Opis techniczy Fiat Punto I
Fiat Punto to następca popularnego Uno. W porównaniu do poprzednika jest bardziej nowatorski. Pojawiło się więcej krągłości, ulepszono też wygląd wnętrza, po prostu samochód unowocześniono. O wiele lepiej prezentują się lampy tylne tworzące jedną linie z dachem, są teraz o wiele bardziej widoczne niż u poprzednika. Oświetlenie przednie również jest lepsze niż w Uno, zmieniono też zderzaki, które tworzą jakby jedną cześć z reszta nadwozia.
OCENA TECHNICZNA
Samochód dość dobrze dopracowany pod względem mechanicznym. Zastosowano szereg ulepszeń, co jednak nie doprowadziło do ulepszenia komfortu prowadzenia, mamy do czynienia z tym samym samochodem o zmienionym wyglądzie zewnętrznym. Pierwsze modele Punto to nic innego jak Uno z w innym opakowaniu. Zmieniono tylne zawieszenie na znacznie bardziej rozbudowane zastosowano łożyskowanie zamiast tulei metalowo gumowych, co objawiało się nieznaczna poprawa komfortu jazdy. W stosunku do Uno znacznie poprawiło się wnętrze, lepsze fotele nowoczesny i o wiele bardziej funkcjonalny kokpit.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Do słabych punktów należą wewnętrzne przeguby kulowe, a także sama przekładnia przy przebiegach około 100 tys. kilometrów pojawiają się dosyć często luzy i stuki na listwie zębatej. Zdarzało się też że uszkodzeniu ulegało łożyskowanie kolumny kierowniczej objawiające się dość mocnym „lataniem" kierownicy na boki.
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest dość wytrzymałym mechanicznie elementem. Problem natomiast stanowią wycieki, z którymi boryka się większość użytkowników Punto. Sporadycznie pojawiają się usterki w mechanizmie zmiany biegów. Dosyć często wymienia się osłony gumowe półosi (Fot. 1).
Fot. 1 |
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem elementów nie spotyka się większych usterek przy znacznych przebiegach może dojść do uszkodzenia łożyska wyciskowego i głośnej pracy.
Silnik
Do najczęściej spotykanych usterek można zaliczyć awarie pompy wody, pojawiające się wycieki oleju pod pokrywa zaworów, pod uszczelka głowicy w okolicach: filtra oleju, uszczelniaczy wału (Fot. 2). Koroduje miska olejowa aż do jej całkowitego zniszczenia włącznie z elementami osłon z tworzyw sztucznych ( nie wytrzymują próby czasu i po prostu się odkształcają i pękają ).Przy dużych przebiegach mogą się zdarzyć stuki na panewkach i nadpalenia zaworów.
Fot. 2 |
Hamulce
Układ hamulcowy jest dobrze dopracowany, oprócz normalnego zużycia nie zaobserwowano poważniejszych usterek. Do mniej poważnych można zaliczyć zapiekanie się linki hamulca ręcznego i cylinderków w tylnych kołach, a także zapiekanie i korozja osprzętu szczek ( zabezpieczenia, sprężyny). Należy sprawdzić stan przewodów metalowych w układzie hamulcowym, gdyż dość często mocno korodują.
Karoseria
Duży minus samochodu to blacha, nie jest ona najlepszej jakości. Jest częściowo ocynkowana, jednak na drogach można zaobserwować egzemplarze dość mocno skorodowane. Słaba jest podłoga i wewnętrzne progi przy uszczelkach, gdzie pojawia się często korozja jak i na łączeniach elementów. Dosyć często psuje się mechanizm wycieraczek wybijają się łączenia dzwigni z silnikiem powodując dosyć poważne problemy w pracy wycieraczek.
Instalacja elektryczna
Dosyć dobrze dopracowana jednak spory minus dla alternatorów, które w punktach nagminnie pękają ( obudowa ) (Fot. 3, 4). Sporadycznie pojawiają się problemy ze stykiem na złączach, a w wielu przypadkach zawodzą tylne lampy ( połączenie instalacji elektrycznej z sama lampą, korodują styki ).
Fot. 3 | Fot. 4 |
Zawieszenie
Zawieszenie podatne na uszkodzenia, wybijają się sworznie wahacza i tuleje metalowo gumowe. W zawieszeniu tylnym dosyć często wymienia się łożyskowanie zawieszenia. Zdarzają się też pęknięcia sprężyn. Należy zwrócić uwagę na stan nadkoli wewnętrznych, do których są mocowane kolumny zawieszenia, dosyć często ulegają korozji.
Wnętrze
Duża ilość tworzyw sztucznych powoduje czasami dość nieprzyjemne odgłosy, tapicerka na siedzeniach często ulega przetarciom, zawodzi elektryczne podnoszenie szyb ( przełączniki ). Kierownica w dziwny sposób się wyciera, można zaobserwować oderwania elementów z tworzyw sztucznych typu pokrętła przełączniki nawiewów.
PODSUMOWANIE
Samochód w miarę mało awaryjny, nie licząc czynności eksploatacyjnych typu oleje klocki hamulcowe. Jeśli zdarza się inna usterka to jest w miarę prosta do usunięcia. Samochód oferuje sporo miejsca wewnątrz, dość ładną budowę zewnętrzną i funkcjonalność wnętrza. Wśród silników każdy znajdzie coś dla siebie. Samochód dobry dla użytkownika ceniącego prostotę i łatwość obsługi, który mniejszą wagę przywiązuje do wyglądu zewnętrznego stawiając raczej na sprawność niż na wygląd.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd
- Przyzwoite osiągi przy małym zużyciu paliwa
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Dobra dostępność części i dosyć niska cena
- Przestronne i wygodne wnętrze
- Łatwość obsługi
MINUSY
- Pękające obudowy alternatora
- Wycieki oleju ze skrzyni i silnika
- Karoseria i podwozie podatne na korozje
- Słabe elementy gumowe półosi napędowych
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – bardzo dobra .
Zamienniki – bardzo dobra .
Ceny części zamiennych:
Oryginały – drogie.
Zamienniki – na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia