Outsourcing flot coraz popularniejszy
Pod koniec marca po polskich drogach jeździło już ponad 106,7 tys. pojazdów obsługiwanych przez firmy CFM. Tempo wzrostu sprzedaży usług outsourcingu flot w I kwartale 2008 r. wynosiło 32%. Usługa długoterminowego wynajmu pojazdów stopniowo staje się coraz popularniejszą formą leasingu.
Nowoczesne rozwiązania w zakresie zewnętrznej obsługi flot pojazdów służbowych pojawiły się na polskim rynku zaledwie 7-8 lat temu. W porównaniu z najbardziej rozwiniętymi rynkami, ciągle jeszcze pozostajemy w tyle, ale nawet w samej Europie Zachodniej widać różne poziomy rozwoju usług i różne dominujące formy finansowania. Polski sektor CFM (od ang. Car Fleet Management – zarządzanie flotą samochodową ) zaczął rozwijać się dużo później, niż w innych krajach europejskich i wiele osób decydujących o firmowych flotach wciąż nie jest świadoma zarówno korzyści, jak i ograniczeń z zewnętrznego zarządzania parkiem samochodowym, ale zmiany widać po dynamicznym tempie wzrostu, które dla sektora leasingu i branży CFM wynosiło w ostatnich latach około 25%. Usługa długoterminowego wynajmu pojazdów, oferowana przez firmy CFM, stopniowo staje się coraz popularniejszą formą leasingu.
Jak podaje Artur Sulewski, dyrektor handlowy firmy LeasePlan Fleet Management: – Pod koniec marca po polskich drogach jeździło już ponad 106,7 tys. pojazdów obsługiwanych przez te firmy. Tempo wzrostu sprzedaży usług outsourcingu flot w I kwartale 2008 r. wynosiło 32%. Dla porównania tempo wzrostu sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych wyniosło o 10% mniej (22%). Dzięki znacznym korzyściom finansowym, związanym z outsourcingiem zarządzania flotą, firmy nie tylko ponoszą dużo mniejsze koszty na służbowe auta, ale również zyskują dostęp do wiedzy i doświadczenia ekspertów, w zakresie polityki flotowej. Pokrywanie kosztów prywatnego wykorzystania aut przez pracowników jest rozwiązaniem szeroko wykorzystywanym na zachodzie. Upowszechnienie się tego trendu w Polsce jest jedynie kwestią czasu.
Zanim przyjazna pracownikowi polityka flotowa trwale wpisze się do motywacyjnego systemu wynagrodzeń polskich przedsiębiorstw, potrzebnych będzie jeszcze kilka istotnych zmian prawo – podatkowych. W międzyczasie trzeba uzbroić się w cierpliwość.