Opis techniczy Ford Escort VII
Escort był modelem produkowanym od bardzo dawna, jednak Ford zakończył produkcję w roku 2000 roku. Wersje nadwoziowe to hatchback 3d, hatchback 5d i kombi, były też wersje cabrio i sedan jednak u nas w kraju stosunkowo mało popularne i rzadko spotykane. Model Mk7 to ostatni z produkowanych modeli Escorta. Samochód jest dosyć dobrze wykonany pod względem wyglądu i dosyć mało awaryjny w stosunku do poprzednika. Całość karoserii została nieco odmłodzona, nabrała bardziej owalnego kształtu również samo wnętrze stało się bardziej obłe i przybrało okrągłe kształty. Od roku 1996 poduszka powietrzna kierowcy i wspomaganie kierownicy pojawiło się w podstawowej wersji. Pod koniec roku 2000 fabrykę opuścił ostatni egzemplarz Escorta, kończąc tym samym ponad 30 letnią udaną zresztą historie modelu Escort.
OCENA TECHNICZNA
Samochód bardzo popularny za sprawą dobrej jakości i historii modelu. Wielu użytkowników tak przyzwyczaiło sie do Escorta że zmieniali tylko kolejne modele, co mówi samo za siebie. Auto udane pod względem technicznym, prosta budowa mało elementów podatnych na poważne uszkodzenia oraz fakt, że części są dostępne praktycznie wszędzie za w miarę przyzwoite pieniądze sprawiają, że samochód jest tak popularny. Karoseria wytrzymała, choć biorąc pod uwagę wiek auta trzeba się liczyć z korozyjnymi wykwitami, szczególnie gdy auto ma spory przebieg i wątpliwe historie napraw blacharsko lakierniczych. Podstawowe elementy są wytrzymałe i pozwalają na duże przebiegi.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Elementami często wymienianymi w układzie kierowniczym to końcówki drążków i osłony gumowe tzw. mieszki (Fot. 1). Przy dużych przebiegach mogą pojawić się wycieki ze wspomagania spowodowane uszkodzeniami osłon i uszczelniaczy, oraz głośno może pracować pompa układu wspomagania.
< |
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Standardowo po większych przebiegach pojawiają się wycieki w okolicach półosi, czasami uszkadza się mechanizm zmiany biegów co objawia się nadmiernym luzem dźwigni zmiany biegów i utrudniona zmiana biegów. Osłony półosi dosyć często pękają jeśli samochód ma spory przebieg to może okazać się konieczna wymiana przegubów.
Sprzęgło
Duże przebiegi mogą spowodować głośną pracę łożyska wyciskowego. Zapieka się też czasami dźwignia łożyska wyciskowego powodując brak płynności w sterowaniu sprzęgłem, poza tym zaobserwowano tylko normalne zużycie eksploatacyjne.
Silnik
Silniki bardzo dobrze dopracowane pozwalają na uzyskanie dużych przebiegów bez konieczności remontu podstawowych elementów silnika (Fot. 2). Różnorodne pojemności sprawiają, że jest w czym wybierać. Pojawiają się problemy z termostatem, układem wtryskowym, czasami wymiany wymaga pompa wodna. Silnie koroduje pokrywa zaworów (Fot. 3). Pod pokrywą i w okolicach uszczelniaczy wału mogą pojawiać się wycieki (Fot. 4). Układ wydechowy i miska olejowa również przy większych przebiegach ulega korozji (Fot. 5).
Fot. 2 | Fot. 3 |
Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
Dosyć często spotyka się awarie polegające na zapiekaniu cylinderków Tylnych, korozje linki hamulca ręcznego, przewodów hamulcowych. Zapieka się też korektor siły hamowania. Może dojść do zapieczenia klocków w strzemionach.
Karoseria
Korodują najczęściej okolice tylnych nadkoli, maska przednia, tylna klapa w okolicy zamka oraz progi w okolicy łączenia z błotnikiem przednim. Poza tym nie zauważono usterek.
Instalacja elektryczna
Przewody i cewki zapłonowe są umieszczone w tylnej części kadłuba silnika co sprzyja ich zabrudzeniu i uszkodzeniu, dosyć często obserwuje się problemy z zespolonym przełącznikiem pod kierownicą, który odmawia posłuszeństwa. Kilka razy zdarzyły się problemy ze stacyjką, które powodują brak możliwości uruchomienia silnika bądź odwrotnie, brak możliwości wyłączenia silnika. Rozrusznik przy znacznych przebiegach wymaga wymiany łożyskowania wirnika, czasami wysiada regulator napięcia alternatora. Dosyć powszechne są awarie zamka centralnego.
Zawieszenie
Często dochodzi do uszkodzenia tulei metalowo gumowych wahacza, (Fot. 6) wymienia się też łączniki drążka stabilizatora (Fot. 7) oraz gumowe elementy drążka (Fot. 8). Często wymienia się amortyzatory (Fot. 9) oraz łożyska kół tylnych.
Fot. 6 | Fot. 7 |
Fot. 8 | Fot. 9 |
Wnętrze
Elementy nawiewu dosyć często pękają, wyciera się kierownica. W samochodach po przejściach lub o znacznych przebiegach elementy kokpitu skrzypią i wydają różnorodne nieprzyjemne odgłosy, obicia tapicerskie przy znacznych przebiegach się wycierają i powstają dziury.
PODSUMOWANIE
PLUSY
- Małe i zwrotne auto
- Wytrzymała blacha i lakier
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Łatwy dostęp do części zamiennych
MINUSY
- Słabe amortyzatory
- Korodująca miska olejowa
- Słaby układ wydechowy ( korozja )
- Awaryjne przełączniki zespolone pod kierownica
- Słabe łożyska piast tylnych
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie.
Zamienniki – na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia