Piękne i bestie, czyli kobiety i samochody
Auto - 4 litery, (4 kółka) bez których nie wyobrażamy sobie życia. Jeszcze kilka lat temu samochód był postrzegany, jako symbol nowoczesnego stylu życia i sukcesu, a dziś traktujemy auto jako skuteczne narzędzie, dzięki któremu szybciej dotrzemy do pracy, zrobimy zakupy czy też dowieziemy dzieci do szkoły.
Jakimi kryteriami przy wyborze samochodu kierują się Panie?
Z badań LeasePlan wynika, że dla kobiet najważniejsze jest kryterium bezpieczeństwa i komfortu. Najczęściej wybieranym przez nie dodatkowym wyposażeniem są systemy ABS, ESP oraz poduszki powietrzne. Przy wyborze samochodu kobiety stawiają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeśli kobieta ma do wyboru dwa auta jedno z mocniejszym silnikiem, ale bez dodatkowego wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo, i drugie ze słabszym silnikiem, ale za to z poduszkami powietrznymi, ABS-em i kontrolą trakcji wybierze to drugie.
Kolejne kryterium wyboru to ekonomia. Nie od dziś wiadomo, że kobiety, charakteryzuje praktycyzm, dlatego dokładnie analizują koszty eksploatacji, czyli to ile samochód spali paliwa.
Szukając odpowiedzi na pytanie, jaki jest idealny samochód dla kobiety, zapuściłam się na internetowe forum gazeta.pl. Tam z uwagą przeczytałam:
- dobry samochód, to sprawny samochód,
- wiadomo, że mały i zwinny do miasta,
- ma być oszczędny,
- wspomaganie i klimatyzacja to podstawa,
- śliczny, szybki, zwrotny i dość niewielki.
Zdania internautek są oczywiście bardzo podzielone, można pokusić się o jednak o pewne uogólnienia. Samochody - tak jak każde inne produkty zgodnie z piramidą Masłowa - muszą być przede wszystkim bezpieczne. W dużych miastach panie wybierają małe, szybkie, zwrotne, stosunkowo tanie samochody, którymi łatwo zaparkować. W małych miejscowościach wygląda to inaczej, co być może jest związane z posiadaniem jednego samochodu w gospodarstwie domowym. Z własnych obserwacji zauważyłam np. na terenie jednego dużego gospodarstwa rolnego na Żuławach mężczyznę w sportowym samochodzie, natomiast dwie Panie w majestatycznie wyglądających SUV-ach.
Najpotrzebniejsze akcesoria samochodowe według nich to: nawigacja, klimatyzacja, czujnik parkowania oraz lusterko (nakładka), które pozwala bez odwracania głowy zobaczyć, co dzieje się z dziećmi na tylnich fotelach pasażera. Wielkość auta, co wynika z praktyki, powinna ułatwiać znalezienie miejsca parkingowego jak najbliżej określonego celu oraz zapewniać bezpieczeństwo jazdy. Przy czym Panie zdecydowanie odcinają się od gadżetów typu dyfuzor zapachów na desce rozdzielczej.
Marta Turska
PR Citroën Polska Sp. z o.o.:
Samochód dla kobiety, szczególnie w oczach panów, to zwinny miejski mikrus taki jak Citroën C1 lub C3, pozwalający na łatwe parkowanie i sprawne poruszanie się po mieście. Jednakże kobiece wybory uległy w ostatnich latach ewolucji - coraz więcej kobiet przy zakupie samochodu oprócz koloru nadwozia kieruje się parametrami silnika, kwestiami ekologicznymi oraz sportowymi osiągami. Nie dziwi więc, że wyemancypowane kobiety, poza wspomnianymi „maluchami", wybierają SUV-y (Citroën C-Crosser), samochody o sportowym zacięciu (Citroën C4 VTS), samochody z klasy wyższej średniej (C5)...
Grzegorz Paszta
Attache Prasowy Renault Polska:
Z naszych doświadczeń wynika, że kobiety przy wyborze auta dużą uwagę zwracają na łatwość wsiadania do samochodu, czyli znaczenie ma wysokie umieszczenie fotela (doskonała widoczność). Wpływ na ich wybór ma również ilość schowków i modularność wnętrza. Kobiety posiadające małe dzieci dużą uwagę zwracają na kwestie takie jak np. łatwość mocowania fotelików w samochodzie. Dzieci siedzące z tyłu, są pod kontrolą mamy, dzięki wyborze auta z dodatkowym, szerokokątnym lusterkiem. Dużym powodzeniem cieszy np. Renault Modus – miejski samochód, posiadający wiele udogodnień dla kobiet ( np. make-up box). Z małych aut kobiety mogą również wybrać Twingo lub Clio, które będą łatwe w użytkowaniu w mieście, a kobiety lubiące przestrzeń na pewno odnajdą się w nowym Scenicu.
Bezpieczny samochód
Bezpieczeństwo, najważniejsze kryterium wyboru jest oceniane wg. wyników testów EURO NCAP uznanych w całej Europie. Warto zapoznać się jak wypadają pod tym względem „małe" autka.
Na początek jeden z lepiej sprzedających się - zarówno w Europie, jak i w Polsce - aut miejskich. Fiat Panda to wyjątkowo udany i bezawaryjny samochód. Powstaje w fabryce Fiata w Tychach. Wersja z silnikiem 1, 1 zapewne nie dostarczy wielu emocji podczas jazdy, ale jest wystarczająco dynamiczna. Obecność tylnych drzwi ułatwia mocowanie fotelików dla dzieci na tylnej kanapie, a bagażnik jest idealny na zakupy.
Panda uzyskała 3 gwiazdki w testach Euro NCAP w 2004 roku.
Kolejna propozycja to Suzuki Swift nowoczesny i niezawodny samochód, idealny, jako pierwsze auto. Doskonale sprawdza się zarówno, jako auto miejskie, jak i towarzysz rodzinnych podróży. Nowy Swift to połączenie bezpieczeństwa i ekonomicznej eksploatacji w atrakcyjnej cenie. To auto, które przyniesie Ci wiele radości. W testach Euro NCAP 4 gwizdki (2005r.).
Citroen C3 jest jednym z samochodów, nad którym warto się zastanowić, szukając kobiecego auta do miasta. Filigranowy i zwrotny, łączący małe gabaryty pojemnym wnętrzem. 3-Cylindrowy silnik 1, 4 dysponuje mocą 75 KM i jest całkiem oszczędny. Wynik testów zderzeniowych, jak na tę klasę samochodu, trzeba uznać za bardzo dobry, bowiem "maluch" uzyskał 4 gwiazdki (2002 r.).
Toyota Yaris - klasyka miejskich samochodów. To chyba jedna z najrozsądniejszych propozycji dla tych pań, które szukają typowo miejskiego samochodu. Niewielki, ale wystarczający na zakupy bagażnik, dynamiczny i oszczędny silnik, dosyć małe nadwozie i przestronne wnętrze, a przy tym wszystkim bezpieczeństwo na wysokim poziomie (5 gwiazdek Euro NCAP w 2005 r.). Yaris jest też znany z zajmowania wysokiego miejsca w rankingach bezawaryjności.
Renault Twingo - jest bez wątpienia jednym z ciekawszych modeli Renault. Z chwilą wprowadzenia go na rynek w 1993 roku samochód wywołał niemałe poruszenie, na co główny wpływ miała jego nietypowa stylistyka. Jak się jednak okazało jest to bardzo "sympatyczne" auto, które pozwala swemu właścicielowi skutecznie wyróżnić się z tłumu zapewniając przy tym wiele przyjemności z jazdy. W testach Euro NCAP otrzymał 4 gwiazdki (2007r.).
Oszczędny samochód
Każde auto może być jeszcze bardziej oszczędne. Kwestia przystosowania aut do jazdy na LPG to ciekawy temat, właśnie z racji tego, że kobiety doceniają oszczędności, jakie przynosi im jazda na gazie. To, że opłaca się jazda na gazie dużymi samochodami, to wiedzą prawie wszyscy, ale kobiety preferuję raczej małe autka. Proponuję, zatem przyjrzeć się, w jakim stopniu mogą być one bardziej oszczędne jeżdżąc na gazie.
Poruszanie się po drogach małymi samochodami przynosi satysfakcje szczególnie, gdy podjeżdża się pod stacje benzynowe i można, w ramach dodatkowych oszczędności, zatankować gaz, szczególnie, gdy kosztuje on średnio 1, 67 zł.
Zatem warto oszczędzać czy nie warto?
Popatrzmy na poniższe informacje.
Drogie Panie
Nie wiem jak dla Was, ale oszczędność w wysokości prawie 1300 złotych (zakładając, że jeżdżę Fiatem Pandą), chociaż wolałabym Citroenem C3 (podobna kwota) przynosi- moim zdaniem- spore kieszonkowe. Uwierzcie mi, wiedziałabym co nim zrobić Nie sądzę również, abyście Wy miały z tym jakikolwiek problem. Oczywiście, żeby zarobić trzeba najpierw zainwestować w instalację gazową.
Artykuł pochodzi z „Jazda za grosze”, wydania nr 2, czerwiec 2009