycji widza na trybunie zachwycamy się prędkościami osiąganymi przez kierowców bolidów. Ograniczając nasze zainteresowanie jedynie do osoby kierowcy rajdowego i jego pojazdu, dostrzegamy jednak tylko mały fragment spektaklu pod nazwą „Wyścig Formuły 1”. Pozostała część, dużo mniej widowiskowa, to praca zespołu serwisowego w boksie zawodnika i wysiłek dużej grupy ludzi z zaplecza technicznego. Sukces kierowcy na torze widziany oczami widzów jest więc wypadkową działania wielu osób. Ich rzetelność, sumienność, wiedza i ciężka praca składają się na zwycięstwo lub porażkę zawodnika. Czy pomiędzy jazdą kierowcy w Formule 1, a naszą codzienną jazdą samochodem z instalacją gazową zachodzi jakieś podobieństwo?
Myślę, że tak, chociaż na pozór różnice są ogromne. Nie chodzi jednak o osiągane szybkości i przyśpieszenia, efekty dźwiękowe i wizualne. Wiele zależy od przygotowania pojazdu. Nie należy więc traktować jego dotychczasowej bezawaryjności, jako stanu trwającego w nieskończoność i niezmiennego. Naprawom na drodze podczas wakacyjnej wycieczki najlepiej zapobiega się wykonując przeglądy okresowe pojazdu. Dlatego już dzisiaj zaplanujmy sprawdzenie, kiedy ostatni raz wymienialiśmy w naszym samochodzie filtry powietrza, gazu lub świece zapłonowe. Jeżeli nie prowadzimy książki przeglądów okresowych i napraw, może warto zrobić to właśnie teraz, zanim któryś z tych elementów sam się o to upomni w dalekiej podróży lub gdy będzie nam wyjątkowo zależało na czasie.
Filtry gazu
W każdej instalacji gazowej powinien znajdować się filtr gazu chociaż nie wynika to z wymagań żadnych przepisów. Doświadczenia eksploatacyjne na całym świecie dowodzą, że umieszczenie elementu filtrującego zapewnia poprawną (bezawaryjną) pracę auta na gazie i wydłuża poprawne funkcjonowanie elementów instalacji gazowej takich jak reduktor-parownik, wtryskiwacze oraz czujniki.
W instalacjach tradycyjnych LPG (I-ej i II-ej generacji), gdzie gaz podawany jest do silnika przez mikser, występuje zazwyczaj jeden filtr gazu – w elektrozaworze gazu lub na wejściu do reduktora-parownika. Jest to filtr fazy płynnej, inaczej nazywany filtrem LPG. Tego rodzaju filtry mają najczęściej wymienne wkłady filtrujące. W przypadku wymiany wkładu filtrującego zaleca się także wymianę uszczelnień (o-ringów).
W instalacjach wtrysku gazu w fazie lotnej, zarówno LPG jak i CNG, gdzie gaz podawany jest przez wtryskiwacze indywidualnie do każdego cylindra (instalacje IV generacji), występują 2 rodzaje filtrów:
- filtr fazy płynnej (filtr LPG)- tak jak w instalacjach tradycyjnych w elektrozaworze gazu lub na wejściu do reduktora,
- filtr fazy lotnej, który znajduje się na przewodzie gazowym pomiędzy reduktorem a wtryskiwaczami gazu (lub magistralą gazową) - w silnikach 3 i 4 cylindrowych stosuje się 1 taki filtr, a w 6 i 8 cylindrowych – zazwyczaj 2 (po 1 szt. na każdy zespół wtryskiwaczy).
Filtry fazy lotnej występujące aktualnie na rynku mogą być rozbieralne (z wymiennym wkładem filtrującym) lub nierozbieralne, gdy wymianie podlega cały filtr. Należy zwrócić uwagę na średnice króćców na filtrze gazu, które mogą być różne (D 11, D 12, D 16,D 17) zarówno na wejściu, jak i na wyjściu z filtra.
Częstotliwość wymiany filtrów gazu zależy od jego jakości. Najczęściej kontrola wykonywana jest co kilkanaście tysięcy kilometrów (około 15.000 km), a w przypadku bardzo zanieczyszczonego gazu konieczna może być częściej. W szczególnych sytuacjach zanieczyszczone filtry mogą spowodować ograniczenie dopływu gazu do silnika, spadek mocy lub zakłócenia w spalaniu (spalanie wybuchowe w przypadku instalacji z mikserem podającym gaz).
Filtry powietrza
Kontrolując stan filtrów gazu należy pamiętać o sprawdzeniu wkładu filtra powietrza. Wzrost zanieczyszczenia filtra powoduje zmniejszenie ilości powietrza zasysanego przez silnik i może powodować nadmierne wzbogacenie napływającej mieszanki paliwowo-powietrznej i wzrost zużycia gazu. Wpływa również na zmniejszenie mocy silnika i szybsze zużycie katalizatora.
Wymiana filtra powietrza lub filtra gazu (zgodnie z zaleceniami producenta) wiąże się z koniecznością sprawdzenia poprawności pracy silnika na gazie i ewentualnym dokonaniem regulacji – szczególnie w instalacjach tradycyjnych (wyposażonych w mikser).
Filtry przeciwpyłkowe
Dla poprawy samopoczucia kierowcy i w trosce o jego zdrowie, warto przy okazji sprawdzić stan filtra powietrza wchodzącego do kabiny (filtr przeciwpyłkowy), co szczególnie w okresie letnim - gdy powietrza jest suche - ma olbrzymie znaczenie. Jeżeli samochód wyposażony jest w filtr przeciwpyłkowy, to można powiedzieć, że stan tego filtra jest wskaźnikiem dbałości kierowcy o zdrowie własnei pasażerów. Właśnie teraz, gdy stojąc w letnim słońcu w kolumnie pośród innych pojazdów używany jest wentylator, który wtłacza do kabiny spaliny z rur wydechowych sąsiednich aut - ilość wdychanych przez nas zanieczyszczeń zależy w dużej mierze od stanu tego filtra.
Świece zapłonowe
Dla większości kierowców oczywistą sprawą jest konieczność wymiany oleju w silniku po określonym okresie eksploatacji – wskazanym przez producenta silnika. Podobnie wygląda sprawa świec zapłonowych, które należy wymieniać po określonym okresie ich eksploatacji - chociaż w tej kwestii spotyka się niejednokrotnie odmienne podejście kierowców niż do oleju. Często bagatelizowane są zużycia widoczne gołym okiem – takie jak:
- elektroda centralna niewiele wystająca z izolatora na skutek wypalenia się,
- centralna elektroda w świecy wielo-elektrodowej (wieloiskrowej) ma kształt trójkąta lub elipsy.
Jakże błędne są opinie ,niektórych użytkowników pojazdów z instalacją gazową, mówiące że stan świec zapłonowych nie ma wpływu na pracę silnika. Ze względu na trudniejsze wywołanie zapłonu po zastąpieniu benzyny gazem w podawanej do silnika mieszance paliwowej, układ zapłonowy samochodu zmuszany jest do większego wysiłku. Trudniejsze warunki pracy elementów układu zapłonowego mogą spowodować niewłaściwą pracę silnika „na gazie", gdy jeszcze „na benzynie" nie jest to zauważalne. Stosowane obecnie świece zapłonowe nie muszą zewnętrznie wykazywać objawów nadmiernego zużycia, aby stać się przyczyną utrudnionego zapłonu i gorszej pracy silnika. Ich okres eksploatacji określany przez producenta w przypadku zasilania silnika benzyną wynoszący np. 30.000 km, w samochodzie zasilanym gazem może ulec skróceniu – w niektórych przypadkach nawet do 20.000 km. Oczywiście nie należy zapominać o wadliwych świecach, których niewłaściwa praca ujawnia się już po kilkuset lub kilku tysiącach kilometrów.
Nie należy więc czekać na pierwsze objawy niesprawności, lecz lepiej wcześniej im zapobiec. Ten, kto się zatrzymuje w czasie wyścigu, najczęściej przegrywa. Bierzmy przykład z For-muły 1 i pamiętajmy, że warunkiem zwycięstwa jest nie tylko poprawna jazda ale także sumiennie i poprawnie wykonany serwis. Dajmy szansę naszemu samochodowi, aby był niezawodny, jak zwycięski bolid Formuły 1, dbając o niego systematycznie oraz stawiając na dobry warsztat serwisowy i zaufanych mechaników.
Grupa Elpigaz