Opis techniczny Volkswagen Polo II
Volkswagen Polo drugiej generacji to samochód prosty w budowie, a zarazem funkcjonalny i wygodny. Polo II powstało po modernizacji poprzedniego modelu około roku 1980. Wprowadzono w nim większy wybór silników.
W roku 1991 przeprowadzono face lifting, który uczynił karoserie Polo bardziej kształtną i wyglądającą nowocześniej /Fot. 1, Fot. 2/. Zmieniono również wnętrze auta poprawiając wygląd, ale i wygodę kierującego i pasażerów. Została poszerzona oferta silnikowa o silnik wysokoprężny i benzynowy z wtryskiem paliwa. Auto produkowane było jako coupe i hatchback.
Fot. 1 | Fot. 2 |
OCENA TECHNICZNA
Bardzo wytrzymały i porządnie wykonany samochód, nawet auta stare z początków produkcji są jeszcze bardzo dobrze zachowane, co z pewnością bardzo dobrze świadczy o zabezpieczeniu antykorozyjnym karoserii. Jak zwykle wszystko zależy od warunków w jakich auto było użytkowane. Bezwypadkowość, styl jazdy, warunki użytkowania itp. Mechanicznie również bardzo udany model prosta budowa nie niesie za sobą sporych kosztów w razie konieczności naprawy.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przekładnie kierownicze są wytrzymałym elementem, jednak przy sporych przebiegach mogą powstawać luzy objawiające się m.in. stukaniem. Często wymienia się końcówki zewnętrzne. Mogą również, w autach z początków produkcji, parcieć osłony gumowe.
Skrzynia biegów
Proste skrzynie biegów nie nastręczają problemów - pod względem mechanicznym są prawie idealne. Norma są wycieki w okolicach półosi oraz przy wybieraku zmiany biegów. Dosyć często wymienia się osłony gumowe przegubów zewnętrznych /Fot. 3/.
Fot. 3 |
Sprzęgło
Poza normalnym zużyciem okładni nie obserwuje się usterek, spore przebiegi jednak sprzyjają wybijaniu się dźwigni wyłączania sprzęgła co powoduje gorszą pracę sprzęgła.
Silnik
Silniki są dosyć wytrzymałe i dynamiczne, a przy należytej dbałości pozwalają na spore przebiegi. Prosty system zasilania pierwszych modeli Polo /Fot. 4/ pozwala w znacznym stopniu na własnoręczne wykonywanie napraw przez użytkownika, nie ma tu elektroniki. W większości systemy są sterowane mechaniczne. Główne usterki to awarie aparatu zapłonowego /Fot. 5/ i rozregulowanie gaźnika w autach gaźnikowych. W pozostałych często wymieniane są pompy wody i termostat. Często zdarzają się też wycieki oleju w okolicach uszczelniaczy i uszczelek - zaniedbane zamieniają się w poważne wycieki.
Fot. 4 | Fot. 5 |
Hamulce
Prosty i skuteczny układ hamulcowy. Do głównych usterek należy zaliczyć zapiekanie elementów hamulców kół tylnych (linka ręcznego, rozpieracze, z przodu wybijanie elementów zacisków). Samochody są wiekowe dlatego baczna uwagę należy zwracać na stan przewodów hamulcowych, które mogą być silnie skorodowane.
Karoseria
Dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, jednak spory procent samochodów miał stłuczki co powoduje wykwity korozyjne na elementach. Wybijają się również zawiasy w drzwiach /Fot. 6/ oraz korodują elementy ozdobne ramki drzwi a także elementy dekoracyjne. Często pękają obudowy lusterek /Fot. 7/. Nagminnie koroduje podstawa akumulatora /Fot. 8/.
Fot. 6 | Fot. 7 | Fot. 8 |
Instalacja elektryczna
Główny problem w instalacji stanowią przewody, które często mocno pękają, co z kolei powoduje pogorszenie lub całkowity zanik przepływu prądu a to z kolei może powodować problemy z pracą silnika i oświetlenia. Często wymienia się wyłączniki świateł i przełączniki pod kierownicą, również podświetlenie zestawu wskaźników często odmawia posłuszeństwa. Bezpieczniki umieszczono pod maska co sprzyja ich zawilgoceniu /Fot. 9/.
Fot. 9 |
Zawieszenie
Najczęściej wybijają się elementy wahacza (sworznie korodują) oraz elementy mocowania zawieszenia do nadwozia, na co trzeba uważać przy zakupie aby uniknąć poważnych problemów. Często wyciekają amortyzatory co powoduje pogorszenie amortyzacji bądź jej całkowity zanik w ekstremalnych przypadkach.
Wnętrze
Wnętrze jest proste i przejrzyste /Fot. 10/. Spore przebiegi sprzyjają przedzieraniu się obić tapicerskich /Fot. 11/. Pękają sterowania nawiewów a kokpit wydaje różnorodne denerwujące odgłosy - szczególnie na nierównościach. Wszystkie elementy sterowania i kontroli są czytelne /Fot. 12/ i znajdują się pod ręką. Kierujący jak i pasażerowie maja sporo miejsca co pozwala na wygodne podróżowanie.
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
PODSUMOWANIE
Samochód mały a przy tym w miarę ekonomiczny, idealnie spisuje się w zatłoczonych centrach miast. Wygodne wnętrze, nieskomplikowana budowa oraz ekonomika to sprawy przemawiające na korzyść Volkswagena Polo. Nie jest to może samochód nowoczesny, jednak braki w wyposażeniu wyrównują niskie koszty eksploatacji, prostota napraw i niedrogie części.
PLUSY
- Wygodne wnętrze.
- Funkcjonalność.
- Dobre silniki.
- Prostota budowy.
MINUSY
- Wycieki ze skrzyni biegów i silnika.
- Zapiekające się elementy hamulca tylnego.
- Korodujące przewody hamulcowe.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia