Opis techniczny Volkswagen Passat B5
Passat to flagowy po Golfie model Volkswagena, produkowany od bardzo dawna. Za każdym razem modele są ulepszane.
Przedstawiona tu wersja to model B5 produkowana od roku 1997 do 2005, który przez wejściem do produkcji modelu B6 przeszedł facelifting dający Passatowi nowszy wygląd /Fot. 1/. Na zdjęciu widzimy zmieniony przedni grill, zmiany doczekały się również światła z przodu i z tyłu. Dołożono też listwy chromowane na całym samochodzie /Fot. 2/.
Fot. 1 | Fot. 2 |
OCENA TECHNICZNA
Samochód podobnie jak inne modele koncernu można zaliczyć do udanych i dosyć dobrze wykonanych o czym świadczy liczba samochodów na naszych drogach i spora liczba użytkowników Passatów. Mankamentem B5 jest wielowahaczowe zawieszenie, które jest bardzo komfortowe, ale też bardzo skomplikowane /Fot. 3/.
Fot. 3 |
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Przy sporych przebiegach pojawiają się nieszczelności przekładni kierowniczej. Parcieją osłony gumowe ale nie jest to wynikiem błędów technologicznych a raczej normalnego zużycia, gdyż przebiegi 300 tysięcy km nie robią na Passacie zbytniego wrażenia jeśli odpowiednio dbamy o stan techniczny auta.
Skrzynia biegów
Nie stwierdzono usterek. Skrzynia na zdjęciu pochodzi z samochodu o przebiegu ponad 180 tysięcy km co moim zdaniem mówi samo za siebie /Fot. 4/.
Fot. 4 |
Sprzęgło
Nie zauważono powtarzających się usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym.
Silnik
Silniki nie stwarzają problemów. Może pojawiać się głośna praca zaworów (cykanie). Silnik 1800 ccm jest dosyć paliwożerny. Zdecydowanym faworytem jest silnik diesla najczęściej i najchętniej kupowany jednak warto przyglądnąć się dobrze układowi doładowania, gdyż jego wymiana to spory wydatek. Chłodnica powietrza jest zamontowana dosyć nisko co może spowodować uszkodzenie podczas najechania na krawężnik jak miało to miejsce w wypadku samochodu prezentowanego na zdjęciach /Fot. 5, Fot. 6/. Uderzenie spowodowało pęknięcie chłodnicy niosąc za sobą konieczność wymiany.
Fot. 5 | Fot. 6 |
Hamulce
Układ tarczowy i z przodu /Fot. 7, Fot. 8/ i z tyłu w układzie kół przednich pod warunkiem właściwej obsługi wymienia się tylko elementy eksploatacyjne jednak w układzie kół tylnych zapiekają się elementy hamulca pomocniczego /Fot. 9/.
Fot. 7 | Fot. 8 | Fot. 9 |
Karoseria
Samochody stosunkowo nowe żeby mówić o korozji ale w samochodach z początku produkcji modelu B5 mogą się zdążyć wykwity korozyjne nie mówiąc już o samochodach po kolizjach i niefachowo naprawionych których nie brakuje na rynku wtórnym.
Instalacja elektryczna
Nie zaobserwowano usterek, sporadycznie w starszych modelach może nie działać układ centralnego zamka lub mechanizm elektrycznego opuszczania szyb.
Zawieszenie
Zastosowano zawieszenie wielowahaczowe co daje super komfort jednak jest dosyć awaryjne i drogie w naprawach za sprawą dużej liczby elementów podatnych na wybicia /Fot. 10, Fot. 11, Fot. 12, Fot. 13, Fot. 14/.
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Fot. 13 | Fot. 14 |
Wnętrze
Super wygodne i przestronne wnętrze bogate wyposażenie w zależności od modelu. Ciekawe gadżety jak podgrzewane fotele nawigacja i wiele innych. Ogólnie wszystko sterowane elektroniką jak na nowoczesne auto przystało /Fot. 15, Fot. 16/.
Fot. 15 | Fot. 16 |
PODSUMOWANIE
Samochód przestronny, auto oferuje przyzwoite osiągi i komfort podróżowania na przyzwoitym poziomie. Wnętrze ciche i bardzo moim zdaniem ładne. Duży wybór silników i wyposażenia pozwala każdemu wybrać optymalne dla siebie rozwiązanie. Zdecydowanym faworytem jest jednostka wysokoprężna, która jest oszczędna i oferuje dobre osiągi jak na taki duży samochód.
PLUSY
- Wygodne i obszerne wnętrze.
- Duży wybór jednostek napędowych i ich trwałość.
- Komfort podróżowania.
MINUSY
- Skomplikowane i drogie w naprawach zawieszenie.
- Zapiekające się elementy hamulca ręcznego.
- Skomplikowana budowa.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia