Opis techniczny Volkswagen Polo III
VW polo to jeden z mniejszych samochodów koncernu, mniejszy od niego jest tylko model Lupo. Samochód występuje w wersji classic oraz standard. Pierwsza wersja to sedan z wyraźnie zaznaczoną klapą bagażnika, pozostałe to wersja trzy i pięciodrzwiowa.
OCENA TECHNICZNA
Samochód o sprawdzonej konstrukcji, bardzo starannie wykonany, na uwagę zasługuje dobra jakość pod względem blacharsko – lakierniczym. Samochody nawet z początku produkcji są bardzo ładnie utrzymane, oczywiście pomijając egzemplarze po przejściach i ze znacznymi przebiegami.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Wycieki z układu wspomagania nie należą do rzadkości, niejednokrotnie zdarzają się również spore luzy na listwie zębatej przekładni (Fot. 1).
Fot. 1 |
Skrzynia biegów
Mogą pojawić się problemy z głośną pracą skrzyni biegów za sprawą łożysk, wycieki tez zdążają się nagminnie (Fot. 2). Dochodzi również do pęknięcia łapy poduszki zawieszenia skrzyni biegów, dlatego warto sprawdzić czy jest prawidłowo dokręcona, gdyż często mocowanie luzuje się co powoduje uszkodzenie poduszki.
Fot. 2 |
Sprzęgło
Nie zauważono powtarzających się usterek po za normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Silniki od malutkiego benzynowego (Fot. 3) do diesla są bardzo dobrze dopracowane i wytrzymałe, jest ich też sporo do wyboru od malutkich ale za to słabszych do dużych i z niezłą mocą, co jednak przekłada się na większe spalanie. Sporadycznie mogą pojawić się problemy z zanieczyszczającym się zespołem przepustnicy. Dosyć często pękają obudowy termostatu powodując częste przegrzewanie silnika, który pracuje na tzw. małym obiegu (Fot. 4).
Fot. 3 | Fot. 4 |
Hamulce
Nie zaobserwowano powtarzających się usterek po za normalnym zużyciem eksploatacyjnym, jednak jeśli zaniedbane zostaną podstawowe czynności konserwacyjne mogą pojawić się problemy z hamulcami tylnej osi szczególnie jeśli chodzi o mechanizm hamulca ręcznego.
Karoseria
Dobrze wykonane nadwozie (Fot. 5), nie ulega zbytnio korozji nawet egzemplarze z początków produkcji nie noszą śladów zaawansowanej korozji mogą się jednak przytrafić i zdarza się to dosyć często korozyjne wykwity powierzchniowe w okolicach łączenia progów przy dolnej krawędzi szyb, na klapie tylnej w wersji 2 i 5 drzwiowej w okolicy szyby. Niejednokrotnie obserwuje się korozje elementów tak jak na podstawie akumulatora (Fot. 6).
Fot. 5 | Fot. 6 |
Instalacja elektryczna
Czasami szwankuje mechanizm centralnego zamka tylnej klapy (Fot. 7) i podnoszenia szyb jednak są to przypadki odosobnione, po za tym mogą pojawić się problemy z osprzętem, wentylatorem chłodnicy, silnikiem wycieraczek itp. Częsty przypadek w starszych polówkach to uszkodzenie cewki (Fot. 8).
Fot. 7 | Fot. 8 |
Zawieszenie
Zawieszenie jest proste najczęściej wymienia się sworznie i elementy gumowe. Zdarza się czasem pękniecie sprężyny zawieszenia, po za tym czasami może dojść do wycieków z amortyzatorów, ale tylko i wyłącznie przy sporych przebiegach.
Wnętrze
Materiały użyte do wykończenia wnętrza są solidne, nie podatne na zabrudzenia czasami może ulec awarii mechanizm otwierania siedzeń w wersjach 3 drzwiowych, co uniemożliwia położenie siedzenia i wpuszczenie pasażerów na tylne siedzenie. Przy sporych przebiegach może przetrzeć się mieszek zmiany biegów, jednak trudno to nazwać zasadniczym elementem, dlatego wnętrze można uznać za perfekcyjnie wykonane.
PODSUMOWANIE
Samochód jest przyjemny w prowadzeniu i obsłudze, wnętrze funkcjonalne i wygodne, wszystkie elementy sterowania w zasięgu ręki i wzroku. Dynamiczne silniki pozwalają na przyzwoite osiągi i podróżowanie samochodem nawet na znaczne odległości nie sprawia większych problemów. Wytrzymałe podzespoły pozwalają na osiąganie sporych przebiegów, a dbałość o samochód jeszcze polepsza ten wynik. Osoby noszące się z zamiarem kupna polo powinni dokładnie sprawdzić przeszłość samochodu, gdyż zdarza się dosyć często że samochód ma za sobą sporą liczbę właścicieli, a co za tym idzie przebieg może być również dosyć duży.
PLUSY
- Wygodne i obszerne wnętrze
- Prosta budowa
- Dobre silniki
- Dobre zabezpieczenie antykorozyjne
MINUSY
- Przy sporych przebiegach głośna praca skrzyni biegów
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia